Gå til innhold

Finnes det noe Olympus 12-60mm lignende objektiv til Canon?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et 350D, men skal oppgradere når det kommer et Canon hus med IS. Men det er en ting som gjør at fristelsen er stor til å bytte til Olympus - nemlig 12-60mm objektivet. Jeg har nå et 10-22mm, men irriterer meg ofte over at jeg må bytte objektiv når jeg vil lengre unna. Et 12-60mm lignende ville dermed vært helt fantastisk.

 

Noen som vet om dette finnes? Må si at konkurrentene til "hovedsjefene" Canon og Nikon, nemlig Olympus og Sony, har mye interessant!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har et 350D, men skal oppgradere når det kommer et Canon hus med IS. Men det er en ting som gjør at fristelsen er stor til å bytte til Olympus - nemlig 12-60mm objektivet. Jeg har nå et 10-22mm, men irriterer meg ofte over at jeg må bytte objektiv når jeg vil lengre unna. Et 12-60mm lignende ville dermed vært helt fantastisk.

 

Noen som vet om dette finnes? Må si at konkurrentene til "hovedsjefene" Canon og Nikon, nemlig Olympus og Sony, har mye interessant!

 

Du må huske at 12-60mm i Olympus leiren tilsvarer 24-120mm på et fullformat kamera. Ditt 10-22 objektiv tilsvarer 16-35 på fullformat. Så du vil uansett ikke få i nærheten av den samme bredden. Olympus 12mm = 16mm på APS-C (Cropped sensor kamera, ditt Canon 350D for eksempel).

 

Ultravidvinkel'n til Olympus heter Zuiko Digital ED 7-14mm, og denne tilsvarer 14-28mm i fullformat.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Ett argument for å kjøpe Canon/Nikon er ett større utvalg av objektiver enn f.eks 4/3" systemet til Olympus/Panasonic/Leica osv.

Her viser det seg at Canon ikke har tilsvarende ett meget anvendelig brennviddeområde, nemlig 24-120mm (35mm ekv). Det som kommer nærmest er 3.partsobjektiv fra Tokina/Sigma. Og ingen har IS.

Så skal du oppnå det du er ute etter må du nok kjøpe ett Olympus 12-60mm objektiv - og ett nytt hus (samme fabrikat) med IS innebygd !

Lenke til kommentar

He he, ja det er sant det du sier Fotopiloten. Men jeg skal ikke kjøpe noe før japanturen min i oktober, og det ser ut til at Tamron 17-50mm er en sterk kandidat! Lansering av objektiver er vel ikke det vi har mest av dessverre.

 

Håper inderlig at Canon lanserer hus med IS. Synes argumentet om at objektivene har IS istedet for huset er dårlig, da det er et stort flertall av objektiver uten IS.

Lenke til kommentar

Så lenge Canon klarer å holde markedsandelen sin uten å implementere IS i husene sine så vil de nok satse på IS i objektivene. Det vil jo medføre ett mersalg fordi Canon-eiere må bytte ut objektivene for å få IS.

I det øyeblikket Canon begynner å selge hus med IS vil salget av objetiver med IS stupe. Det total salget av Canon-objetiver vil gå ned når en ikke trenger å kjøpe nye objektiv for å få IS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...