Gå til innhold

Kreve nytt produkt eller heve kjøpet?


Anbefalte innlegg

Har en laptop jeg kjøpte i Januar 2007. I April 07 begynte jeg å få store varmeproblemer og leverte den inn på reprasjon. Det viste seg å være en garantifeil. Reprasjonstid: 7 uker. I Mars i år leverte jeg inn PCen igjen. Denne gangen brukte de 5 uker på å bytte hovedkort. Leverte den inn igjen i Mai. Nok en gang byttet de hovedkort. Alle de tre reprasjonene har vært dekket av garantien. I går fikk jeg PCen tilbake igjen, men i dag har jeg merket at problemene ikke er borte. Har jeg ikke krav på å få et nytt produkt den 4. gangen jeg leverer den inn på reprasjon? Men det jeg lurer på er om jeg skal kreve å få hele kjøpet hevet. Frister mer å få tilbake 13.000 kr og så kjøpe meg en ny PC en å få en semi utdatert laptop. Siden maskinen min har vært totalt 15 uker på reprasjon, kan jeg kreve renter på tiden den har vært borte?

Endret av rln
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html

 

Etter lovverket så kan du ikke kreve erstatningsrenter pga reperasjonstid. Men du har krav på låne-pc.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, og om samme feil igjen oppstår, så kan du kreve heving av kjøpet.

 

Nå har selger/verksted fått to forsøk på å rette feilen, og siden feilen forsatt ikke er reparert, så kan du kreve heving av kjøpet.

 

Du vil få det du betalte for maskinen. Du vil ikke få renter i tillegg. Men du vil få en bedre maskin for de pengene i dag, enn du gjorde for et år siden.

 

Håper det var til litt hjelp.

Lenke til kommentar

Send maskinen inn igjen med kopi av de 3 servicerapportene hittil, legg vekt på de 2 med hovedkortbytte, lag med brev hvor du skriver at hovedkort nå er byttet 2 ganger, feilen er ikke rettet. Siter så forbrukerkjøpsloven, det punktet hvor det står at "selger har kun 2 avhjelpsforsik på samme mangel", og så videre skriver du at på bakgrunn av dette, hever du kjøpet, og ber om overføring av penger til konto xxx.

Lenke til kommentar
Send maskinen inn igjen med kopi av de 3 servicerapportene hittil, legg vekt på de 2 med hovedkortbytte, lag med brev hvor du skriver at hovedkort nå er byttet 2 ganger, feilen er ikke rettet. Siter så forbrukerkjøpsloven, det punktet hvor det står at "selger har kun 2 avhjelpsforsik på samme mangel", og så videre skriver du at på bakgrunn av dette, hever du kjøpet, og ber om overføring av penger til konto xxx.

Nå er det symptomene som gjelder, og ikke nødvendigvis akkurat hva som har blitt byttet.

 

Tror uansett trådstarter har en god sak.

Lenke til kommentar

Denne saken er helt grei. Bare sørg for å ha dokumentasjonen klar (dvs alle tidligere servicerapporter)

Renter har man krav på om man skal heve kjøp og få penger tilbake og selger skriver av nytteverdi. Rentene utgjør litt mindre enn nytteverdien, sånn at dette går i selgers favør. Dropper du kravet om renter, dropper kanskje selger kravet om avskrivning ;)

 

Selger kan vel også tilby deg omlevering til tilsvarende laptop. Da kan du jo også være heldig å få med litt tilbehør som kompensasjon for ventetiden.

Lenke til kommentar
Send maskinen inn igjen med kopi av de 3 servicerapportene hittil, legg vekt på de 2 med hovedkortbytte, lag med brev hvor du skriver at hovedkort nå er byttet 2 ganger, feilen er ikke rettet. Siter så forbrukerkjøpsloven, det punktet hvor det står at "selger har kun 2 avhjelpsforsik på samme mangel", og så videre skriver du at på bakgrunn av dette, hever du kjøpet, og ber om overføring av penger til konto xxx.

Nå er det symptomene som gjelder, og ikke nødvendigvis akkurat hva som har blitt byttet.

 

Tror uansett trådstarter har en god sak.

Seff, men når hovedkort er bytta x2, og feilen er der fremdeles, så går det fra å være "tolkningsspørsmål" (ikke alle bedrifter følger ftu som slaver, mange ønsker å trenere saker mest mulig) til en vanntett sak. Når han kan henvise slik som det her, så er det omtrent bare å be om kontonr.

 

Eneste som vil ta litt tid er at feilen må konstateres er der ennå hos verkstedet/hos en autorisert tekniker, før heving kan godkjennes.

Lenke til kommentar
(ikke alle bedrifter følger ftu som slaver, mange ønsker å trenere saker mest mulig)

Tell me about it.. sliter nå med to store PC-leverandører. Den ene mener at harddisken er en slitedel, og ikke kan forventes å leve mer enn to år, mens den andre påstår det samme for et DVD-drev.

Lenke til kommentar
Tell me about it.. sliter nå med to store PC-leverandører. Den ene mener at harddisken er en slitedel, og ikke kan forventes å leve mer enn to år, mens den andre påstår det samme for et DVD-drev.

Finnes det noen som faktisk fortsatt prøver seg på den der?

Lenke til kommentar
Tell me about it.. sliter nå med to store PC-leverandører. Den ene mener at harddisken er en slitedel, og ikke kan forventes å leve mer enn to år, mens den andre påstår det samme for et DVD-drev.

Finnes det noen som faktisk fortsatt prøver seg på den der?

Acer og Fujitsu-Siemens.. de nekter å høre på fornuft.

Lenke til kommentar

Fornuft? Jobber selv i it-bransjen og vet hvor lite en disk f.eks. tåler. Her er det snakk om bærbare maskiner som kundene ofte slenger fra seg overalt. Det er ikke mye som skal til før en harddisk ryker. 2 år syns jeg er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Fornuft? Jobber selv i it-bransjen og vet hvor lite en disk f.eks. tåler. Her er det snakk om bærbare maskiner som kundene ofte slenger fra seg overalt. Det er ikke mye som skal til før en harddisk ryker. 2 år syns jeg er mer enn nok.

Hva du syntes er nok mer irrelevant når loven er så klar som den er. Dersom produsent mener at disken har blitt brukt utenfor det som er dens virkeområde, så må de også bevise det. Det de nå gjør er at de resolutt gir avslag på reparasjon av maskiner med defekt disk som er over to år. Dessuten så står det ingenting i loven om "slitedeler". Dette er et tåpelig påfunn av bransjen selv. Videospillerdommen fra Høyesterett gir i praksis alt elektronisk utstyr fem års reklamasjonsrett. Man må dessuten se produket som ett produkt, og ikke mange små. Dersom disken ikke virker pga en mangel, så er maskinen umulig å bruke slik forespeilet. Altså er det fem år reklamasjonsrett som gjelder, og produsent kan ikke nekte å utbedre manglen med mindre de kan påvise at produktet har blitt brukt utenfor dets virkeområde.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Fornuft? Jobber selv i it-bransjen og vet hvor lite en disk f.eks. tåler. Her er det snakk om bærbare maskiner som kundene ofte slenger fra seg overalt. Det er ikke mye som skal til før en harddisk ryker. 2 år syns jeg er mer enn nok.

De fleste harddiskprodusentene gir selv mer enn 2 års garanti på en disk, noe som er et ekstremt tydelig tegn på at de er uenige med deg. FTU er også uenig med deg forøvrig, så hva du mener betyr lite for en forbrukers rettigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...