Roiku Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg kjøpte meg dSLR i går. Etter mye tenking endte valget på EOS450D med kit-objektiv. Har planer om å kjøpe både tripod, polarfilter og 55-250mm canon-objektiv i løpet av sommeren. Har knipset litt rundt om i leiligheten nå det første døgnet, men først siste timene har det vært opplett og sola tittet frem så da våget jeg meg ut for å finne noen mer spennende mål. Legger ved to bilder her som jeg ble relativt fornøyd med selv, men ikke helt supert. Jeg klarer ikke sette helt fingeren på hva som mangler, så det kan kanskje dere hjelpe til med. Bilde nr 2 likte jeg skyggespillet på, men jeg synes det ble litt blasse farger, mens bilde nr 1 er litt... kjedelig, rett og slett? Men lys og farger ser man fortsatt så der vil jeg ha forbedring. Begge bildene kommer rett fra sensoren på kameraet, bortsett fra størrelseendring i photoshop. Jeg vet levels, kontrast osv kan gjøre bildet bedre i PS, men målet mitt er å få bildet bedre rett fra kameraet. EXIF-dataen skal være inntakt, så kjør på med kommentarer. Nr 1 Nr 2 Det er også første gang jeg tar bilder, redigerer, laster opp og legger ut på nett. Har noen tips til den fremgangsmåten så tar jeg gjerne i mot det. Jeg lastet bildene inn fra kameraet via EOS Utility, åpnet i photoshop, endret Image Size til 768px bredde, Save for web (JPEG, quality 75)) Dette blir ikke det siste dere ser fra meg. Har mange spennende foto-ambisjoner, men det er jammen meg mye å bite over ser jeg. Jeg er mest interessert i naturbilder og makro, men alt må prøves. edit: Hvor i prosessen forsvant EXIF-dataen? Jeg brukte i alle fall "Tv"-modusen på krukken, med 1/100 lukkertid, brennvidde 24 og F14 (tatt fra egenskapene til bildefilen, ikke hukommelse). På lupinen brukte jeg makromodusen om jeg ikke husker helt feil. Der med 1/160 lukkertid, brennvidde 55 og F5.6. Ingen blitz på noen av de. Endret 24. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg kan forsøke å komme med noen tips, eller snarere et skred av tanker: Tv-modus og 1/100 er muligens ikke det mest optimale å bruke i situasjoner med godt lys og stillestående motiv. Spesielt fordi kameraet må øke blendertallet såpass høyt som f/14, og du gjerne kan "bytte" dette mot raskere lukkertid. Krukkebildet er noe overeksponert (detaljer viskes ut i de lyseste områdene). Bruk eksponeringskompensasjon på kameraet for å få det mørkere. Lupinen kunne kanskje vært litt lysere for å få mer "liv" i bildet (eksponeringskompensasjon). Ellers kan det være lurt å eksperimentere med vinkler, og ikke minst bakgrunnen. Som regel kan man ikke se på motivet og vite hva som kommer ut av kameraet. Derfor lurt å sjekke bildene, og evt. variere litt innstillinger, for å så velge det beste etterpå. Likevel, husk at kameraet egentlig er ganske dumt. Det forventer at det du har foran deg er 18% grått, og lysmålingen skjer ut fra dette. Derfor vil en hvit vegg bli grå, og man må trå til med eksponeringskompensasjon for å rette på dette. Men jeg skriver fælt mye. I det hele tatt, prøv å ta flere bilder, og se deg omkring etter motiver som kan virke spennende. Noen ganger gjør det hele bilder. (Og for øvrig blir bildene jeg tar selv ganske kjipe ut fra kameraet, men to minutter i Photoshop gjør ofte susen for at folk skal gidde å se to ganger på det.) Lykke til! Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Takk for det! Jeg var redd for at bildene var litt for kjedelige til at noen orket å kommentere de. Jeg skal begynne å eksperimentere litt mer i M-modus og se om jeg får til noe bra Jeg irriterte meg også over at alle 3-400 bildene jeg tok i går ble kjølige og kalde i fargetonen. Når jeg skulle pakke ned kameraet for kvelden fant jeg ut hvorfor. Jeg hadde satt hvitbalansen til "kunstlys 3200k" og glemt av den! Det fungerte tydeligvis dårlig i sollys/dagslys Og for all del, skriv så mye du orker. Desto mer, desto bedre. OT: Jeg må forresten få skryte av batteriet til 450D. Nå har jeg brukt kameraet særdeles aktivt de siste to døgnene, og har tatt snart 800 eksponeringer og rundt 100 av de med blitz. Så sent som i går kveld gikk batteriet ned på halvt nivå. Om det varer eller er reelt gjenstår å se, men 800 bilder er jo imponerende uansett synes jeg. Endret 25. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har vært inne på tråden flere ganger for å kikke på bilde nr 2. Det er et lettvint motiv du har hentet fra din nære sfære, men vi trenger jo alle noe å øve oss på. Du har gjort en ting riktig. Du har forsøkt å jobbe bevisst med hvor du har satt kamera i forhold til motivet. Det blir likevel litt tamt, noe som skyldes at motivet er så lite interessant. Det var vel heller ikke meningen din at det skulle være spennende. Det er litt store kontraster til å passe et slik motiv. De har liksom ingen spesiell funksjon. Det fører til at partier i alle fall er på grensen til utbrenning. Jeg vil heller se deg bruke talentet ditt på noe mer spennende neste gang. Du viser i alle fall vilje til å tenke bevisst på komposisjon, og det har du klart. Du har som du skriver valgt enkle prinsipper. Jeg ser lett både rule of thirds og en triangel. Det holder for meg. Da kan du bare overføre det du har lært til andre motiver. Den blomstersaken lar jeg andre ta seg av å kommentere. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 25. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Riktig det, PMnormal. Ingen av bildene var meningen å bli spesielt spennende, men jeg var veldig nysgjerrig på hvordan min plassering av motivet blir oppfattet gjennom andre sine øyne. Jeg synes også måten lyset traff så hardt rett i siden på krukken var litt tiltrekkende. Lupinen var litt halvhjertet innrømmer jeg, så den kan vi glemme. I og med at jeg brukte TV-modus og makro-modus ble blenderen litt tilfeldig. Eksponeringskompensator har jeg ikke brukt, så det får jeg vel ty til brukermanulen for å lære om. Jeg kunne kanskje brukt litt lavere lukkertid mot krukken? Gjorde jeg rett i å plassere krukkens fot akkurat på linje med nederste bildekant, eller kunne muren med fordel vært litt med? Eller omvendt, slik at krukkefoten var nedenfor bildet? Begge bildene ble tatt litt på impuls, og med to eksponeringer på hver. Litt useriøst kan det kanskje være, men jeg tok meg litt tid på forhånd og lette etter den rette bakgrunnen (dette gjelder ikke blomstersaken) og knipset. Rule of thirds og triangel har jeg hørt om, men ikke fått lest om enda. Jeg skal ikke påberope meg talent, men siden jeg traff to "fotoregler" på feelingen så kan jeg kanskje konkludere med at instinktet mitt stemmer, uten at jeg skal stole blindt på det fremover. Hvis jeg for lov til å konvertere denne tråden til en "Hei, jeg er ny"-tråd så vil jeg gjerne benytte anledningen til å be om tips til fotobøker, gjerne spesielt rettet mot dSLR og naturmotiver. Portrettbilder er jeg under gjennomsnittet interessert i. Min interesse ligger i å forevige et vakkert eller spennende øyeblikk, eller å feste på film (minnebrikke) et motiv som fortjener ekstra oppmerksomhet. Takk for oppmerksomheten! Endret 25. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
Carny Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvis du har 0 erfaring fra før er det ikke så værst bilder. Du bommet litt på fargene på bilde #2, men det kan rettes opp, hvis det er ønskelig, i etterbehandling. Hvis du åpner blenderen til maks og kommer tettere innpå krukka kan du kanskje klare å gjøre den mer interessant. I dunno... Det første bilde ble litt mørkt, men det kan også fikses i etterbehandling. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 De andre sier mye fornuftig, jeg bare legger til hvitbalansefeilen på siste bildet som også er nevnt. Vet ikke hvordan kameraet stiller inn hvitbalansen på auto faktisk, men om du har muligheten til å stille den inn selv så bytt på den og se forskjellen Har mye å si for fargene i bildet! Evt. så fikses det lett i et bildebehandlingsprogram. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) De andre sier mye fornuftig, jeg bare legger til hvitbalansefeilen på siste bildet som også er nevnt. Vet ikke hvordan kameraet stiller inn hvitbalansen på auto faktisk, men om du har muligheten til å stille den inn selv så bytt på den og se forskjellen Har mye å si for fargene i bildet! Evt. så fikses det lett i et bildebehandlingsprogram. He he, ja det fant jeg ut på kvelden Brukte gårsdagen til å eksperimentere med hvitbalanse. Auto fungerer greit nok, men å følge de forhåndssatte blir enda bedre. Dagslys 5200k i sollyset, 7000k i skygge osv fungerer veldig bra. I forgårs gikk jeg rundt med "kunstlys 3200k" hele dagen uten å være klar over det. Takk for tipset! Endret 26. juni 2008 av Steffenm Lenke til kommentar
Carny Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Hvis du liker farger kan du prøve å sette den til overskyet. Du finner nok best ut selv hva du liker...er bare å prøve seg fram. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Hvis du liker farger kan du prøve å sette den til overskyet.Du finner nok best ut selv hva du liker...er bare å prøve seg fram. Ja, jeg kommer til å prøve meg litt frem. Jeg kan legge til at bildene som ligger her på forumet er betydelig blassere i fargene enn de jeg nedskalerte i Photoshop. Ikke om jeg aner hvorfor. Jeg la merke til det først i går kveld. Jeg lagret først bildene som vanlig JPG, kvalitet 9 eller 10. Disse ble hetende "Photoshop JPEG File" og jeg fikk ikke lov til å laste de opp som vedlegg på forumet. Jeg måtte da velge Save for Web istedenfor og da forsvant tydeligvis mye fargedata. Innstillingene var JPEG, Very High og 75%. Fargetonen er like kjølig (hvitbalansen), men originalene jeg først lagret var mye klarer i fargene. Lenke til kommentar
Carny Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Mulig kamera ditt er innstilt på aRGB. Søk på forumet etter aRGB vs sRGB, mener det er en tråd om det. Jeg antar det er pga dette du opplever fargene som blasse når de er lagt ut på web. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå