Inc Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Dette har vært diskutert opp og ned i mente men jeg kunne ikke finne svar på det jeg lurer på. Situasjonen er slik: Bilder som taes av hvem som helst og publiseres på en nettside som bare denne foreningen har tilgang til, er det lov? Nå skal det i utgangspunktet bare være medlemmer som har tilgang til bildene. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Neh. Men sjansen for å bli oppdaget er jo minimal. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Men de som er tatt bilde av er jo stort sett de samme som er medlemmer av denne foreningen og vanker inne på denne nettsiden... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Er det snakk om offentlige arrangement? Så lenge det er mer enn tre personer på bildene er det greit. Dersom noen mot formodning skulle reagere negativt på slike bilder nøyer de seg normalt med å be deg fjerne dem. Da gjør du det. Ellers er det alltid en fin failsafe å henge opp en plakat med "Her fotograferes det, og bildene legges på nett" eller noe i den duren. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hva er reglene for publisering av bilder jeg har tatt på f.eks et hundetreff , der det tilfeldigvis kommer med en person i bildet? Må det være mer enn 3 personer for at det skal være "lovlig"? Har jeg "lov" å publisere bilder jeg har tatt av andre folk sine hunder, eller må jeg be om tillatelse for det? Det er snakk om et hundetreff der mange folk bare møter opp. Det er på en parkeringsplass, og det er ingen arrangør av treffet (folk bare vet at her kan man treffes med hundene sine) Jeg har tatt masse bilder av mine hunder sammen med andre folk sine hunder, og har opplevd at en dame ble rasende fordi hun hørte at jeg hadde lagt ut bilde av hunden hennes på facebook'en min . Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Vi som privatpersoner har også et ansvar i forhold til hvordan vi fremstiller oss selv offentlig. På idrettsarrangementer, konserter, opptog, demonstrasjoner, turistattraksjoner og i andre lignende situasjoner er det stor fare for å bli avfotografert. Er man så lyssky at man ønsker å holde sitt ublide åsyn skult for allmennheten så bør man unngå slike tilstelninger. Det er så enkelt at man ikke kan regne med å gå helt upåaktet hen på steder der det naturlig finnes aktive fotografer. Privatlivet er hellig, men det får være grenser. Fotografiet og media har eksistert lenge nok til at folk har lært å forholde seg til det i hverdagen. Du kan ikke forvente å få en blits i trynet på vei ut fra Sorte Enke, men å bli overrasket over å finne et bilde der du er synlig på nettet etter å ha vært på et hundeshow er ikke det samme. Det er ingen grunn til å være overforsiktig i slike sammenhenger. Privatlivets fred opphører delvis når du frivillig velger å engasjere deg i noe som har allmenn interesse. Det er i alle fall ingen grunn til å komme etterpå og si at du ikke ønsket å være med på det bildet. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Dersom noen kommer med i et bilde av et par hunder ville jeg ærlig talt gitt f. De som prøver å bry seg om sånt får bare skuldertrekning fra meg. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg må innrømme at jeg ble svært sjokkert da jeg fikk en svært ublid og uhøflig epost fra en dame som tilfeldigvis ble med på ett bilde fordi hun sto i en klynge av hunder (og mine hunder var i denne klyngen) . Hadde hun spurt på en høflig møte hadde det ikke gjort meg noe å sensurere henne, men hun var så stygg i sin skriftlige henvendelse til meg at jeg siden har holdt meg unna slike arrangement. Jeg fikk i tillegg beskjed om at jeg ikke var velkommen i en av byens parker til et visst tidspunkt dersom jeg tok med meg kameraet mitt. ! Det er visse normer man bør følge som jeg er fullt klar over, og det er at man ikke legger ut bilder av andre sine barn uten å spørre først. Men at hun hissa seg opp fordi hun sosa seg inn i ei klønge med hunder , og for at jeg hadde fotografert hunden hennes fant jeg totalt uforståelig. Nå er det jo gjerne slik at noen av oss damer ikke er glad i å se bilder av oss selv, fordi vi synes vi er stygge/feite osv, men etter at jeg kom forbi fjortisstadiet har jeg lært at bildene som regel viser meg slik andre ser meg, og da spiller det ingen rolle hvem som ser bildene uansett.. . Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har opplevd trusler om politianmeldelse fordi et par fulle burugler kom med på et par bilder jeg tok av publikum (75-100 stk.) på en konsert. Det er mange der ute som rett og slett ikke vet hva de snakker om. Sådetså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå