Gå til innhold

DVD-opptaker + Get boks

Anbefalte innlegg

OK, har fått en slik get-boks (den enkleste) i hus, og det skaper noe klabb og babb.

Fra før har vi kabel-TV, med antenne-uttak, så dvd-opptakeren kunne få inn og ta opp fra alle kanaler.

Det som nå har skjedd er at signalene fra dekoderen kun kommer inn på DVD-opptakeren via én AV-kanal(mens de "gamle" signalene kommer på hver sin nummererte kanal). Dvs. at jeg muligens kan ta opp fra dekoderen, men kun på den kanalen som jeg til enhver tid har satt dekoderen på, og som dermed går inn via AV-kanalen.

Det betyr, så vidt jeg forstår, at programmering av DVD-opptakeren blir en umulighet når de analoge signalene forsvinner.

For ordens skyld:

Fra dekoderen går det en scart til TVen og en til DVD-opptakeren, og en scart mellom DVD-opptakeren og TVen. Så går det antenne-ledning fra dekoderen til DVD-opptakeren og derifra til TVen.

Er det noe jeg har misset?

Må jeg ha en mer avansert Get-boks (f.eks. den med programmerings- og opptaksmuligheter) for i hele tatt å få det til, eller er det andre måter å komme utenom problemet på?

Den Get-boksen med opptaksmuligheter har jeg ikke sett skikkelige spesifikasjoner på, så jeg gadd ikke få den i huset med det første om det f.eks. er en helt tett boks uten brenne-muligheter osv.

Endret av Quevaal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ut som du har fått med deg alt, og det greieste så lenge du har analoge signaler i kabelen, er å beholde det oppsettet du har. Når du skal ta opp med best mulig kvalitet, stiller du dekoderen på den kanalen du skal ta opp fra og lar den stå på, og tar opp med DVD-opptageren stilt på AV. Skal du ta opp fra flere forskjellige kanaler mens du er borte uten mulighet til å bytte kanal på dekoderen, lar du DVD-opptageren ta opp analoge kanaler.

Når de analoge signalene stenger (for det er vel grunn til å tro at Get og andre kabelselskaper før eller siden vil skru dem av, selv om de ikke har varslet når det skjer) kan det være greit å ta opp til en PVR. De som finnes i dag brenner ikke på DVD, og det spørs om de noensinne vil gjøre det, de ønsker ikke at vi skal kunne lage flyttbare opptak i digital kvalitet til å selge eller gi til venner og pirater. Men, det bør i teorien fungere å koble inn PVR der du dag har en "vanlig" dekoder, med SCART fra PVR til DVD-opptaker, og ta opp på DVD-opptakeren med DVD-opptakeren stilt på AV, med noe redusert kvalitet, analog 576i.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Men, det bør i teorien fungere å koble inn PVR der du dag har en "vanlig" dekoder, med SCART fra PVR til DVD-opptaker, og ta opp på DVD-opptakeren med DVD-opptakeren stilt på AV, med noe redusert kvalitet, analog 576i.

OK, takk for svar. Ja, det var noe slikt jeg tenkte som ville bli den eneste gangbare løsningen med disse boksene. Da er i alle fall ikke alt håp ute, og man slipper jo å forholde seg til mer enn AV-kanalen på DVD-opptakeren, så det blir ikke så veldig mye mer komplisert enn i dag. Er ikke så fiksert på bildekvaliteten.

Det som irriterer er den tullete månedsprisen og følelsen av at digital-TV gir meg et dårligere og dyrere tilbud enn jeg har i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei..

Jeg har nå skaffet meg en dekoder fra Get som det er mulig å ta opp programmer på(PVR).. Fra før av har jeg en parabol, som er koblet til en annen dekoder,der jeg ser på utlandske kanaler på..

Det som er problemet mitt nå er at jeg har veldig lyst til å ta opp programmer fre den andre dekoderen, altså den som ikke er Get. Hvordan kan jeg gjøre det?

Jeg har jo to forskjellige kanalkort som går til hver sin boks, men jeg kan ikke bytte på dem, det gir ingen effekt..noen som vet hva jeg kan gjøre?

Takker for alle svar..

MyoK

Lenke til kommentar

Skal du ta opp fra en dekoder uten innebygget opptaker, må du gjøre som beskrevet i første post: Koble en opptaker mellom dekoderen og TV med SCART-kabler, stille dekoderen på TV-stasjonen du skal ta opp fra, og stille opptakeren til å ta opp fra kilde "SCART" eller "AV" eller hva deter kalt på den aktuelle opptakeren. Du kan ikke ta opp fra forskjellige TV-stasjoner uten å bytte stasjon på dekoderen, dersom da ikke dekoderen kan programmeres til å bytte stasjon selv.

Dette er litt tungvint, så dersom du ikke allerede har en opptaker du kan bruke, vurder heller å skaffe en PVR for parabol også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...