Gå til innhold

MacBook eller PC?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå og skriver på en HP Pavilion ze2000. Den har jeg hatt i tre å til høsten, er fornøyd med den, men har så klart også hatt mine problemer (basically virus). Jeg bruker Vista Ultimate, som funker greit nok.

Selve PCen:

1,6GHz AMD Turion prosessor

1GB arbeidsminne (står 894 under "System", men det er altså en "1GB-PC" da)

80GB harddisk

15" skjerm: 1024x768 piksler

Først:

Jeg må innrømme at jeg er/har vært fornøyd med PCen i alle år. Da jeg kjøpte den (høsten 05) for 6995,- forstod jeg det sånn at det var et bra kjøp og en god PC for pengene (noe jeg tror på den dag i dag). Jeg bruker den til Internett, musikk, fotoredigering, skriving (skolearbeid), nedlasting, lagringsplass og lignende. Noen ganger spiller jeg av filmer på TV via VGA-kabel. Jeg er ikke en "gamer", så spillgrafikk er ikke noe jeg bryr meg om.

Noe av det jeg er mest fornøyd med, med den PCen jeg har nå, er at den er super på plug-and-play porter; 3 USB-porter, alt-i-ett-kortleser (SD, MS, MMC, XD), VGA-port, S-Video-port mm.

Jeg synes imidlertid den er litt stor (og tung, kanskje). Jeg er student og har ofte med meg PC i egen (stor og tung) PC-bag. Denne var så klart en gave fra min mor *kremt*. Tar også med meg PCen når jeg skal hjem til mine foreldre, osv - ja, dere skjønner tegningen!

Nå:

I juli skal jeg til New York (HIPP HURRA! :dribble: ). Jeg har planer om å kjøpe litt forskjellig stæsj, og tanken har slått meg om å kjøpe MacBook *ops*. Etter å ha surfet på nett en stund og "customized" MacBooken begynner jeg nesten å få hjertebank hver gang jeg tenker på det (eh.. :ermm: ). Jeg har sammenlignet priser, og har funnet ut at jeg sparer vel 3800 kr på kjøp i USA fremfor i Norge.

Selve MacBooken (customized):

2,4 GHz Intel Core 2 Duo prosessor

4GB arbeidsminne

160GB harddisk

13,3" skjerm: 1280x800 piksler

Pris: kr 7720,-

Produktspesifikasjonene taler for seg: Alt i alt sier det seg selv at MacBooken _utklasser, gruser, massakrerer og tilintetgjør_ den PCen jeg har i dag... :dontgetit:

Fremtiden:

Jeg skriver ikke dette innlegget for å ødelegge den gode opplevelsen jeg har hatt med min HP-PC, for jeg _vet_ at denne MacBooken er bedre. Spørsmålet er om jeg skal gå for en ny MacBook, direkte importert "from abroad", eller om jeg skal anskaffe meg en ny PC fra Norge.

Det jeg nødvendigvis ville kjøpt, dersom valget faller på en PC - er en PC med tilsvarende spesifikasjoner som til den MacBooken jeg har skrevet om tidligere. Jeg aner imidlertid ikke hva dette kan komme til å koste....

Et annet krav til ny PC er størrelsen. Jeg skriver at min nåværende 15" er litt stor, derfor synes jeg dette er et viktig kriterium :cool:

Jeg vil gjerne teste ut folks sympatiske og diplomatiske evne til å kunne tale for og imot begge produkter. Setter derfor pris på innspill fra både MacBookere og PCere :)

Merk: jeg er fornøyd med PCen jeg har i dag. Hva vil jeg merke annerledes med en ny MacBook (eventuelt en ny PC)?

Kommentarer mottas med takk :innocent:

Endret av _Skywalker_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lurt er det å kjøpe maskinen i USA da? Du må sende den ganske langt om det skjer noe med den. Og du får ikke 5 års reklamasjonsrett som vi har her til lands.

Og du kan bli krevd mva for verdien når du skal tilbake til igjen.

Sjekket med skolen om det er greit med mac da?

Lenke til kommentar

Vel.. "lurt og lurt, fru Blom" - det er iallefall billigere. Jeg har forhørt meg med Eplehuset her hjemme, og de sier:

"Innen det første året har du verdensomspennende garanti. Så dersom det er noko galt med maskinen din kan den leveres inn her. Men dersom garantien er utgått vil man ikkje feks kunne benytte seg av reklamasjon når maskinen er kjøpt i utlandet.

Prisen er det mest forlokkende - og det faktum at man får en såpass god data til en såpass "rimelig" penge veier tungt.

Spørsmålet ditt om det er greit med Mac på skolen skjønner jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Var ikke MacBooken bra tilbud? Jeg har ærlig talt ikke sett så mye bedre tilbud (om noen) til samme prisklasse (men hva vet jeg).

Vi snakker 2,4GHz _og_ 4GB arbeidsminne. Bare det i seg selv er sjeldenheter blant billige PCer.

Har forresten sett den Dell XPS m1330 du snakker om [Kjetil91], og den er ganske interessant, men jeg må altså opp i 9700 kroner for samme specs da.

Lenke til kommentar

Dell XPS M1330 er nok et bedre kjøp ja, da får du alt av garanti osv..

Du kan også slenge med Dell sin uhellgaranti samt at skjermkortet er en god del bedre enn det som sitter i en MacBook.

Om du ikke virkelig ønsker Mac OSX så hadde jeg aldri vurdert en Mac i det hele tatt egentlig, men det er nå bare meg :)

Lenke til kommentar

bare får å si det, skal du bare redigere bilder, høre på musikk, surfe og bruke en pc generelt til arbeid fins det sikkert en drøs av arbeid laptoper som kan passe.

jeg selv har ikke mac og ingen erfaring av mac, men tror nok at de fleste ville ha trivdes med den framfor en pc med windows.

ble selv så lei av vista at jeg konverterte til linux siden jeg har sluttet å spille så mye og brukt min hp til arbeid.

nei... gå får mac :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...