Gå til innhold

Tips om klokking av AMD XP2500? (bios-oppsett)


Anbefalte innlegg

Har planer om å clocke opp min nye Barton 2500 CPU, men er litt ny i gamet.

 

Har hørt at man må "låse opp" multiply'ern for å clocke den skikkelig, men har også hørt at man kan clocke den en del kun ved å sette opp FSB'n. (jeg er fornøyd hvis jeg får den opp i rundt 2Ghz) :oops:

 

Noen som har denne CPU'n og som har fått til en god kombinasjon som de vil dele?

 

(Jeg benytter et Asus A7N8X hovedkort, og en Silent Twin-kjøler.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare å prøve da? Gå inn i bios og still opp fsb. Husker ikke om det er agp/pci lock på det hovedkortet, men om det er det så lås dem. Så er det bare å stille seg oppover til du komme til 2Ghz som du ville.

 

Da må du opp i ca 181 fsb og hvis du ikke kan låse apg/pci kan maskinen bli utstabil. Tror nok det er enklere å låse opp cpuen for å klokke den. Siden multipel er orginalt 11, ved opplåsing kan du stille denne til 12.5, som vil ved orginal fsb gi 2075mhz, så kan du stille fsb høyere om du vil øke hastigheten.

Lenke til kommentar
hmm, ok... har hørt at barton 2500'n er "låst opp" fra fabrikk jeg.. stemmer ikke dette?

 

Er ikke sikker på Barton men Thoroughbred "B" er låst opp når man kjører den på nFORCE 2 hovedkort (ditt). Du kan prøve å forandre på multiplier ett hakk for å se om den er opplåst. Er skjermen svart når du starter opp igjen etter forandringene kan du bare resette BIOS (se i manualen til hovedkortet ditt).

 

 

Hva har agp/pci med overklokking av CPU og gjøre? :oops:

 

agp/pci buss står ofte i forhold til FSB. Kjører du FSB på 133MHz (266) kjører du agp på 1/2 divider (66MHz) og PCI på 1/4 divider (33MHz). Kjører du FSB på 166MHz er agp 2/5 divider og PCI på 1/5 divider. Kjører PCI bussen på f. eks. 50MHz kan du svi PCI-portene dine. Det er derfor lurt å låse hastigheten.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på Barton men Thoroughbred "B" er låst opp når man kjører den på nFORCE 2 hovedkort (ditt). Du kan prøve å forandre på multiplier ett hakk for å se om den er opplåst. Er skjermen svart når du starter opp igjen etter forandringene kan du bare resette BIOS (se i manualen til hovedkortet ditt).

 

....og dersom det er svart... da er den låst?

 

oki, thx

 

edit: leif

Lenke til kommentar
Er skjermen svart når du starter opp igjen etter forandringene kan du bare resette BIOS (se i manualen til hovedkortet ditt).

 

....og dersom det er svart... da er den låst?

 

oki, thx

 

edit: leif

 

Jepp

 

 

Jeg skal teste og overklokke min xp2500 når jeg kommer hjem =)

 

Gi meg en PM når du har sett resultatet :):yes:

Eller han kan poste resultatet her.

Lenke til kommentar
Hva har agp/pci med overklokking av CPU og gjøre? :oops:

 

agp/pci buss står ofte i forhold til FSB. Kjører du FSB på 133MHz (266) kjører du agp på 1/2 divider (66MHz) og PCI på 1/4 divider (33MHz). Kjører du FSB på 166MHz er agp 2/5 divider og PCI på 1/5 divider. Kjører PCI bussen på f. eks. 50MHz kan du svi PCI-portene dine. Det er derfor lurt å låse hastigheten.

 

På nForce2 hovedkort er PCI låst og AGP justerbar mellom 50-100MHz står som default på 66/Auto (endres ikke fra 66MHz uansett hva du gjør med FSB).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...