Splitter Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Inntil man kun får en del av spillet - la oss si grafikkmotoren og grunnleggende innhold, men for alt interaktivt innhold må man koble seg til en server med autentisering. Såklart, dette vil nok ikke bredbåndet til folk være i stand til å takle ennå, men det vil komme etter hvert. Og da vil piratkopiering virkelig få problemer. Veldig god løsning for spillutviklerne, katastrofe for spillerne. Det koster penger å holde servere gående, og når utviklerne ikke lenger tjener penger på spillet vil serverne bli tatt ned. Ikke særlig moro hvis man blir nostalgisk og ønsker å ta frem en gammel klassiker. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Klart det ikke er gratis å holde servere i drift. Men med en slik løsning vil de så godt som fjerne alt av piratkopiering, og da vil inntektene gå betydelig opp i forhold til i dag. Og hvis det er snakk om å stenge serverne er det bare å gi ut en patch i forkant som gir spillerne hele innholdet slik at de slipper å koble seg på serverne. Det er ikke spesielt vanskelig å få til, og alle blir fornøyde. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det krever også at vi gir all kontroll til uviklerne/utgiverne og slik som situasjonen er i dag må vi stole på at de er snille nok til å la oss få lov til å spille, noe de i følge EULA ikke har noen forpliktelser til. Dette blir nesten som å kjøpe en vare i en butikk og deretter skrive en kontrakt på at de når som helst kan komme og kreve den tilbake. En annen ting er jo at noe slikt helt sikkert vil føre til at uviklerne/utgiverne kommer til å kreve betaling for alle spill omtrent på samme måte som ved MMO-spill i dag. EA har jo allerede utrykket et ønske om dette. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Om man i så fall ikke vil gi tillatelsen til utgivere/utviklere er det jo bare å ikke kjøpe spillet. Man skal være rimelig slem/ha gjort ulovlige ting for at man skal bli bannlyst fra et spill i dag, og det er ikke noe utviklerne gjør uten grunn. Slik jeg ser det er det gode sjanser for at utviklingen går mer og mer online mot autentiserte servere. Som sagt, kostnaden ved å drive serverne vil raskt oppveies ved at man får bukt med piratkopiering. Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nå er det ikke verre enn at man lager sin egen server, som pirat serverne som kjører wow f.eks. Man vil ikke få bukt på piratene uansett. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Nå er det ikke verre enn at man lager sin egen server, som pirat serverne som kjører wow f.eks. Man vil ikke få bukt på piratene uansett. Og for dette må man ha tak i kildekoden for serverne. De færreste utviklere er såpass dumme at de gir denne koden til hvem som helst. Man kan kanskje ikke eliminere piratkopiering fullstendig, men det skal være fullt mulig å redusere den ganske kraftig med de rette virkemidlene slik som online autentisering mot server for tilgang til de viktige delene av et spill. Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Så du tror blizzard har gitt ut denne til folk? Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Så du tror blizzard har gitt ut denne til folk? Nei, men Blizzard sine server er mye, og da mener jeg mye, bedre, og mer stabile. Lenke til kommentar
lain Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Men det er fortsatt mange som spiller på pirat servere, det i seg selv beviser jo at ikke engang MMOs er sikre, men at alt kan piratkopieres, så lenge folk har tilgang til det på en eller annen måte. Poenget mitt er så enkelt som at det hjelper ikke om man må sitte online og streame innhold, da det er nok av smarte folk som finner måter for folk å streame dette lokalt om ikke annet. Tok ikke så enormt lang tid før spill fra steam kunne hentes ned og spilles offline uten steam klient. Noe som igjen leder meg til mitt hovedpoeng, som jeg har sagt før endel ganger. DRM i utgangspunktet er en bra ide, så lenge den ikke er til hinder eller skade for forbrukerne som betaler for mediet. securom har kommet i mange former, noen ok (cd check) og nå nylig flere som ikke er ok. De siste versjonene gjør spillet mer eller mindre til et leie produkt, i stedet for noe kjøperen eier og kan instalere og spille som han selv ønsker. Jeg mener steam er et kjempeprodukt, men de mangler muligheten for å kunne hente ut iso image og brenne på dvd. Dette måtte såklart være sammenkjørt med at man kunne hente ut produktnøklene for spillene man ønsker å kunne instalere og spille offline. Det hadde for meg vært den ultimate online butikken, hadde man kuttet ut hele mellomleddet med butikken på hjørnet. Og fortsatt hatt et produkt å sette på hylla, gjerne med mulighet for å skrive ut cdcover m.m. Lenke til kommentar
Kharan Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Såvidt jeg har hørt er det hovedsaklig WoW-piratservere som er problemet. Jeg har ikke hørt om f.eks. Age of Conan-piratservere e.l. Med korrekt oppbygning og koding vil det bli svært vanskelig og meget tidkrevende å sette opp en piratserver, samt at disse vil til enhver tid risikere å bli øyeblikkelig stengt da utvikler etter all sannsynlighet vil melde fra til en ISP om misbruk av deres rettsbeskyttede åndsverk. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Jeg mener steam er et kjempeprodukt, men de mangler muligheten for å kunne hente ut iso image og brenne på dvd. Dette måtte såklart være sammenkjørt med at man kunne hente ut produktnøklene for spillene man ønsker å kunne instalere og spille offline. Det hadde for meg vært den ultimate online butikken, hadde man kuttet ut hele mellomleddet med butikken på hjørnet. Og fortsatt hatt et produkt å sette på hylla, gjerne med mulighet for å skrive ut cdcover m.m. Det der er jo en helt genial idé, irriterer meg at jeg ikke kan spille noen spill andre steder enn hjemme, siden de krever internett tilgang (SP-spill). Lenke til kommentar
Aceface Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg kan nå ihvertfall spille på Steam offline. Er bare å starte det i offline mode. Lenke til kommentar
lain Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Jupp, offline modus fungerer på mange måter greit, men erstatter fortsatt ikke muligheten til å ha alle spillene på cd på hytta f.eks, uten internet tilgang. Bare plukke det man ønsker å spille, men såklart, med dagens HDD space er det ganske billig å få til en løsning med alle spill på disk til enhver tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå