Gå til innhold

Adobe RGB eller sRGB på 350D?

Anbefalte innlegg

Fargerom egner seg egentlig bedre for artikler enn for forum fordi temaet er for komplekst, men her er noen kommentarer likevel.

Ken Rockwell sier mye rart, og mye fornuftig. Fargerom er et av temaene hvor han er på jordet med argumenter, men konklusjonene er kanskje ikke så dumme likevel. For jeg er enig i at for veldig mange vil sRGB være et fornuftig valg. Bruker du bildene først og fremst på skjerm og kopier fra fotobutikken er det lite å hente på å bruke et større fargerom. Ser noen argumenterer med at det nå kommer browsere som støtter fargeprofiler, men hva hjelper vel det? 99.9% har skjermer som er ukalibrerte og i beste fall støtter sånn omtrent sRGB. Så legger du ut et bilde i aRGB-format på nettet så vil det bare bli konvert til sRGB for visning uansett. Og envher profilkonvertering koster potensielt noe i kvalitet, spesielt så lenge vi snakker om 8-bits pr farge. Husk at aRGB skal dekke et større fargerom med samme antall farger som sRGB, og "avstanden" mellom to nyanser blir derfor større med aRGB. Det er en av årsakene til at man i prinsippet alltid bør bruke det minste fargerommet som er tilstrekkelig. I praksis er ikke det gjennomførbart og man må finne et kompromiss. Og har du ikke spesielle behov er det sRGB.

Kommentaren over betyr ikke at jeg er imot sRGB, eller Prophoto RGB for den saks skyld. Tvert imot, jeg har stort sett scannet til aRGB, men kun hvis jeg bruker 16-bits format. Etter at LR kom ut har jeg brukt Prophoto som standard fargerom også i Photoshop. Men skal du bruke noe annet enn sRGB så er første kriterie et relativ bevisst forhold til fargestyring. For så fort bildet skal sendes avgårde til folk uten fargestyring må det konverteres til sRGB. Skal ditt aRGB eller Prophoto RGB-bilde bli best mulig på skriveren din må du faktisk vite hvordan du setter opp/velger riktig profiler for utskrift. Og det er faktisk en bra sjanse for at skriveren støtter et fargerom større enn sRGB, og i hvertfall annerledes. De mer avansert blekkskriverne (5000-10000 klassen og oppover) klarer ofte tilnærmet aRGB, og selv billige printere og multifuksjonsskrivere kan jo ha 5-7 blekkpatroner. Det bør gi mulighet for et bra fargerom, men jeg har ikke sett tester av denne kategoriern.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oceanborn: og der sank seriøsiteten din en del hakk.

Usakelige kommentarer hører hjemme på ett vist annet fora.

Hehe, med tanke på all drittkastingen og tråkke-på, Ken Rockwell er blitt utsatt for her på forumet (og andre forum for den del), hvor han ofte blir ilagt meninger han ikke har skrevet og sitater blir forvrengt og tatt ut av kontekst, vil jeg si at min kommentar var ganske så harmløs til sammenligning. Kan ikke huske at du har skrevet at deres seriøsitet har sunket av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Hmm, kan ikke en dritt om dette, men bildene i D300 tas i aRGB? Når jeg da konverterer i PS, bør jeg lagre i aRGB, og kun lagre jpg'ene som skal på net i sRGB?

Er dette noe man må spesifisere?

I og med at du nevner konvertere, kan jeg da gå ut ifra at du bruker Raw? I såfall er det ett fett hva som står i kamera, enten aRGB eller sRGB (eller en annen kryptisk bokstavkombinasjon), siden det ikke gjelder for Raw. Tar du i Raw, kan du konvertere til hvilke fargerom som helst i etterkant.

Lenke til kommentar
Ja, men er det noe som må spesifiseres, så den ikke tar "standard", for NX og PS gir forskjellig fargerom.

Når jeg har redigert et TIF bilde og lagret, og skal lage en visningstilpasset jpg-fil, hva må jeg gjøre for å være sikker på at det blir sRGB?

I NX2 setter du ønsket fargerom i Edit -> Preferenses -> Color Management.

Å forandre fargerom "on the fly", gjør du Adjust -> Color Profile. Der kan du velge blandt alle fargeprofilene som ligger på maskina de, du kan også laste ned andre og legge til.

Ca det samme kan du gjøre i PS også.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har tatt endel bilder i RAW i det siste, mitt 450D står på sRGB, men det har ingen betydning, men så oppdaget jeg når jeg lastet opp et bilde på deviantart i dag at PS hadde save'a det i AdobeRGB, hva med resten av RAW-filene jeg har save'a til jpeg, noe som anntakeligvis skal fremkalles. Har jeg et problem?

Blir en h******* jobb å konvertere alt til sRGB hvis mesteparten har blitt lagra i AdobeRGB :cry:

( er det noen mulighet å sette sRGB som standard i CS4? )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...