Gå til innhold

Hvor lett kan sykemelding skaffes?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et spørsmål kanskje noen der ute kan hjelpe meg med litt!

Jeg føler meg totalt utslitt for tiden. Jobber en ganske krevende jobb, der jeg går mye natt og mye dagvakter. Dette fører til at jeg må snu døgnet flere ganger i måneden. Igjen fører dette med seg at jeg spiser uregelmessig, og sover lite og sliter med å få sove.

Jeg lurer på om dette gir et grunnlag for en sykemelding eller ikke? Jeg vil ikke kalle meg utbrent heller, men jeg savner rutiner i livet mitt og føler jeg trenger en pause.

Er det bare å gå og forklare dette til en lege, og få en sykemelding, eller må jeg da ta forskjellige tester for å få sykemelding?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har valgt et yrke der turnus er høyaktuell. det er noen på jobben som har fått lege-erklæring, slik at dem slipper å jobbe natt. dette blir kanskje aktuelt for meg i fremtiden, men som jeg nevte i første post, er jeg ganske utslitt i dag og føler jeg trenger en pause slik at jeg kommer meg.

derfor: hvor lett kan en sykemelding skaffes?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg frisker opp den her litt igjen da jeg følte jeg ikke fikk noe skikkelig svar på det. Jeg kan også ta ut egenmelding, men jeg føler virkelig jeg har en grunn til å få en sykemelding.

Spørsmålet er vel enkelt og greit om noen har noe lignende erfaringer, dersom jeg går til legen og spør direkte etter en ukes sykemelding fordi jeg sliter med søvn og er totalt utmattet for tiden.

Lenke til kommentar
Jeg føler meg totalt utslitt for tiden. Jobber en ganske krevende jobb, der jeg går mye natt og mye dagvakter. Dette fører til at jeg må snu døgnet flere ganger i måneden. Igjen fører dette med seg at jeg spiser uregelmessig, og sover lite og sliter med å få sove.

Det å få en sykemelding vil kun lindre symptomene og ikke løse årsaken til problemet.

Heldigvis så har vi arbeidstakere god beskyttelse igjennom arbeidsmiljølovens kapittel 10 som regulerer arbeidstidsordninger.

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(2) Arbeidstaker som regelmessig arbeider om natten har rett til fritak fra den arbeidstidsordning som gjelder for arbeidstakergruppen, dersom vedkommende av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det og fritaket kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Vær oppmerksom på at visse punkter er åpnet for avvik hvis bedriften er bundet av tariffavtale og bedriften og den/de tillitsvalgte har inngått en avtale som regulerer disse punktene på annen måte.

Generelt så vil jeg si at enhver arbeidstidsordning som gjør at en person må "snu døgnet" flere ganger i måneden er ulovlig med mindre denne "snuingen" foregår gradvis ved at vaktene begynner senere og senere eller tidligere og tidligere. En ordning hvor en person jobber dag-vakt (10-18 f.eks) en dag og har en dag fri for så å jobbe nattevakt (23-07 f.eks) er uheldig og i strid med §10-2.

Den beste løsningen jeg ser er å sette deg ned sammen med tillitsvalgte eller de andre arbeidstakerene og utarbeide et nytt forslag til en vaktplan slik at arbeidstidsordningen blir til å leve med for alle sammen. De eneste ankepunktene en arbeidsgiver har for å nekte på at en slik arbeidstidsordning ikke kan gjennomføres er at det nedsetter effektivitet (personer som jobber mindre når de har vakt sammen), sikkerheten, eller økonomien.

Det aller beste er å ikke endre når vakter starter og slutter, bare hvem som jobber de forskjellige vaktene.

Håper det hjelper.

Hvis du ikke er fagorganisert så anbefaler jeg at du organiserer deg. Fagorganisasjonen kan hjelpe deg med slike ting.

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet ditt, jobber selv en veldig sporadisk jobb med tanke på arbeidstider, hvor jeg f.eks denne uken har hatt 4 nattevakter på rad, for å så ha to dager fri og fire kveldsvakter. Dette gjentar seg kanskje 2-3 ganger i måneden, og jeg tviler på jeg hadde klart dette over lenger tid (Jeg vil bare drive på slikt ut sommeren mtp. millitæret)

Lenke til kommentar

Takker for svar allemann! Jeg kommer til å ta det opp med sjefen min ganske snart. Jeg tror vi lett kan komme til enighet. Som tråden heter, er jeg opprinnelig interessert i hvor lett en sykemelding kan skaffes. Jeg kommer til å forsøke dette i neste uke, så da får jeg jo et svar på det.

Det kan vel ikke være værre enn å forklare legen problemer med søvn, uregelmessig matlyst og magasjau, samt spørre om det er muligheter for å ta noen blodprøver for å finne ut om det feiler meg noe. Så på slutten av samtalen hinte frempå om det er mulig å få en sykemelding slik at jeg får "komt meg litt på bena" igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...