sfaae Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Jeg har et lite og sannsynligvis meget enkelt spørsmål om Excel og makroer. Saken er: Jeg har en kolonne på 30 celler med forskjelllig innhold. Nettopp dette innholdet vil jeg randomisere, altså tilfeldig omplassere disse 30 cellene, ved hjelp av en knapp. Hvordan lager jeg lettest en slik knapp? Håper på snarlig svar! Lenke til kommentar
ThoooR Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 øhm, hva er innholdet av cellene, tall eller bokstaver, eller begge? Lenke til kommentar
sfaae Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 Innholdet er kun bokstaver(tegn, f.eks. _ ___). Jeg kjører tester i morsetegn på mine elever, forstår du. Så vil jeg randomisere tegna slik de står i forskjellig rekkefølge hver gang. Lenke til kommentar
offko Skrevet 10. september 2003 Del Skrevet 10. september 2003 Hvis det er rekkefølgen av de 30 cellene nedover i kolonnen som skal endres, behøver du ikke noen makro. Enkleste er å opprette en kolonne ved siden av, og i hver celle nedover bruke Excels randomiseringsgreie =RAND() som genererer et tilfeldig tall mellom 0 og 1. Deretter sorterer du etter den randomiserte kolonnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå