lknight Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) ugh... dette begynner å bli ypperst plagsomt, altså.. har fått mye hjelp av hygen, men velger å spørre her for det om... poenget er at jeg forsøker å kjøre optisk fra min PC -> min receiver (RX-V663), men jeg får ikke SPDIF _eller_ lyden til å fungere slik som de skal... hygen sa at jeg skulle oppdatere drivere og sånt, noe jeg har gjort, men det ser ikke ut til å fungere for det om. poenget er at jeg skal ha SPDIF synlig i soundman.exe (Realtek Sound Manager): og som dere ser, så er altså øverste soundman.exe den jeg har, dvs. den UTEN SPDIF i tab'en, også er det en soundman.exe MED SPDIF i tab'en... hvordan kan det ha seg at jeg ikke har SPDIF tilgjengelig enda jeg har den nyeste versjonen av Realtek AC'97? (v4.04, tror jeg det var) hvis dere klikker på følgende link, så vil dere finne en til som sliter med det samme som meg, og han som svarte trådstarteren, ga ikke særlig mye hjelp: SPDIF problem - no sound at all - Australian Media Center Community - hva kan være løsningen, mon tro? her er min maskin (hardware): http://www.elgen.net/minmaskin.txt men det er også en annen ting som er høyst plagsomt, og det er jo det faktum at jeg aner ikke hvorfor i huleste PC'en FRYSER ihjel når jeg avspiller video med DTS-lyd med f.eks MPC eller VLC, også slår den av... hører bare "hakk, hakk, hakk, hakk" fra filmen, men ingen ordentlig lyd. og straks jeg slår videon av, så klikker/fryser pc'en som gjør at jeg må restarte den! jeg kan ikke engang avspille vanlig MUSIKK på f.eks winamp før pc'en klikker! det har fungert helt finfint å avspille filmer før, men straks jeg begynte å tukle med SPDIF og hva enn det var/er, så har ting begynt å fungere dååårlig. her er nemlig det jeg ser i min "lyd og enheter" (den som man finner i kontrollpanel): (vinduet med 'avanserte egenskaper for lyd' får jeg opp når jeg trykker på "avansert" i "Lydavspilling" på "egenskaper for lyder og lydenheter"-vinduet) så ja, hvordan i alle dager skal jeg få det her fikset så at jeg kan få til ordentlig DTS/DD5.1-lyd fra SPDIF->receiver..? PS: har avinstallert alt av codecs og sånt nå. tar en helt fresh installasjon av de. hva slags codecs/codec-pack er det dere bruker/anbefaler? Endret 27. juni 2008 av lknight Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 For det første, VLC takler DTS lyd svært dårlig, du må heller bruke et vanlig DVD-program, PowerDVD eller lignende. Der må du stille inn høyttalermodus, lydtilkobling, eller hva det blir kalt i det programmet du skal bruke, så lyden blir sendt ut via spdif. Lenke til kommentar
lknight Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 feil, feil og feil! *slippe ut litt frustrasjon* jeg har nå forsøkt å få lyden til å gå igjennom SPDIF, men nå er jeg regelrett FORBANNA på det her, altså! det er ikke måte på hvor utrolig inkompetent og ubrukelig det her systemet er! 5 utrolig forbanna lange dager har gått på å få det her til å fungere, men NEIDA, ikke pokker om den vil fungere, uansett hva jeg nå måtte gjøre! *slutt på frustrasjon* powerdvd fungerte like dårlig som de andre jeg har forsøkt. ALT jeg vil, er at DTS skal være synlig på receiveren min når jeg spiller av en DTS-film på PC'en min, det er alt. har kommet frem til at jeg MÅ HA "Play Control" tilgjengelig på volum kontroll (den som er plassert i tray'en), men jeg vet ikke hvordan man får denne tilgjengelig. ja, selvfølgelig har jeg sjekket på egenskaper for lyd, men jeg finner alt mulig annet tull som AUX, CD, Digitallyd osv. men ingenting som sier Play Control. bare se her: Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Tråden var feilpostet og har blitt flyttet til riktig kategori. (Vennligst ikke kommenter dette innlegget. Reaksjoner på moderering gjøres pr. PM/melding) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå