Gå til innhold

Du blir dum av å tro på Gud.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meh, En typisk tabloid overskift og artikkel. Men korrelasjonen mellom lavere score på IQtester og religiøsitet er uansett en interessant observasjon. Resultatene fra denne eller foregående studier har vel blitt nevnt på forumet før med henvisning til andre kilder.

Lenke til kommentar

Bibelen sier jo allerede at de som er "vise etter mennesklige mål" ikke har særlig stor sjangse for å bli religiøs. Det samme gjelder de som har makt, penger eller har hatt lykken med seg i andre ting i livet, og dermed er tilfreds med det de har. Er sikker på at dersom det hadde blitt foretatt en fullstendig undersøkelse på dette, så hadde det vist seg at det var flere ting som gjorde sannsynligheten for religiøsitet høyere.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Latterlig og påstå noe slikt, og at forskere har kommer frem til en slik konklusjon er enda latterligere.

Jeg tror det er heller er avisen som misinformerer enn forskerne som kommer med rare konklusjoner. Vil ikke være første gangen det skjer. De har nok funnet en korrelasjon som nevnt er vist til tidligere på forumet hos andre kilder, og avisen prøver å spinne det om til forårsakende effekt, og for å gjøre vondt værre sier overskriften av religionen har skylden i IQen, ikke omvendt, som er enda mer bananas. Agurknyheter etter min mening.

Lenke til kommentar
Du blir dum av å tro på Gud.

Tull og tøys. Du er så dum eller smart som du er, hva du tror endrer ikke på dette, ei heller hvor du bor og hva de fleste tror her. Derimot kan gudetro blokkere for kunnskap, og bidrar til å fremme uvitenhet, men det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar

IQ tester baserer seg ofte på matematikk, logikk og gjenkjennelse av systemer. Så jeg vil argumentere for at IQ ikke er den beste pekepinnen i dette tilfellet. F.eks tar du en vilkårlig person ut av busken i amasonas og gir han/hun en slik IQ test, så tror jeg den personene ikke vil score så veldig bra. Er personen da dum ? Hvis du blir plassert i amasonas og skal overleve på egen hånd, og gjør dette dårlig, er du da dum ? Eller er det forutsettningene for å klare oppgaven(e) som er forskjellige. Intelligens er ett bredt tema.

Det eneste jeg vil gå med på at religion kan være ett hinder for, er tilegnelsen av ny kunnskap. Man kan slutte å stille spørsmål, eller ikke stille nok, fordi Gud eller en gud kan være svaret på alt eller det meste. Islam på ett tidspunkt oppfordret til forskning og forståelse av naturen (skaperverket), noe som senere ble endret. Så hvordan en religions verdenssyn er, og hva den oppfordrer til og ikke gir tillatelse til vil nok være det som er mest avgjørende for hvor mye kunnskap en tilhenger av den religionen kan eller vil inneha.

Hvis mye kunnskap er det samme som å være smart, så kan religion gjøre deg dum, hvis å være dum er mangelen på kunnskap. Men dette forteller ingenting om en persons evne til å forstå eller tilegne seg ny kunnskap.

Lenke til kommentar

Det virker her som man har sammenlignet land med forskjellig IQ, og sett hvor religiøse de er, men det er jo helt håpløst. IQ påvirkes i enorm grad av riktig ernæring og intellektuell stimulering, og derfor har fattige land gjerne langt lavere gjennomsnittlig IQ enn rikere. Det er sikkert i stor grad de samme faktorene som gjør at de er religiøse, men å konkludere med at det er en DIREKTE sammenheng er jo helt håpløst. Hvis man sammenligner IQ og religiøsitet innad i et land er det kanskje mer interessant. Kan godt tenke meg man ville finne en sammenheng, den ene eller den andre vegen.

Lenke til kommentar

Odin sier jo "Måteleg klok kvar mann vere; ovklok vere han ikkje. For sjeldan er hugnad i hjarta å finne hjå honom som ovklok er." Med andre ord, passe smart bør man være. Vet man for mye får man fort mange bekymringer.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Vel, det har vel egentlig en ganske logisk forklaring. IQ er sterkt bundet sammen med utdanning. Jo mer utdanning jo mer IQ, generelt sett. Man kan også se at man er fattigere jo mindre utdanning man har. Og det er vanligere å være religiøs blant fattige (og mindre utdannete folk for den saks skyld). Så det henger nok sammen ganske greit. Om det har en mer direkte sammenheng er også mulig pga at IQ har litt mer ressoneringsevnene og gjøre som ikke er spesielt høye hos religiøse som har en overveldende tendens til sirkerlargumenter og lignende.

Lenke til kommentar

Det vil jeg ikke si. IQ kan trenes, blant annet gjennom utdannelse Det er derfor ikke urimelig å anta at en person som har f.eks. tatt en master har høyere IQ enn han ville hatt om han lot være. Uansett:

Det var ingen direkte kildehenvisninger i artikkelen, og jeg kunne tenke meg å lese hva disse forskerne egentlig konkluderte med. Men man trenger ikke klikke seg lenger enn til Kristeligt Dagblad før ordlyden blir en litt annen:

Ny, stor undersøgelse fra 137 lande mener at påvise en klar sammenhæng mellem intelligens og religion. Jo mindre intelligent, jo mere religiøs. Men sådan kan man ikke gøre tingene op, mener kritikere

Dette er vel ikke det samme som at man blir dum av å være religiøs? Nettavisen ... :nei:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Sammenhengen er heller den at vi som har høyere IQ har en tendens til å ta høyere utdannelse og ikke omvendt, akkurat som at du ikke blir dummere av å være religiøs, men at du er religiøs fordi du er "dum". :) IQ, kan til en viss grad trenes opp, men en slik opptrening er veldig begrenset hvis ikke så hadde alle vært medlemmer av Mensa, ikke sant?

Lenke til kommentar
Correlations between IQ scores and total years of education are about .55, implying that differences in psychometric intelligence account for about 30% of the outcome variance. Many occupations can only be entered through professional schools which base their admissions at least partly on test scores: the MCAT, the GMAT, the GRE, the DAT, the LSAT, etc. Individual scores on admission-related tests such as these are certainly correlated with scores on tests of intelligence. It is partly because intelligence test scores predict years of education that they also predict occupational status, and income to a smaller extent.

Såklart har det det :)

Man kan øke sin egen IQ gjennom utdanning og trening, så det sier jo seg selv at gjennomsnittsIQen på høyere utdannede folk er noe høyere. Dette betyr ikke at alle lavere utdannede folk er dumme, så langt derifra, men statistisk sett har det en gjennomsnittlig betydelig sammenheng. Unntak finnes såklart overalt. Jeg har bare videregående utdanning, men har langt over snittet i IQ.

edit: Det er ikke bare det man er født som betyr noe nei:

Environmental factors play a role in determining IQ. Proper childhood nutrition appears critical for cognitive development; malnutrition can lower IQ.

A recent study found that the FADS2 gene, along with breastfeeding, adds about 7 IQ points to those with the "C" version of the gene. Those with the "G" version of the FADS2 gene see no advantage. [22][23]

It is well known that it is possible to increase one's IQ score by training, for example by regularly playing puzzle games, or strategy games like Chess. Musical training in childhood also increases IQ.[24] Recent studies have shown that training in using one's working memory may increase IQ.[25]

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Sammenhengen er heller den at vi som har høyere IQ har en tendens til å ta høyere utdannelse og ikke omvendt, akkurat som at du ikke blir dummere av å være religiøs, men at du er religiøs fordi du er "dum". smile.gif IQ, kan til en viss grad trenes opp, men en slik opptrening er veldig begrenset hvis ikke så hadde alle vært medlemmer av Mensa, ikke sant?

No offense, men jeg tror kanskje du blander intelligens og IQ litt. Intelligens er den naturlige predisposisjonen for å gjøre smarte valg, veldig forenklet. IQ er bare et tall som forsøker å gi uttrykk for denne egenskapen, noe det gjør på en såpass tilfredsstillende måte at man kanskje tar det litt mer seriøst enn det fortjener. Mange legger dessuten alt for mye vekt på intelligens, det er liksom dyden over alle nå til dags selv om det bare er en av veldig mange ting som utgjør et menneske. Intelligens er absolutt ikke summen av en person.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Isbilen: IQ er på langt nær bare det som teller for intelligensen. IQ er den kalkulerende, ressonerende og logiske delen. Den har lite å gjøre med hukommelse, språkforståelse, og en god del andre ting som ligger under Intelligens. Og ja Intelligens er heller ikke det viktigste. Sosial Intelligens vil jeg si er hakket viktigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...