Gå til innhold

Du blir dum av å tro på Gud.


Anbefalte innlegg

Correlations between IQ scores and total years of education are about .55, implying that differences in psychometric intelligence account for about 30% of the outcome variance. Many occupations can only be entered through professional schools which base their admissions at least partly on test scores: the MCAT, the GMAT, the GRE, the DAT, the LSAT, etc. Individual scores on admission-related tests such as these are certainly correlated with scores on tests of intelligence. It is partly because intelligence test scores predict years of education that they also predict occupational status, and income to a smaller extent.

 

Såklart har det det :)

 

Man kan øke sin egen IQ gjennom utdanning og trening, så det sier jo seg selv at gjennomsnittsIQen på høyere utdannede folk er noe høyere. Dette betyr ikke at alle lavere utdannede folk er dumme, så langt derifra, men statistisk sett har det en gjennomsnittlig betydelig sammenheng. Unntak finnes såklart overalt. Jeg har bare videregående utdanning, men har langt over snittet i IQ.

 

edit: Det er ikke bare det man er født som betyr noe nei:

 

Environmental factors play a role in determining IQ. Proper childhood nutrition appears critical for cognitive development; malnutrition can lower IQ.

 

A recent study found that the FADS2 gene, along with breastfeeding, adds about 7 IQ points to those with the "C" version of the gene. Those with the "G" version of the FADS2 gene see no advantage. [22][23]

 

It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess. Musical training in childhood also increases IQ.[24] Recent studies have shown that training in using one's working memory may increase IQ.[25]

 

Forstår du at korrelasjon mellom utdannelse og IQ kan ha to forklaringer, enten det at utdannelse øker IQ eller det at høy IQ gir deg bedre forutsettninger for å ta høyere utdannelse?

 

Korrelasjon betyr ikke at ALLE mennesker uten utdannelse er dum, eller at alle med høyere utdannelse er smart. Det betyr at statistisk sett er sannsynelig at en tilfeldig valgt person med høyere utdanning har høyere IQ enn en tilfeldig valgt person UTEN utdannelse.

 

På samme måte viser denne undersøkelsen at statistisk sett er det sannsynelig at en tilfeldig valgt religiøs person har lavere IQ enn sin agnostiske/ateistiske motpart fra samme nettoutvalg (uansett land). Dette har jeg vist til i en tråd jeg postet for lenge siden, f.eks i USA hvor majoriteten tror på en personlig gud - mens blant forsker-eliten(National academy of science) er 93% ateistisk eller agnostisk.

 

Uten at jeg gidder å google etter de eksakte tallene, så kan vi si at gener står for den største variasjonen i IQ mens sosiale faktorer spiller en veldig liten rolle i forhold. Dette er f.eks bevist i studier av eneggede tvillinger med forskjellige fosterforeldre. Trening av IQ er en myte etter min mening, i beste fall kan du oppnå en ensiffret forskjell i resultatet som såvell kan være resultat av bedret motivasjon eller dagsform - hvor mye sov du, hva spiste du osv. Men dette betyr jo ikke at du har blitt smartere, det betyr vel heller at du la forholdene til rette for å kunne testes nærmere din kapasitetsgrense.

 

Intelligens er absolutt ikke summen av en person.

 

Ingen som hevder det heller...

 

IQ er på langt nær bare det som teller for intelligensen. IQ er den kalkulerende, ressonerende og logiske delen. Den har lite å gjøre med hukommelse, språkforståelse, og en god del andre ting som ligger under Intelligens. Og ja Intelligens er heller ikke det viktigste. Sosial Intelligens vil jeg si er hakket viktigere.

 

Språkforståelse har en sammenheng med intelligens og dermed IQ.

 

Sosial intelligens er viktigere hvorfor?

Det blir som å si at en estetisk bil er bedre enn en rask bil, smak/behag samt avhengig av hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Isbilen: IQ er på langt nær bare det som teller for intelligensen. IQ er den kalkulerende, ressonerende og logiske delen. Den har lite å gjøre med hukommelse, språkforståelse, og en god del andre ting som ligger under Intelligens. Og ja Intelligens er heller ikke det viktigste. Sosial Intelligens vil jeg si er hakket viktigere.

 

En tilfeldig valgt person med høy IQ-score vil ha bedre hukommelse og språkforståelse enn en tilfeldig valgt person med lav IQ-score. Da læring i svært høy grad påvirkes av intelligens. Intelligens, den logiske, ressonerende og kalkulerende delen altså, måler vi i IQ. Scoren viser i hvor stor grad individet som har tatt testen er i stand til å ressonere og se sammenhenger. Jeg tok min første IQ-test da jeg var ca 5 år gammel, årsaken var jeg ikke fikk lov til å delta på førskolen i barnehagen. Jeg som måtte sitte utenfor ringen av de eldre barna, jeg visste svarene på spørsmålene som de eldre barna ikke visste, men fikk ikke være med siden jeg ikke var gammel nok. Jeg fortalte min mor om disse dumme ungene og de teite barnehagetantene. Jeg fikk heller ikke begynne på skole sånn uten videre, men måtte ta en IQ-test for å få begynne ett år tidligere. Den gangen fikk jeg scoren 132, for ett par år siden så prøvde jeg meg på Mensas inntakstest og scoret 138. Så man kan vel si at jeg har trent opp scoren min med 6 poeng. Nå hører det vel også med til historien at slike tester er, på samme måte som andre prøver, avhengig av dagsform. Så den helt store opptreningen har ikke skjedd i mitt tilfelle, selv om jeg altså har fullført en høyere utdannelse.

 

Red.: Selv med høy IQ-score gjør man feil. :D

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Intelligens er absolutt ikke summen av en person.

Ingen som hevder det heller...

Ikke her i tråden, nei, men det sa jeg da heller ikke.

 

Det var vel heller forsøket på å "downplaye" intelligens - eller IQ som et mål på intelligens - jeg reagerte på. IQ er etter min mening et veldig godt mål på de positive egenskapene vi mennesker forbinder med det å være intelligent, derav utrykket - på samme måte som det å være "sterk" gir deg bedre forutsettninger for å vinne "verdens sterkeste mann".

 

Ingen av delene er alfa og omega, men det gir deg bedre forutsettninger for å løse spesifike oppgaver - IQ korrelerer i tillegg med sosiøkonomisk suksess, noe som i et fritt marked betyr at de egenskapene IQ måler er "høyverdig" i dagens samfunn.

 

Dessuten vil jeg påstå at de personene som har gjort mest for menneskeheten (i form av fremskritt på ulike områder) også har scoret - eller ville - scoret bra på en IQ test.

Lenke til kommentar
Forstår du at korrelasjon mellom utdannelse og IQ kan ha to forklaringer, enten det at utdannelse øker IQ eller det at høy IQ gir deg bedre forutsettninger for å ta høyere utdannelse?
Den ene eksluderer da ikke den andre? Mange ting påvirker IQ.

 

Uten at jeg gidder å google etter de eksakte tallene, så kan vi si at gener står for den største variasjonen i IQ mens sosiale faktorer spiller en veldig liten rolle i forhold. Dette er f.eks bevist i studier av eneggede tvillinger med forskjellige fosterforeldre. Trening av IQ er en myte etter min mening, i beste fall kan du oppnå en ensiffret forskjell i resultatet som såvell kan være resultat av bedret motivasjon eller dagsform - hvor mye sov du, hva spiste du osv. Men dette betyr jo ikke at du har blitt smartere, det betyr vel heller at du la forholdene til rette for å kunne testes nærmere din kapasitetsgrense.

 

*host*

The role of genes and environment (nature and nurture) in determining IQ is reviewed in Plomin et al. (2001, 2003).[15] Until recently heritability was mostly studied in children. Various studies find the heritability of IQ between 0.4 and 0.8 in the United States;[16][13][17] that is, depending on the study, a little less than half to substantially more than half of the variation in IQ among the children studied was due to variation in their genes. The remainder was thus due to environmental variation and measurement error. A heritability in the range of 0.4 to 0.8 implies that IQ is "substantially" heritable.

 

Environmental factors play a role in determining IQ. Proper childhood nutrition appears critical for cognitive development; malnutrition can lower IQ.

 

A recent study found that the FADS2 gene, along with breastfeeding, adds about 7 IQ points to those with the "C" version of the gene. Those with the "G" version of the FADS2 gene see no advantage. [22][23]

 

It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess. Musical training in childhood also increases IQ.[24] Recent studies have shown that training in using one's working memory may increase IQ.[25]

 

In 2004, Jon Martin Sundet of the University of Oslo and colleagues published an article documenting scores on intelligence tests given to Norwegian conscripts between the 1950s and 2002, showing that the increase in scores of general intelligence stopped after the mid-1990s and in numerical reasoning subtests, declined.[51]

 

Intelligence comes from the Latin verb "intellegere", which means "to understand". By this rationale, intelligence (as understanding) is arguably different from being "smart" (able to adapt to one's environment), or being "clever" (able to creatively adapt).

 

At least two major "consensus" definitions of intelligence have been proposed. First, from Intelligence: Knowns and Unknowns, a report of a task force convened by the American Psychological Association in 1995:

 

Individuals differ from one another in their ability to understand complex ideas, to adapt effectively to the environment, to learn from experience, to engage in various forms of reasoning, to overcome obstacles by taking thought. Although these individual differences can be substantial, they are never entirely consistent: a given person’s intellectual performance will vary on different occasions, in different domains, as judged by different criteria. Concepts of "intelligence" are attempts to clarify and organize this complex set of phenomena. Although considerable clarity has been achieved in some areas, no such conceptualization has yet answered all the important questions and none commands universal assent. Indeed, when two dozen prominent theorists were recently asked to define intelligence, they gave two dozen somewhat different definitions.[1][2]

 

A second definition of intelligence comes from "Mainstream Science on Intelligence", which was signed by 52 intelligence researchers in 1994:

 

A very general mental capability that, among other things, involves the ability to reason, plan, solve problems, think abstractly, comprehend complex ideas, learn quickly and learn from experience. It is not merely book learning, a narrow academic skill, or test-taking smarts. Rather, it reflects a broader and deeper capability for comprehending our surroundings—"catching on", "making sense" of things, or "figuring out" what to do.[3]

 

Nok?

 

Det er mulig at genene setter en "maksgrense" for IQ, men man kan helt klart forbedre sin IQ gjennom utdanning, øvelser, etc. Oppvekst har også en god del og si.

 

Språkforståelse har en sammenheng med intelligens og dermed IQ.

 

Ikke for å være slem, men du feilet nettopp en typisk oppgave på en IQ test :p Både språkforståelse og og IQ har en sammenheng med intelligens, men ikke direkte med hverandre. En høyere intelligens vil nok gjennomsnittlig ha både høyere IQ og språkforståelse, men høyere IQ er ikke noen grunn til å ha bedre språkforståelse. IQ=/=Intelligens.

Sosial intelligens er viktigere hvorfor?

 

Det er en ren subjektiv mening. Jeg tror at det er lettere å klare seg godt i samfunnet med litt lav IQ enn litt lav Sosial IQ.

Lenke til kommentar
Språkforståelse har en sammenheng med intelligens og dermed IQ.

 

Ikke for å være slem, men du feilet nettopp en typisk oppgave på en IQ test :p Både språkforståelse og og IQ har en sammenheng med intelligens, men ikke direkte med hverandre. En høyere intelligens vil nok gjennomsnittlig ha både høyere IQ og språkforståelse, men høyere IQ er ikke noen grunn til å ha bedre språkforståelse. IQ=/=Intelligens.

Sukk.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Intelligenskvotient, altså målet på intelligens. Jeg fatter ikke hvor du tar missforståelsen din fra.

Lenke til kommentar
Quayle: Eh, les nå litt da istedet for å bruke ordboka som en altomfattende faktabok.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligence

 

Intelligens er vidt begrep som omfatter mye, mye mer enn IQ.

 

Det er jammen bedre å bruke den norske ordboka som faktabok enn å bruke wikipedia som "O'store klokebok." Jeg henviser til intelligens denne gangen.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Det kommer klart frem hva intelligens er. Man har flere typer intelligens, EQ(Emotional Intelligence Quotient) er en av dem, det er ett mål på den emosjonelle intelligens eller det vi på godt norsk kaller sosial intelligens.

 

Joda, vi har flere typer intelligens, det har du helt rett i, men når vi snakker om intelligens i ordets rette forstand, som i vett, "noe mellom øra" osv. så er det altså IQ som er målet på akkurat denne typen intelligens.

Lenke til kommentar

Det stemmer at IQ og Intelligens ofte brukes om hverandre, men de er ikke det samme. Mattegenier blir som regel sett på som ekstremt intelligente, mens de i praksis bare har en ekstremt god hukommelse og ikke en spesielt høy IQ. Selv har jeg høy IQ, men elendig hukommelse.

 

Intelligence (also called intellect) is an umbrella term used to describe a property of the mind that encompasses many related abilities, such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn. There are several ways to define intelligence. In some cases, intelligence may include traits such as creativity, personality, character, knowledge, or wisdom. However, some psychologists prefer not to include these traits in the definition of intelligence.

 

Det du tenker på er "General Intelligence Factor":

 

Mathematical analysis of individuals' scores on the subtests of a single IQ test or the scores from a variety of different IQ tests (e.g., Stanford-Binet, WISC-R, Raven's Progressive Matrices, Cattell Culture Fair III, Universal Nonverbal Intelligence Test, Primary Test of Nonverbal Intelligence, and others) find that they can be described mathematically as measuring a single common factor and various factors that are specific to each test. This kind of factor analysis has led to the theory that underlying these disparate cognitive tasks is a single factor, termed the general intelligence factor (or g), that corresponds with the common-sense concept of intelligence.[14] In the normal population, g and IQ are roughly 90% correlated and are often used interchangeably.
Lenke til kommentar
*host*

 

Det er mulig at genene setter en "maksgrense" for IQ, men man kan helt klart forbedre sin IQ gjennom utdanning, øvelser, etc. Oppvekst har også en god del og si.

 

Les linken du postet selv,

"childhood nutrition appears critical for cognitive development; malnutrition can lower IQ."

"It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess. Musical training in childhood also increases IQ."

"A heritability in the range of 0.4 to 0.8 implies that IQ is "substantially" heritable."

 

Altså essensen er at underernæring/feilernæring kan gi deg LAVERE IQ enn du ellers ville fått under oppveksten, sosiale faktorer i barndommen kan muligens øke IQ - men IQ er som jeg sa "hovedsaklig" arvelig.

 

edit: Du skiller ikke mellom det å trene opp IQ etter fullvoksen alder, og det å få en korrekt ernæring/mentalt føde under oppveksten. Det er to vidt forskjellige ting, og tilsier at verken utdanning eller "Nøtten" i illustrert vitenskap kan trene IQ'en din utover det gener samt ernæring/sosiale faktorer i oppveksten dikterer for deg.

 

Både språkforståelse og og IQ har en sammenheng med intelligens, men ikke direkte med hverandre. En høyere intelligens vil nok gjennomsnittlig ha både høyere IQ og språkforståelse, men høyere IQ er ikke noen grunn til å ha bedre språkforståelse. IQ=/=Intelligens.

 

Det du mener er at både språkforståelse og det du oppfatter som en intelligent person har en sammenheng med IQ, men ikke direkte med hverandre. Altså kan du ha høy IQ uten at du nødvendigvis er god i språk eller oppfattes som intelligent, f.eks av manglende interesse.

 

Det er en ren subjektiv mening. Jeg tror at det er lettere å klare seg godt i samfunnet med litt lav IQ enn litt lav Sosial IQ.

 

Hvis du heller sier at det er lettere å klare seg godt i samfunnet med over gjennomsnittlig sosial IQ enn faktisk IQ, så er jeg stort sett enig - dersom det å klare seg i samfunnet er målt ved sosioøkonomisk suksess. Selv om sosial IQ er et noe diffust mål, så er det vel bevist gjennom psykologien at et positivt førsteintrykk gjør at personer ilegger deg flere gode egenskaper enn du egentlig besitter samt er mer tilgivende. Noe som kan være nyttig i jobbsituasjoner, som i hovedsak dikterer sosioøkonomisk suksess.

Endret av macmanlady
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det stemmer at IQ og Intelligens ofte brukes om hverandre, men de er ikke det samme. Mattegenier blir som regel sett på som ekstremt intelligente, mens de i praksis bare har en ekstremt god hukommelse og ikke en spesielt høy IQ. Selv har jeg høy IQ, men elendig hukommelse.

 

Intelligence (also called intellect) is an umbrella term used to describe a property of the mind that encompasses many related abilities, such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn. There are several ways to define intelligence. In some cases, intelligence may include traits such as creativity, personality, character, knowledge, or wisdom. However, some psychologists prefer not to include these traits in the definition of intelligence.

 

Det du tenker på er "General Intelligence Factor":

 

Mathematical analysis of individuals' scores on the subtests of a single IQ test or the scores from a variety of different IQ tests (e.g., Stanford-Binet, WISC-R, Raven's Progressive Matrices, Cattell Culture Fair III, Universal Nonverbal Intelligence Test, Primary Test of Nonverbal Intelligence, and others) find that they can be described mathematically as measuring a single common factor and various factors that are specific to each test. This kind of factor analysis has led to the theory that underlying these disparate cognitive tasks is a single factor, termed the general intelligence factor (or g), that corresponds with the common-sense concept of intelligence.[14] In the normal population, g and IQ are roughly 90% correlated and are often used interchangeably.

You fail, once again. Du har selvsagt glemt å lese teksten etter det du uthever, jeg skal klippe det ut for deg - slik at du ser at det er akkurat det jeg sa i en av mine forrige poster.

 

"such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn."

 

Selv skrev jeg følgende: "Scoren viser i hvor stor grad individet som har tatt testen er i stand til å ressonere og se sammenhenger. "

 

Er det manglende forståelse for det norske eller det engelske språk som gjør at du ikke forsår hva jeg skriver? Det må være lov til å lure, ikke sant? At du konsekvent pøser ut utklipp fra wikipedia gjør deg ikke til en god debattør, men snarere gjør det at folk ikke orker å lese postene dine. Iallefall når du bevisst velger den informasjonen som passer deg og glatt hopper over det som ikke passer. Jeg kan jo klippe litt fra den samme artikkelen om intelligens.

 

"IQ proponents have pointed out that IQ's predictive validity has been repeatedly demonstrated, for example in predicting important non-academic outcomes such as job performance (see IQ), whereas the various multiple intelligence theories have little or no such support. "

Lenke til kommentar

Macmanlady: er enig i alt der untatt dette:

 

Altså essensen er at underernæring/feilernæring kan gi deg LAVERE IQ enn du ellers ville fått under oppveksten, sosiale faktorer i barndommen kan muligens øke IQ - men IQ er som jeg sa "hovedsaklig" arvelig.

 

Du må jo lese hele greia der. Det står kort sagt 3 ting der. feilærnæring kan gi lavere IQ, sosiale faktorer under barndom kan øke iq, Mesteparten av IQ (men ikke alt) er arvelig, og man kan trene opp IQ til en viss grad (ikke begrenset til barndom).

 

Qyale: Uhm, jeg har da aldri sagt at IQ ikke funker? IQ måler visse deler av intelligensen, men ikke alle. At IQ har en effekt på jobb, utdanning osv, stemmer det ja. Det betyr ikke at IQ er en altomfattende målestokk for intelligens. Sosial IQ har også en effekt på jobb og utdanning, men det betyr ikke at det er en altomfattende målestokk for intelligens av den grunn.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt litt bedre hukommelse selv,

IQ har jeg "nok" av (125 på siste test),

men jeg sliter med utdannelse,

jeg orker rett og slett ikke å følge med i timen,

så alle skrivebøkene mine er tomme,

men fikk da bestått i nesten alle fag,

selv om jeg satt for meg selv,

noen som har tips på hva jeg burde gjøre får å bli mer motivert i timene?

 

Har et ganske bra kosthold,

så det er ikke problemet,

og sover normalt også.

Lenke til kommentar
Macmanlady: er enig i alt der untatt dette:

 

Altså essensen er at underernæring/feilernæring kan gi deg LAVERE IQ enn du ellers ville fått under oppveksten, sosiale faktorer i barndommen kan muligens øke IQ - men IQ er som jeg sa "hovedsaklig" arvelig.

 

Du må jo lese hele greia der. Det står kort sagt 3 ting der. feilærnæring kan gi lavere IQ, sosiale faktorer under barndom kan øke iq, Mesteparten av IQ (men ikke alt) er arvelig, og man kan trene opp IQ til en viss grad (ikke begrenset til barndom).

 

Qyale: Uhm, jeg har da aldri sagt at IQ ikke funker? IQ måler visse deler av intelligensen, men ikke alle. At IQ har en effekt på jobb, utdanning osv, stemmer det ja. Det betyr ikke at IQ er en altomfattende målestokk for intelligens. Sosial IQ har også en effekt på jobb og utdanning, men det betyr ikke at det er en altomfattende målestokk for intelligens av den grunn.

 

Påpekte ikke jeg følgende?

 

"Joda, vi har flere typer intelligens, det har du helt rett i, men når vi snakker om intelligens i ordets rette forstand, som i vett, "noe mellom øra" osv. så er det altså IQ som er målet på akkurat denne typen intelligens."

 

Når man snakker om intelligens i denne sammenhengen så er det altså IQ som er målet på akkurat den typen intelligens. Ser du også at det står i den samme artikkelen som du så flittig har linket til: "whereas the various multiple intelligence theories have little or no such support. "

 

Det finnes altså, veldig lite eller, ikke noe som støtter en "flerintelligensmodell". :) Du må være veldig forsiktig med å bruke wikipedia som fasit og du skal vokte deg vel for å velge og vrake i det du presenterer fra en artikkel. Det kan være lurt å lese hele og forstå hele bildet, slik at du slipper å sitte med skjegget i postkassa.

 

Eller nekter du kanskje for at IQ er målet på din ressonerende og logiske sans? Nekter du også i samme åndedrag for at disse egenskapene er grunnleggende når det kommer til læring, enten det er av språk, musikk eller matematikk? Alt dette er systemer, det å forstå systemer er også en del av det vi kaller intelligens og den typen intelligens som vi altså måler med IQ. Jeg får vel skrive ordet IQ helt ut en gang til, Intelligence Quotient eller intelligenskvotient på norsk. Altså målet på intelligens. Det er ikke sikkert at du har oppdaget det, men jeg har faktisk lest om dette emnet, kanskje mer enn de fleste.

 

Skulle gjerne hatt litt bedre hukommelse selv,

IQ har jeg "nok" av (125 på siste test)

 

Har du tatt kontrollerte tester eller lekt med slike internettester? For å få bedre hukommelse så kan jeg anbefale disse bøkene som er skrevet av en nordmann som må kunne regnes for å være mer enn gjennomsnittlig oppegående. Memo og Memohåndboka er skrevet av Oddbjørn Bye, du får meget gode tips til å huske i disse bøkene. Ved å følge det som står der så kan du huske rekkefølgen i en kortstokk på sekunder. (Det krever selvsagt trening.)

Lenke til kommentar

malmern: Finn noe du interesserer deg for? Jeg seilte igjennom grunnskola med toppkarakterer uten å gjøre en dritt for det, gjøre lekser eller følge med i timene. Men kreativitet har jeg masse av og fikk bruk for den på Media. Jobber nå med grafisk design :)

Lenke til kommentar
Joda, vi har flere typer intelligens, det har du helt rett i, men når vi snakker om intelligens i ordets rette forstand, som i vett, "noe mellom øra" osv. så er det altså IQ som er målet på akkurat denne typen intelligens.

 

Høy IQ og "vett" er vel ikke noe man må blande i sammen. Bare ta autister for eks, noen av dem kan ha veldig høy IQ, men har ikke nødvendigvis så mye "vett".

 

Man kan ellers ha mye mellom ørene selv om man ikke har høy IQ.

 

Ellers foretrekker jeg å skille mellom IQ og intelligens iom at vi har vel opptil 10 forskjellige typer intelligens(tallet kan sikkert diskuteres).

Lenke til kommentar
Joda, vi har flere typer intelligens, det har du helt rett i, men når vi snakker om intelligens i ordets rette forstand, som i vett, "noe mellom øra" osv. så er det altså IQ som er målet på akkurat denne typen intelligens.

 

Høy IQ og "vett" er vel ikke noe man må blande i sammen. Bare ta autister for eks, noen av dem kan ha veldig høy IQ, men har ikke nødvendigvis så mye "vett".

 

Du har virkelig ikke lest noe av det jeg har skrevet. Jeg orker ikke å gjenta meg selv flere ganger, jeg anbefaler deg å lese hele postene mine før du uttaler deg og stiller de samme spørsmålene og kommer med de samme teite argumentene som jeg har avvist flere ganger allerede.

 

Autister kan være svært intelligente, men vanligvis på svært begrensede områder. Det som ofte er problemet er at de har andre lidelser som hindrer dem i å utnytte sitt potensiale. De er ofte genier på enkelt områder, men stokk dumme på andre områder.

 

Jeg har sett autister som er helt og holdent analfabeter og som aldri kommer til å kunne lære språk, men gi dem ett instrument eller to 12 siffrede tall som skal multipliseres så får du se hva de duger til. En god IQ-test måler et bredt spekter, som nevnt over og en som er ekspert på ett område vil falle igjennom. Det er forskjellen på testene som ligger tilgjengelige på internett og en test man f.eks kan ta hos en psykolog.

 

Ellers foretrekker jeg å skille mellom IQ og intelligens iom at vi har vel opptil 10 forskjellige typer intelligens(tallet kan sikkert diskuteres).

 

Hva du foretrekker er vel strengt talt ikke så interessant, jeg kan godt lime inn sitatet mitt, fra artikkelen som Pivotal så flittig har klippet fra i denne debatten.

 

"IQ proponents have pointed out that IQ's predictive validity has been repeatedly demonstrated, for example in predicting important non-academic outcomes such as job performance (see IQ), whereas the various multiple intelligence theories have little or no such support. "

 

Det hadde vært fint om du orket å sette deg inn i argumentasjonen før tidligere i tråden, slik at vi slipper slik sirkelargumentasjon, da det er veldig destruktivt.

 

Man kan ellers ha mye mellom ørene selv om man ikke har høy IQ.

 

(Folk kommer vel til å lage hakkemat av meg for denne, men jeg må bare kommentere det.) Hvor mange med Downs Syndrom kjenner du som har mye mellom øra? Er de spesielt flinke til å lære og tilegne seg kunnskap?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Downs_syndrom

(Mennesker med Down syndrom har vanligvis nedsatt intelligens som rangerer mellom mild (IQ 50–70) og moderat (IQ 35–50).)

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Macmanlady: er enig i alt der untatt dette:

 

Altså essensen er at underernæring/feilernæring kan gi deg LAVERE IQ enn du ellers ville fått under oppveksten, sosiale faktorer i barndommen kan muligens øke IQ - men IQ er som jeg sa "hovedsaklig" arvelig.

 

Du må jo lese hele greia der. Det står kort sagt 3 ting der. feilærnæring kan gi lavere IQ, sosiale faktorer under barndom kan øke iq, Mesteparten av IQ (men ikke alt) er arvelig, og man kan trene opp IQ til en viss grad (ikke begrenset til barndom).

 

Qyale: Uhm, jeg har da aldri sagt at IQ ikke funker? IQ måler visse deler av intelligensen, men ikke alle. At IQ har en effekt på jobb, utdanning osv, stemmer det ja. Det betyr ikke at IQ er en altomfattende målestokk for intelligens. Sosial IQ har også en effekt på jobb og utdanning, men det betyr ikke at det er en altomfattende målestokk for intelligens av den grunn.

 

Les siste editen jeg hadde på posten min, men trening av IQ i den grad den er målbar og "empirisk" er begrenset til barndommen. Og mer i den grad at "social deprivation" gir deg redusert IQ, på lik måte som korrekt ernæring ikke vil øke IQ´en din men feilernæring vil redusere den.

 

Qyale: Uhm, jeg har da aldri sagt at IQ ikke funker? IQ måler visse deler av intelligensen, men ikke alle. At IQ har en effekt på jobb, utdanning osv, stemmer det ja. Det betyr ikke at IQ er en altomfattende målestokk for intelligens. Sosial IQ har også en effekt på jobb og utdanning, men det betyr ikke at det er en altomfattende målestokk for intelligens av den grunn.

 

Sosial intelligens har ikke en direkte effekt på jobben du gjør eller hvordan du lærer/utdanningen, det går isåfall på ekstrapoengene du kan score med en "halo"-effekt - dersom jobben/utdanningen din har en viss trynefaktor (som de fleste har).

 

Men diffust som sosial intelligens er så tror jeg ikke folk som er god til social engineering (f.eks con artists) gjør det de gjør uten å ha høy IQ, av samme grunn som jeg TROR Freud hadde høyere IQ enn noen form for sosial intelligens. Hva måler egentlig sosial IQ da?

Lenke til kommentar
malmern: Finn noe du interesserer deg for? Jeg seilte igjennom grunnskola med toppkarakterer uten å gjøre en dritt for det, gjøre lekser eller følge med i timene. Men kreativitet har jeg masse av og fikk bruk for den på Media. Jobber nå med grafisk design :)

 

Skulle gjerne ha gjort det,

men kom ikke inn (IKT) pga. for dårlige karakterer på GK (elektro),

er liksom vanskelig å få gode karakterer på noe jeg absolutt misliker,

men elektro er det som var minst ille da,

heller det enn allmen :yucky:

og GK media og kommunikasjon kom jeg ikke inn på pga. for dårlige karakterer på ungdomsskolen.

 

Så nå ser det ut som at jeg må videreutdanne meg via NITH eller IT-Akademiet som betyr 2-3 år til bak skolebenken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...