erlendhagen Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Hei, eg har kjopt et 8gb Sandisk Extreme IV CF kort, men har litt problemer. Eg faar ikkje kjoere det eller formatere det i mitt Canon 30D. Datamaskina vil ikkje gjenkjenne det naar eg putter det i kortleseren. (Hverken i "min datamaskin" eller i diskmanagement). Eg har proevd aa kjoere fat32format mot en av stasjonane paa minnekortleseren, men faar feilmelding. Har nokon nokre bedre idear til meg, foer eg returnerer kortet? Lenke til kommentar
otis Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Bare returner det. Må jo være feil på det. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Hei igjen, eg returnerte minnekortet, og fikk et nytt. Denne gangen gikk alt tilsynelatande bra. Eg tok 66 bilder med det, og la saa inn .jpg bildene i Zoombrowser. Naar eg seinare skulle kopiere alle bildene, inklusive .cr2 bildene fra minnekortet til en harddisk, var plutselig minnekortet utilgjengelig. I kameraet faar eg no samme feilmelding som paa forrige kort. Dei 66 .jpg-bildene faar eg beskjed om er korrupte. Sjoelv om dei har rett navn og stoerrelse. 1-Kva kan eg forsoeke for aa faa berga ialle fall .jpg-bildene, og gjerne .cr2 bildene som fortsatt skal vere paa minnekortet? 2-Er det mulig at det er mitt kamera eller min PC som lager problema? Kameraet er Canon 30D, med firmware 1.0.6 PC'en er en alminnelig PC med Windows XP Home SP2 Endret 28. juni 2008 av erlendhagen Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Kan det være en mulighet for at 30D ikke støtter 8 gb eller hastigheten? Minnes å ha lest at kameraer før 40D/400D ikke kunne formatere kort på 8GB eller større, men at det virket ved å formatere via en pc istedetfor. Lenke til kommentar
se# Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 (endret) Hei, jeg har et 8GB Sandisk Extreme IV CF-kort som jeg har brukt i både 20D og 30D uten problemer. Så enten har du gjort noe galt (kan ikke helt se hva det skulle være) elelr så er det noe galt enten med kamera eller PCen din. For å unngå problemer formaterer jeg alltid kortet i kameraet som skal bruke det, og aldri på PCen. Jeg passer også på at jeg aldri setter kortet i PCen mens den er i ferd med å starte opp, eller tar det ut mens den holder på å stoppe. Det finnes masse recovery program på nettet og jeg tror det følger et med de litt dyrere Sandiskortene også (som ditt) på en liten CD. Jeg hadde problemer med et kort for 2-3 år siden og lastet ned noen forskjellige recoveryprogram uten å finne noe som var spesielt bra. Alle håndterte slettede filer, men recovery av enkeltfiler med problemer fungerte ikke. Mulig programmene har blitt bedre siden den gang, lykke til! Endret 28. juni 2008 av se# Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Eg forsoekte aa lese fra minnekortet uten aa formatere det paa nytt, uten hell. Etter aa ha formatert det i kameraet (Det gikk visst bra), har Rescuepro-programmet som fulgte med kortet tilsynelatande funne alle bildene, med rett datamengde og fungerande preview 160x120. (iallefall for jpg-bildene) -Men eg faar ikkje aapne bildene i rett stoerrelse. Kan nokon hjelpe meg vidare? Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Dette tyder på at rescueprogrammet ikke har gjort jobben. Jeg gikk til en større fotobutikk en gang og de gjorde et forsøk uten å få det til, men har du mulighet til å gå til en stor/bra fotobutikk kan det hende de har peiling. Jeg endte med å laste ned tre (tror jeg, det er flere år siden nå) programmer fra nettet. Det finnes trialversjoner av de fleste, og betalte til slutt for det som så mest lovende ut. Det greide å redde en del av filene. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Hei, tenkte eg skulle legge ut erfaringa mi med et par Recovery program. "Stellar Phoenix Photo recovery" fant alle bildene mine, og berga alle untatt ett .jpg bilde i full størrelse. Sandisk sitt Rescuepro fant bildene, med rette datamengde, men bare som "preview-oppløysing". Førstnevnte kosta meg 30-40 dollar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå