Jakoozie Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Hei. Jeg er akkurat ferdig med VGS, og ønsker å studere juss. Problemet er at jeg ikke har gått nok snitt.(Tilsammen har jeg 47 poeng, i fjor var kravet på 52.) Så jeg har uansett tenkt å studere historie, ettårsstudium ved UiB til høsten. Består jeg eksamene mine får jeg jo 3 poeng, i tillegg til at jeg får 2 alderspoeng. Men det er sannsynligvis heller ikke godt nok. Spørsmålet mitt blir da: Er det fysisk mulig for en person å bestå to ettårsstudier på ett år (det innebærer jo 6 eksamener før jul, og 6 etter sannsynligvis ...?) Setter pris på svar fra folk med erfaring på området, om det finnes. Dette vil jeg gjøre, ettersom jeg da komme opp i ordinærkvoten (55 poeng) Og er det noen ettårsstudier som er enklere enn andre tror dere? Det har vel en del med interesse å gjøre, men jeg vet ikke helt. Jeg har snakket med studieveileder, det er mulig rent praktisk i det minste. Men med visse forbehold riktignok, fagenes obligatoriske forelesninger må ikke "krasje". Endret 24. juni 2008 av Jakoozie Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Fra søkerhåndboka: Andre tilleggspoeng (eigne reglar for medisinstudiet, sjå side 96) 3 poeng for anten • fullført 60 studiepoeng (20 vekttal) ved universitet eller høgskole eller • eitt bestått år på norsk folkehøgskole med godkjent dokumentasjon eller • fullført militær eller sivil førstegongsteneste Fullført halvårig studium eller 30 studiepoeng (10 vekttal) gir 1,5 tilleggspoeng. 3 tilleggspoeng er maks. sjølv om søkjaren har meir enn 60 studiepoeng eller har folkehøgskole og/eller militær-/sivilteneste i tillegg. Du kan nok ikke få mer enn 3 poeng. Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Husk at det er nye regler når en søker i 2009. Tror en får bare 2 ekstra poeng for et årstudium. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Du kan nok ikke få mer enn 3 poeng. Ouch ... Hvis det stemmer sliter jeg jo veldig. Da var rådgiveren jeg hadde på VGS pretty incompetent. Noe jeg mistenkte fra før òg. Men skal høre med studieveileder i Bergen før jeg helt skraper ideen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Du får ikke mer enn 3 poeng. 2 poeng fra og med neste års opptak. Hva med å heller ta ett årsstudium, og prøve å forbedre karakterene dine i tillegg? Lenke til kommentar
Babyloner Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du får ikke mer enn 3 poeng. 2 poeng fra og med neste års opptak. Hva med å heller ta ett årsstudium, og prøve å forbedre karakterene dine i tillegg? sorry bump, men si han er født i 89...vil han da få to alderspoeng når han skal søke i 2009? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Ja, i ordinærkvoten får han det. Lenke til kommentar
Asuncion Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg fikk tre poeng for folkehøyskole og tre poeng for høyere utdanning. Tilsammen 6 poeng Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg fikk tre poeng for folkehøyskole og tre poeng for høyere utdanning. Tilsammen 6 poeng Hvem sugde du for å få det? Eller var det en en glippe av SO at du fikk seks poeng? Lenke til kommentar
Asuncion Skrevet 22. juli 2008 Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Jeg fikk tre poeng for folkehøyskole og tre poeng for høyere utdanning. Tilsammen 6 poeng Så da har saksbehandleren min blingsa? jaja, klager ikke jeg. Ser ut som teori og praksis er annenledes for samordnaopptak ,hehe Endret 22. juli 2008 av Asuncion Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 Det suger. Da har du muligens tatt plassen til en annen. Jævlig dårlig gjort av samordna opptak å ikke følge sine egne regler. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 23. juli 2008 Del Skrevet 23. juli 2008 (endret) . Endret 23. juli 2008 av swanky Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Samordnaopptak er noe dritt:P F.eks kameraten min som kom til Norge for 4 år siden, og da var han rundt 21 år. Etter et år med norskkurs gegynte han rett på videregående. Han hadde ikke hatt anledningenen til å begynne på videregående i hjemmelandt sitt. Pga. alderen havnet han i ordinærkvote istedenfor. Vi kontaktet SO, og spurte om de kunne gjøer et unntak. Men de sa regler var regler! Tenk deg det! han måtte konkurrere med de andre som hadde tatt opp fag, samlet poeng på høgskoler/militæret/folkehøgskoler og de som har forbedret karakterene sine. Dette hadde jo ikke kameraten min noen muligehter til, siden han kom rett ut fra videregående. Heldigvis fra han drit flink og hadde til slutt 71.5 poeng totalt, og kom inn på studiet sitt. SO er skikkelig firkanta! Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 SO har ingenting med videregående å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå