Gå til innhold

Kjøp av Musikkhøytalere

Anbefalte innlegg

HALLO!

Er for tiden ute etter et sikkelig høytalersett. Som de fleste studenter er jeg ikke stinn av penger, men skal jeg offre meg for noe er det musikk. Jeg trenger og kunne spille va pink floyden min så bra som mulig. Jeg har en media PC som jeg helst skulle brukt, likevel følger det ofte med cdspiller hvis det er hi-fi(ikke at hi-fi er nødvendig) så har alt på plate og så alle vet det.

Kom med forslag, skal brukes på rommet så trenger ikke være verdens beste. helst ikke langt fra da ;)

Det jeg har sett på nå er liksom rundt 2000 kroner max, er det som virker mest fornuftig, men kvalitet er viktig.

(spiller også endel men da bruker jeg headset oftest så det er ikke så farlig. Musikken vil jeg ha med høytalere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HALLO!

Er for tiden ute etter et sikkelig høytalersett.

Kom med forslag, skal brukes på rommet så trenger ikke være verdens beste. helst ikke langt fra da ;)

Det jeg har sett på nå er liksom rundt 2000 kroner max, er det som virker mest fornuftig, men kvalitet er viktig.

Jeg har ikke sett helt etter.. hehe

Litt trøtt på jobb..

Men, typiske pc høytalere gir deg sjeldent noe god lyd.

Selv har jeg ved en anledning kjøpt et dyrere Creative sett, men det var ikke noe tess.

Det mangler mye diskant og er heller grøtete i mellomtonen..

Jeg ville gått for et selvbygg, da har du både en brukende stereo og gode høytalere..

Dette er siden du skriver at du vil høre på musikk og jeg regner med at du da ikke trenger surround.. ;-)

*Kremt host*

Jeg ville ha snekkret meg en høytaler selv!

Enhver kar som har fulgt med i matte timene litt og hatt sløyd på skolen,

klarer å snekkre sammen en høytaler!

:yes:

Det som ikke alltid er like enkelt, er å vite hvilke elementer som passer sammen

og hvordan man skal lage til delefilter og slikt.

Men, nå har jeg gjort alt det vanskelige arbeidet, så det er bare innkjøp, snekkring og lodding som mangler!

:thumbup:

Har funnet to gode elementer fra Seas som du får kjøpt hos Eltek.

Disse er følgende

Diskant: Seas H0881 27TFFC kr 386,-

Bass: Seas H1145 CA21RE4X kr 698,-

Delefilter: ca kr 125,-

Så trenger du dette x 2, så ca pris pr par: kr 2418,-

Eneste du må kjøpe utenom dette er gulvplater/sponplater til å bygge med.

Det er en lukket konstruksjon, hvor det innvendige volumet bør være ca 50 liter.

Om du vil, så kan jeg evt tegne en skisse, hvordan kassen bør være.

Delefilter:

Diskant

6,8 uf Kondensator (Delenavn KO0895 25 kroner stykket)

0,33 mH Spole (Delenavn SP3710 26 kroner stykket)

Bass

4.7 uf Kondensator (Delenavn KO0800 33 kroner stykket)

0.47 mH Spole (delenavn SP3940 28 kroner stykket)

Fremgangsmåte for å lage delefilteret:

Diskant:

Spolen settes i paralell med diskanten (element) og kondensatoren settes i serie med pluss.

Bass:

Spolen settes i serie med bassen (element) og kondensatoren settes i paralell med elementet

Her kan det være greit å kjenne noen som kan litt elektronikk,

men det er ikke så veldi avansert. Bare litt lodding, så er du i boks.

Med disse elementene, så vil du få en lettdreven høytaler, som spiller høyt!

Den tåler også en del juling (noe som høy spilling gir).. ;-)

Og jeg har hørt denne løsningen, det er MYE LYD for pengene!

For å få noe liknende må man nok betale kanskje nærmere 10 000,- pr par.

Dette er mye god lyd for pengene altså. (HiFi)

Det finnes også folk som får rabatter hos Eltek, kanskje du kjenner noen,

da blir det vesentlig billigere.. (20% eller mer)

Så trenger man egentlig bare en rimelig forsterker, noe enn fint kan finne brukt til en billig penge..

Endret av Tengs
Lenke til kommentar

Det høres faktisk ut som en god ide! I tillegg til at farmin har en historie som både snekker og elektrikker så kan jeg kanskje ta en telefon til han også.

Jeg hadde satt stor pris på en skisse hvis det ikke er for mye å be om.

Takker for et godt og ikke minst smart svar!

Edit: Nå vet ikke jeg hvordan det vil bli men er det en løsning som minner om det samme med 5.1? eller 7.1 for den sagt skyld. Har liksom gode erfaringer med å ha musikk fra alle kanter. Kan dette stemme? Jeg er ingen proff på lyd men kjenner igjen god lyd når jeg hører det.

Man ka vel også eventuelt bygge på dette senere? dette er vel 2 front høytalere. En surround forsterker og jeg kan bygge på det etterhvert som det kommer penger.

Har en gammel forsterker (kostet en god del ny) men den er ikke akkuratt seg selv for tiden. Tenker jeg bruker den først. Trur du det vil ødlegge lyden veldig? Det var engang i tiden en Sikkelig forsterker men nå hender det at det kommer småskurr og volumkontrollen er litt halveis.

Prisen er god. 2k er perfekt pris for meg. Bygge selv skal bli artig

Endret av Bendit
Lenke til kommentar
Jeg hadde satt stor pris på en skisse hvis det ikke er for mye å be om.

Takker for et godt og ikke minst smart svar!

Det høres bra ut!

Jeg skreiv i fra hjertet først, så fant jeg ut.. POKKER..

Han ville egentlig bare ha pc-høytalere, men jeg la det nå inn alikevel.

Tegninger..

Du kan la meg leke med Google Scetchup, da kan jeg lage et par gode forslag i alle fall.

Kan muligens også tegne inn elementer, får se hvor mye jeg får til.

Har ikke lekt med det på en stund ;-)

Med en far som har vært borti både snekkring og elektronikk,

så er dette "en tur i parken"..

(Det engelske utrykket "A walk in the park" blir ikke helt det samme på norsk)

Men, det jeg trenger å vite, er hva slags material du har tenkt å bygge i.

Spon plater, MDF plater, Hobby plater, you name it..

Bare jeg får vite hvor brede de er.. (spon plater 22mm, osv)..

<Edit>:

Så kan det være greit å vite sånn ca hvilken høyde du kommer til å lytte fra? Dette høres kanskje litt rart ut, men jeg syns i alle fall det er best om diskanten står ca i lyttehøyde.

På mine egne høytalere er diskanten ca rund 120 cm fra gulvet.

</edit>

Dette er for å kunne lage de beste tegningene, da får du kompett mål på ALT..

(I alle fall om jeg gjør det i dette google verktøyet)

(Legger ved eksempel fra noen hyller jeg byggde)

post-5565-1214408473_thumb.jpg

Endret av Tengs
Lenke til kommentar
Edit: Nå vet ikke jeg hvordan det vil bli men er det en løsning som minner om det samme med 5.1? eller 7.1 for den sagt skyld. Har liksom gode erfaringer med å ha musikk fra alle kanter. Kan dette stemme? Jeg er ingen proff på lyd men kjenner igjen god lyd når jeg hører det.

Prisen er god. 2k er perfekt pris for meg. Bygge selv skal bli artig

Det er klart du kan bruke disse, til å bygge et komplett 5.1 / 6.1 / 7.1 system.

Jeg kan være behjelpelig med "oppskrift" på killer sub også etterhvert,

har litt bygge erfaring på nakken...

<edit>

En relativt rimelig surround forsterker skal fint klare å dra disse høytalerne, da de er meget lett drevne.

Jeg har hørt disse drevet av en Marantz surround forsterker,

bare i stereo da, men det lyder meget bra.

Hvilken forsterker er det du har nå?

Skurrer det bare når du skrur opp og ned, eller skurrer det i lyden.

Et annet spørsmål er jo: Kan det være høytalerene du bruker?

</edit>

Prisen kommer fort opp i litt over 3k med materialer da,

har glemt å ta med høytaler terminal også. den koster vel en 50 lapp per stk,

så trenger du litt høytaler kabel.. ;-)

Det er jo morsomt med litt sånn som dette.. Høytaler design..

Endret av Tengs
Lenke til kommentar

Bare så jeg ikke glemmer det: jeg har sketch up jeg også så kanskje bedre om du sender meg fila istedet for mange bilder når du har et godt design.

Det skurrer bare når jeg skrur på lyden, noe som idikerer på at det er noe feil der. Ellers skurring kommer bare fra ene høytaleren og banker jeg svakt på siden så slutter det.

Kanskje den er i bedre form enn jeg trudde. Navnet jeg skaffet fra fronten lyder slik: Pioneer Stereo amp SA-8500II (2)

Ellers kommer de til å bli bygget med MDF plater så du vet det.

Vet ikke om jeg vil ha de på skrivepulten (da det ikke er best plass der) men står de på gulvet vil de ta enda litt plass. Mest praktisk ville vel være gulvhøytalere hvis jeg må flytte de rundt feks. Design messig liker jeg det best høyt og smalt, men det er ikke alltid mulig.

Takker for god innsats og trenger du å vite mer så bare spørr. Takker ekstra mye for at du tar deg tid til tegne det opp. Det er sikkelig bra.

EDIT: vet ikke hvor høytalerne burde stå men kan jeg deg et inntrykk av hvor høyt jeg sitter:

Fra gulvet til toppen av skrivebordet er det 65cm (dette er da hvis de skal stå på skrivepulten. Fra skrivepulten til øret er det ca. 35 cm.

Fra gulvet og opp vil jo det da si 1m til øret. Jeg tenker kanskje dette er den beste løsningen.

NB: de skal brukes på dataen så sitter jo i datastolen. Defor det bare er 1m til øret ;)

Enda et spørsmål som kanskje høres dumt ut, men de som aldri spørr forblir dumme: Er det forskjell på front og bak høytalere? Fått tilbud på et par (2) høytalere (vet ikke mer at de er høytalere) dette er front høytalere. Kan jeg bare plassere de bak meg å koble inn i sorround forsterkeren så er det bak høytalere? (dette har ikke ne med byggingen å gjøre. Den skal fullføres!)

Endret av Bendit
Lenke til kommentar
Bare så jeg ikke glemmer det: jeg har sketch up jeg også så kanskje bedre om du sender meg fila istedet for mange bilder når du har et godt design.

Ingen problem, har et par forskjellige tanker

Det skurrer bare når jeg skrur på lyden, noe som idikerer på at det er noe feil der. Ellers skurring kommer bare fra ene høytaleren og banker jeg svakt på siden så slutter det.

Kanskje den er i bedre form enn jeg trudde. Navnet jeg skaffet fra fronten lyder slik: Pioneer Stereo amp SA-8500II (2)

Da kan det høres ut som om det bare er potmeteret som er litt slitt,

dette er ganske vanlig. Skru den opp og bruk litt spray som heter noe som:

"CRC 2-26 Electro" er det vi har stående her på jobb.. ;-)

Far din vet sikkert også om et eller annet som gjør jobben.

Ellers kommer de til å bli bygget med MDF plater så du vet det.

Hvilken tykkelse? 19 eller 22 mm?

Vet ikke om jeg vil ha de på skrivepulten (da det ikke er best plass der) men står de på gulvet vil de ta enda litt plass. Mest praktisk ville vel være gulvhøytalere hvis jeg må flytte de rundt feks. Design messig liker jeg det best høyt og smalt, men det er ikke alltid mulig.

Viss vi går for gulvstående høytalere, så går det nok bra.

Og muligheten høyt og smalt er vel litt utelukket, ettersom dette er 8" element.

Hvilket utgjør at fronten blir over 24 cm brei, å 50 liter er ikke sååå stort. hehe

Takker for god innsats og trenger du å vite mer så bare spørr. Takker ekstra mye for at du tar deg tid til tegne det opp. Det er sikkelig bra.

EDIT: vet ikke hvor høytalerne burde stå men kan jeg deg et inntrykk av hvor høyt jeg sitter:

Fra gulvet til toppen av skrivebordet er det 65cm (dette er da hvis de skal stå på skrivepulten. Fra skrivepulten til øret er det ca. 35 cm.

Fra gulvet og opp vil jo det da si 1m til øret. Jeg tenker kanskje dette er den beste løsningen.

NB: de skal brukes på dataen så sitter jo i datastolen. Defor det bare er 1m til øret ;)

Alltid hyggelig å sørge for at noen får skikkelig lyd!

Men, ble litt forvirret, viss vi snakker gulvstående høytalere,

så kom du frem til at det ble hvor høyt til øret? 1 meter?

Kanskje man bare skal prøve å sette diskanten rundt 120 cm?

Såg i forhold til kontorstolen min, så er det ganske ok.

Enda et spørsmål som kanskje høres dumt ut, men de som aldri spørr forblir dumme: Er det forskjell på front og bak høytalere? Fått tilbud på et par (2) høytalere (vet ikke mer at de er høytalere) dette er front høytalere. Kan jeg bare plassere de bak meg å koble inn i sorround forsterkeren så er det bak høytalere? (dette har ikke ne med byggingen å gjøre. Den skal fullføres!)

Spørsmål er aldri dumme!

Det du spør om her, så er det faktisk en kilde til noe som kan være forvirrende.

Slik som det var tidligere, med Dolby Pro-Logic, så var det ikke så mye "trafikk" til bakhøytalerne. Men med DTS og DOLBY DIGITAL som vi har nå, så er det mye mer lyd som går igjennom bak høytalere. Ergo, tidligere betydde ikke bakhøytalere så mye som nå. :-)

Selv ville jeg brukt de samme høytalere rundt hele settet.

Med en tilnærmet lik løsning for center høytaler.

Lenke til kommentar
Takker ekstra mye for at du tar deg tid til tegne det opp. Det er sikkelig bra.

Det enkleste er ofte det beste...

ser ikke værst ut! Er glad i minimalistisk og ofte litt nøytral design. Den er i min bok rette veien og gå. Kanskje den letteste for snekkring og. Hvilken tykkelse jeg skal bruke må jeg komme tilbake til senere idag. Er ikke helt sikker.

God skisse!

Lenke til kommentar

ser ikke værst ut! Er glad i minimalistisk og ofte litt nøytral design. Den er i min bok rette veien og gå. Kanskje den letteste for snekkring og. Hvilken tykkelse jeg skal bruke må jeg komme tilbake til senere idag. Er ikke helt sikker.

God skisse!

Jeg har tegnet med 22 mm.

Med en så liten kasse som dette er, så er det ikke veldi viktigt at det er i MDF,

her kan du til og med bruke noe så fleksibelt som hobby plater om du vil.

Da seter man bare inn et par avstivere i kassen.

Det rimeligste alternativet er gulv plater / sponplater i 22mm.

Man kan lett si at det blir dyrt med MDF,

jeg betalte ganske mye for kassene jeg har stående her.

Men, om du sender meg en mail, så kan jeg sende deg sketchup filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...