Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hjelp til eldre

ruces

Anbefalte innlegg

Hvem, hvordan og hvor henvender man seg som pårørende til eldre, som plutselig har fått livssituasjonen sin snudd på

hodet i fbm. sykdom. Dette arter seg som dårlig psyke,tafatthet,dårlig matlyst og kanskje en god porsjon selvmedlidenhet. stadige besøk hos fastlege og sykehus gir bare frustrasjon og ingen gode løsninger og tiltak.

Hva gjør man som pårørende??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan love deg at det blir gitt mye oppmerksomhet, men det er ikke så lett å snu negativ holdning og oppgitthet

når man ikke kan være tilstede hele tiden. Det jeg tenker på er hvordan helsevesenet etc. fanger opp et liv etter og med sykdom. Det er ikke bare å forsyne eldre med en ny ladning medisiner og skuffe de ut bakdøra.

Lenke til kommentar

Enig i det Vaio, og det er ikke der skoen trykker; derfor kalte jeg det selvmedlidenhet først. Problemet er den raske

omveltningen som har skjedd, ved at sykdom brått har forandret livet, og så makter ikke psyken å henge med.

Lenke til kommentar
Det er ikke helsevesenet sitt feil.

Det er et spill for oppmerksomhet. (og litt kroniske sykdommer)

Kanskje litt mer barnebarn besøk vil lyse opp hverdagen deres. Kanskje....

Vaio ;)

veldig enig! jeg bruker å få bestemor til å lage fisk til meg, så kommer jeg på visitt, og snakker med henne, leser avisa, klipper plena og ler litt med henne..hun blir så mye lettere til sinns da!

gutt, 15

Lenke til kommentar
Hvem, hvordan og hvor henvender man seg som pårørende til eldre, som plutselig har fått livssituasjonen sin snudd på

hodet i fbm. sykdom. Dette arter seg som dårlig psyke,tafatthet,dårlig matlyst og kanskje en god porsjon selvmedlidenhet. stadige besøk hos fastlege og sykehus gir bare frustrasjon og ingen gode løsninger og tiltak.

Hva gjør man som pårørende??

Bestemora mi var på ett opptreningssenter. Kanskje det finnes noe i nærheten av dere? Det gikk ut på at de hadde trening tilpasset de, god mat og ro. Hun kom dit gjennom legen sin, men jeg tror det er mulig å ta kontakt privat.

Lenke til kommentar

Innlegget ditt var litt rotete for meg, trenger av- og til ting inn med teskje.

Men hvis jeg forstår deg riktig så er det den eldre som har blitt mer omsorgstrengende. Du som pårørende føler sannsynlig at du bare kan stå ved siden av å se at alt går rett vest (?). Du føler sannsynlig at ingen tiltak fra kommune eller stat, frem til i dag har, har hatt noen substans, det blir uansett bare verre (?).

Nå lurer du på hva du som pårørende kan foreta deg. Denne regla er lang, det er ikke mindre enn 6 ulike lovverk som spiller inn.

Men hvis vi begynner med Kommunehelsetjenesteloven § 2-1 som sier at alle som oppholder seg i Norge, har krav på nødvendig helsehjelp i den kommune han eller hun bor eller oppholder seg i.

Sosialtjenesteloven § 4-3 jf. § 4-2 bokstav a-d, sier i stort sett det samme med det dreier seg i stedet om hjelp til dagliglivets gjøremål som praktisk- og personlig bistand.

Hvis du bor i en kommune som har en helse/sosial/omsorgsforvaltning, det kalles ofte for tjenestekontor, servicekontor, bestillerkontor eller noe, kan du henvende deg dit. Som forvaltningsorgan er de etter forvaltningsloven, pliktet til å gi råd og veiledning på generell basis.

I kommuner med mer enn 10.000 innbyggere finnes det som regel en kommunal geriatrisk rehabiliterings og/eller korttidsavdeling. I alle fall må den omsorgstrengende som har samtykkekompetanse fremme en egensøknad til forvaltningen for å ha en mulighet om å få en plass.

Hvis den omsorgstrengende ikke har samtykkekompetanse og du er oppnevnt som nærmest pårørende, kan du fremme søknaden. Dette kan du lese om i pasientrettighetsloven kapitel 4.

Enkelt svar på ditt spørsmål: Ring sentralbordet i kommunen og be om å bli satt over til riktig person.

Lenke til kommentar

Fint svar TOMpsy!

ringte helse og sosial i kommunen og fikk snakke med avdeling som heter eldreombudet.

Utrolig hjelpsomme folk som anbefalte henvendelse til bydelens bestillerenhet ,med en bekymringsmelding og med kopi til fastlegen, så det skal prøves!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...