Torbjørn Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det slår meg at hver gang jeg vurderer et nytt objektiv så ender jeg opp med en håndfull 2-3 alternativer, et originalobjektiv og et par 3de parts versjoner. Mao ikke så fryktelig mange. Kunne det vært en ide å sette opp egne tråder per objektiv? Jeg bruker mye tid på å lete opp informasjon om spesifike objektiver, også forumsøk bl.a. her. Hva med en samletråd for erfaringer til ett spesifikt objektiv? Det kan likevel bli ganske mye, og kanskje ikke alle objektiver fortjener en slik plass i evigheten. I skrivende stund går jeg f.eks og lurer på å skaffe meg en Nikon 24-70 f/2.8. Det hadde vært ypperlig for meg om vi hadde en tråd for nettopp dette objektivet med brukererfaringer, eksempelfotografier, og andre kommentarer. Jeg kunne f.eks kanskje bedt en eier av et slikt objektiv om å oppsøke visse motiver jeg er nysgjerrig på, eller som er relevant for meg. Jeg har allerede en 2-3 objektiver som jeg godt kunne tenkt meg å legge ut om (det kan jeg forsåvidt gjøre uansett), men det ville virket mere meningsfullt å hatt det i en dedikert tråd, kanskje i et dedikert underforum. (Jeg har Sigma 10-20, Tamron 28-105 f/2.8 og et Sigma 50-150 f/2.8 på vei, og har tatt mange gode bilder som illustrerer spesifike problemer/fordeler med disse jeg gjerne deler med andre) Diverse vanlige kit-objektiv kan man evt. skippe, evt. kan en moderator innvilge tråder for nye objektiver til lista. Dette kan man kanskje senere bygge ut til andre typer utstyr og, kulehoder og stativ. Og kanskje blitser. Men objektiv virker mest aktuelt. Ideen har kanskje vært oppe før? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 På Photography on the nets forum finnes det noe lignende i objektivforumet, hvor bilder og erfaringer deles i spesifikke tråder for det objektivet. Men det er et et dedikert fotoforum, med langt flere "fotografer" enn det er her, og dermed er sjansen større for at mange personer har nettopp det objektivet. Med færre brukere, så vil jo også færre personer ha et gitt objektiv. Sjansen er vel stor for at alle trådene som ikke omhandler de aller vanligste objektivene knapt ville blitt brukt? Lenke til kommentar
ThuleAudio Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Dette er nok litt på siden av det du spør om/ har en idé om. men tenkte jeg bare skulle si at Nikonlinks.com har en hendig oversikt over tester, diskusjoner osv som finnes ute på veven. Dette er delt opp i hvert enkelt objektiv. Se for eksempel her: http://www.nikonlinks.com/equipment_lenses_zoom-normal.htm Ikke akkurat verdens beste utseende/grensesnitt på den siden, men svært nyttig for nikonbrukere. Menyen finner du forøvrig på venstre side under all reklamen, ikke så lett å få øye på. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Dette høres ut som en god ide, selv om det finnes eksisterende internasjonale forum som har dette fra før - fredmiranda.com for eksempel. Men jeg synes det hadde vært en god ide og hatt dette tilgjengelig på akam forumet også. Endret 24. juni 2008 av bidz Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hadde det ikke vært bedre å lagt de i wikien sånn at man kunne strukturere det bedre? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Helt sikkert Kristallo. Det hadde garantert blitt rotete om alle skulle lage en ny tråd for hvert objektiv her. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Kunne gjerne vært nyttig, ja. Pentaxforums.com er et annet eksempel. Oversikt over Pentax-optikk fra tidenes morgen og til nå, med brukererfaringer og poenggivning. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg synes dette er en god ide. Men det måtte vært et eget underforum i Objektiv-forumet. Og gjerne med en avstemning i hver tråd hvor man kan gi en karakter tilsvarende fredmiranda. Wiki'en kan så oppdateres etter hvert som ny informasjon (fakta) blir tilgjengelig i tråden. Det som er nyttig med dedikerte tråder i tillegg til en wiki-artikkel er at man der kan poste eksempelbilder og positive/negative erfaringer. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Når jeg trenger info om et gitt objektiv pleier jeg å søke på flickr, finnes mange (og store) grupper for hvert objektiv, med eksempelfotografier og diskusjoner. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det hadde garantert blitt rotete om alle skulle lage en ny tråd for hvert objektiv her. Vi ender jo i praksis opp med en tråd (eller fler) tilfeldig spredd utover for hvert objektiv uansett! Så jeg synes dette er en konge-ide! Med et egen "under-emne": "Erfaringer-objektiver" kunne dette bli riktig så brukervennlig! Hvorfor begrense seg til objektiver? Egen tråd for hvert kamera burde være en selvfølge. Ikke si at det blir for mange tråder: Det vil aldri komme i NÆRHETEN av antallet andre mer eller mindre nødvendige tråder. Noe av den viktigste funksjonen til forumet er jo å gjøre det mulig å dele erfaringer om utstyr! Så når en så god ide dukker opp, bør forumstyret kjenne sin besøkelsestid Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Noe av den viktigste funksjonen til forumet er jo å gjøre det mulig å dele erfaringer om utstyr! Så når en så god ide dukker opp, bør forumstyret kjenne sin besøkelsestid Hvis forumstyret faktisk skal få vite om denne idéen må noen poste det som et forslag til forbedring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå