Gå til innhold

Det beste makroobjektivet? 150mm - 180mm

Anbefalte innlegg

Ikke blits fordi øynene på fluer og veps og lignende blir helt fucked...
Okei, greit, øynene var monga.. Men resten synes jeg var ok.

Var jo det Marius sa ;)

Nå er det ikke bare øynene som blir litt kise. Reflekser, unaturlig spark i fargene og litt ditten og datten (litt pirk som egentlig bare jeg bryr meg om)

Er det stor forskjell på 90mm(eller var det 95mm?) macro og 105mm?

Jeg har ikke prøvd det selv, men en 90mm har nærgrense på 29cm, dvs 10 cm mindre enn en 150mm, og 19cm mindre enn en 180mm. Noen arter tillater ikke 90/150mm, andre gjør det. En komplett makro for insekt og natur er 150mm, kun blomster er 90mm, og skye insekter er 180mm. Simple as that...

En 105mm har 31,5cm fokusavstand, 2,5cm mer enn 90mm, ikke betydelig...

Tviler sterkt på at du merker noen praktisk forskjell. 100mm-150mm derimot, er en solid forskjell.

mhm...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ikke prøvd det selv, men en 90mm har nærgrense på 29cm, dvs 10 cm mindre enn en 150mm, og 19cm mindre enn en 180mm. Noen arter tillater ikke 90/150mm, andre gjør det. En komplett makro for insekt og natur er 150mm, kun blomster er 90mm, og skye insekter er 180mm. Simple as that...

En 105mm har 31,5cm fokusavstand, 2,5cm mer enn 90mm, ikke betydelig...

Min erfaring er at det er stor forskjell på oppførselen til ulike makroobjektiver i nærområdet. Slik at en nesten må ta hver enkelt modell for seg. Og for de som tillater teleconverter, kan det bli enda mer komplisert. Sigmas 150/2.8 blir en veldig bra 210/4 med Sigmas 1.4 TC, og arbeidsavstanden økes også ca 1.4. Med 1.4 TC kommer en helt ned til 1:1.5 uten annet ekstrautstyr, og det er veldig bra å jobbe med.

Det som er praktisk viktig, iallfall for meg og diverse insekter, er avstanden fra objektivfront til objekt på 1:1. For Sigma finner jeg (veldig upresist målt) følgende i cm: 105: 10 150: 19.5 150+1.4TC: 26.5. (105 tillater ikke Sigmas TC)

Så langt, synes jeg Sigma 150 + 1.4 TC (når det trengs) er den beste kombinasjonen. Og på FF vil denne oppføre seg omtrent som en 100mm gjør på DX, så den kan være "vid" nok også.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...