Gå til innhold

Innovatek HD-O-Matic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må bare spørre:

 

Jeg bruker to seagate barracuda V 120 gb i mitt kabinett, lian li pc6100.

System temp er 35 C.

 

Jeg kan fint holde på diskene, tipper de ligger på +-40c

 

Syns dere jeg skal engste meg grønn over diskene? bruker ingen kabinettvifter :o

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til oppstyr da? Jeg for min del kan ikke skjønne annet enn at dette må være en positiv ting for både disk, og nær sagt kropp og sjel!

At det skulle oppstå spenninger / skjevheter i disken pga. slik kjøling, har jeg svært vondt for å tro på. De fleste diskene er støpt i en "død" aluminiumstype som nok tåler adskillig større temperatursvingninger eller -forskjeller før det skjer noe som helst!

 

Og generelt sett, vil det aller meste av elektronikk og komponenter ha det bedre om de holder en lav temperatur.

Min konklusjon om vannkjøling av disker? Helt ok, i alle fall i mine øyne!

Lenke til kommentar

Seagate Barracuda V har en oppgitt driftstemperatur på 0-60 grader, noe som kan leses her: http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...003_2003_02.pdf

 

At harddisken skal bli ødelagt fordi den blir nedkjølt, er det rene nonsens. Og når det er snakk om jevn temperatur, er det vel temmelig stor enighet om at vannkjøling er det ultimate.

 

Selv har jeg kjølt en Seagate Barracuda IV og en Western Digital Caviar lenge med vann. Og så langt har de bare kost seg! For øvrig: dersom harddisker ikke kunne kjøles med vann, ville vi vel neppe sett kjøleblokker for dem i utgangspunktet? Noe å tenke på?

Lenke til kommentar
må bare spørre:

 

Jeg bruker to seagate barracuda V 120 gb i mitt kabinett, lian li pc6100.

System temp er 35 C.

 

Jeg kan fint holde på diskene, tipper de ligger på +-40c

 

Syns dere jeg skal engste meg grønn over diskene? bruker ingen kabinettvifter :o

Diskene er ment å holde lenge, og garantien er gjerne 3 år. Med kjøling vil harddisken holde lengre.

Lenke til kommentar

Jeg må si du ikke gjør annet enn synser og mener du også. Få fram bevis for utsagnene dine!.

Hmmm. Hva sikter du til ?? Hva mener du jeg skal bevise??

Det virker som du mener harddisken holder kortere med ekstra kjøling. Hvis jeg har forstått deg rett vil jeg at du finner en eller annen form for bevis.

Lenke til kommentar

Da er det avklart! Jeg sendte en mail til Western Digital å spurte dem følgende:

 

Under which temperature do an EIDE harddrive have longest MTBF; the cooler it is (still above zero degrees Celsius), the warmer it is (to a certain point) or in the middle area (30-45 degrees Celsius)?

 

Her er tilbakemeldingen:

 

The cooler the drive, the longer it will last.

 

 

Kort og godt: jo kaldere harddisken er, jo lengere varer den.

Lenke til kommentar
Jeg lurte bare på hvordan dere måler tempraturen på diskene?

På side 4 står det følgende:

Testen ble utført ved 25°C (±1 %) romtemperatur. Temperaturene ble målt på høyresiden av disken(e) og avlest på en Digital Doc 5.

Lenke til kommentar

:lol::lol::lol:

NEI !!!

Det er opprørende å se hvor langt en kan gå for å skape behov for en vare.

Et nettsted som vil vere seriøst : http://www.hardware.no/diverse/annonsere.html

Tester, nyheter, prisguiden, anbefalinger er de mest brukte tjenestene

83 % stoler på vår informasjon i høy eller meget høy grad

http://www.hardware.no/diverse/omoss.html

Formål

Hardware.no har i utgangspunktet et ikke-kommersielt formål.

OG:

Overklokking.no er en av Hardware.no's søstersiter, og er i utgangspunktet en videreføring av overklokkingsavdelingen der.

 

erl ytrer:

Her er tilbakemeldingen:

The cooler the drive, the longer it will last.

Kort og godt: jo kaldere harddisken er, jo lengere varer den.

 

Vi var nettpp enig om:

Seagate Barracuda V har en oppgitt driftstemperatur på 0-60 grader, noe som kan leses her: http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/...a5_1554003_2003

Der det står det også at en Seagate Barracuda V ikke tåler lagringstemperatur under -40 C og at den skal forvarmes til min. 0 C før den brukes. Jeg bare nevner det før Cryotex eller liqNOX skal testes.

 

Det er bra å se at de mer erfarne skribentene også kan vere uheldig med ordvalget i kampens hete !

:yes::yes:

Lenke til kommentar

sveinsel; Du provoserer.

 

Det er da ikke snakk om bruk av hverken Cryotech eller flytende nitrogen her? Jeg oppfatter det som nesten absurd å bable om sistnevnte kjølemedium, ettersom du helt sikkert vet at dette er fullstendig irrelevant i en slik sammenheng.

En annen sak, er nok det faktum at man vha. akkurat denne type kjøleløsning man her tester, neppe kan komme ned i faretruende lave temperaturer, uansett!

 

Men må til en viss grad gi deg rett i at man i noen grad skaper et behov. Men er det strengt tatt noe galt i det da? Hver og en er vel istand til å vurdere et slikt kjøp og et slikt behov, uansett?

Og om man "kaster seg på", er det vel ikke dermed sagt at man blir lurt?

Jeg tror faktisk ikke det. Og finner det for egen del litt foruroligende å oppleve disktemperaturer på godt over 50grader. Det kan umulig være bra, i lengden?

Uten at jeg av den grunn dermed fremstår som en potensiell kjøper av disse kjøleblokkene. Men at jeg er litt bekymret over disktemperaturene mine? Ja! Jeg har tross alt dessverre opplevet endel diskkrasj, uten dermed å tillegge for høye temperaturer til grunn. Men spørsmålet henger jo der, likefullt!

Så kan du jo tygge litt på det....

Lenke til kommentar

Vi er ikke ute etter å skape et behov - vi er ute etter å teste forskjellige produkter. Og nå var det jaggu på tide å teste noe som kan kjøle harddisker. Og som Skrue sier, regner jeg STERKT med at folk selv kan avgjøre hva de trenger eller ikke.

 

For øvrig kan man like lett si at Ocshoot skapte et behov for Vapochill. For hva skal du med en Vapochill dersom du ikke må overklokke? Jeg ville valgt LANGT andre løsninger enn Vapochill dersom jeg "bare" skulle ha en "vanlig" maskin. Men vi som henger på Overklokking og Ocshoot er vel bare glad for at Vapochill er til salgs, er vi ikke? :D

Lenke til kommentar

Her er min mening: Hvilke selgere informerer kjøpere om faren ved for varme disker? Det er et kjent faktum at dagens HDD blir svært varme, mye varmere enn bare for ett år siden. Tror dere alle er klar over dette? Jeg tviler på det. De fleste tenker nok ikke over den varmeutviklingen som kommer av en ekstra HDD @ 7200RPM eller mer. Nå er det faktisk så ille at HDD kan øke temperatur i kabinettet ganske mye. Ett eksempel har jeg fra min mor som kjøpte en ny hdd og satt inn i en mini pc, etter denne "oppgraderingen" har CPU tempen økt og maskinen blitt ustabil. Det tok lang tid før noen tenkte over at den HDD var årsaken. Men når vi byttet tilbake fungerte allt greit. HDD har vært til sjekk hos meg uten at jeg har funnet feil på den, men den er svært varm. Jeg er en av de som kommer til å bruke litt ekstra penger på god kjøling av mine HDD, da jeg også ønsker å gjøre de så stille som mulig.

Lenke til kommentar

Bra yummy!

Men du misforstår meg kanskje litt, mht å skape behov? Det er da vitterlig produsenten av slikt utstyr som evt. måtte ha dette som et mål. Og enkelte ganger kan det nok hende at dette er riktig også.

 

Og sveinel:

Ok.no gjør jo nettopp tester av slikt utstyr, og heldigvis for det! Og av og til kan det nok vise seg at leverandøren av den testede vare kanske har tatt seg litt vann over hodet.

Men å tillegge Ok.no et behovsskapende utspill i en slik sammenheng uansett, er jo heelt på jordet! Tvertimot avslører jo slike tester om det i det hele tatt har noen hensikt å reflektere i retning av et kjøp!

Det må jo uansett bli opp til hver og en. Og måtte du tro noe annet, så undervurderer du nok ditt publikum......

Lenke til kommentar

:D

JA, jeg provoserer

og det med fullt overlegg, Ikke for å skade noen, men som indianerene sier så må man banke i gresset for å få frem ormen.

Jeg har lest HWN siden starten i 98 tror jeg det var. Da var forumet en gjeng jyplinger som digget Linux og skulle skyte eller det som verre var kapitalisten Bill. Så jeg har sett litt av hvert her.

Jeg syns vi har hatt en fin debatt her i kveld.

 

Anbefal våre venner til å bruke 600-lappen til en ekstra hardisk !!! Gjerne IBM for dem blir man ikke kvitt. (man får jo nye på garantien etter hvert som de ryker).

Og, driv ikke å lytte på diskene, smak heller på vinen. Bruk den ikke til kjøleveske!

 

Jeg som leser og provokatør håper å få fortsette. :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar

Noe Espen nevnte i testen, men kanskje ikke fikk klart nok fram, er at harddiskene på grunn av denne kjølingen kan støydempes skikkelig. De er ikke lenger avhengig av noen luftsirkulasjon, så man kan tette til både diskene og omkringliggende viftehull uten å risikere overopphetede disker. Med støydemping som en stadig stigende prioritet er dette en betydelig fordel.

Lenke til kommentar

:lol:

Hei Lars !

Nei, nå har jeg skremt opp hele staben!

 

Ja, jaaa jeg skal inrømme at jeg på mitt AOPEN HighTower har plassert hardiskene i øverste stasjon rett framfor to 80 mm for å få ut varmen.

Desse to viftene er omtrent lydløse fordi de er koplet til 7 Voltuttaket. Og jeg skal inrømme at jeg føler på hardiskene når jeg tar av lokket.

 

Pc-en går hele døgnet, hele året pga. ei "ku" som løser RC5-72 !!!

Sånn har dette stått med to IBM ICL35 040 siden jeg fikk mitt ABIT KG7 RAID for halvannet år siden. Western 80 er koplet IDE som backup. Siden jeg er inne på det så kan jeg nevne at FSB er 146. Athlon 1400+MP er enkelt klokka til 1900+. "Kua" kjører prosessoren for fullt

 

Hemligheten er at siden jeg har 512 MB ram, så slår jeg av hardiskene etter 3 min. Jeg kan surfe og stelle på hele kveldene omtrent uten at hardiskene starter.

 

Til slutt vil jeg påpeke til redaktøren at det er jeg som er leseren, og liker lite denne "du må ikke komme her og komme her"-holdningen.

HWN har annonsert i lokalavisene etter lesere.

Lenke til kommentar

Til slutt vil jeg påpeke til redaktøren at det er jeg som er leseren, og liker lite denne "du må ikke komme her og komme her"-holdningen.

HWN har annonsert i lokalavisene etter lesere.

 

Vi liker kritikk dersom den er begtunnet, saklig og normalt høflig. Vi liker IKKE ubegrunnet kritikk eller "synsing" som ikke har hold i virkeligheten. Når du presenterer dine antagelser som, nærmest, vitenskapelige bevis - da sier vi klart fra. Du forvirrer leserne og sår ubegrunnet tvil om våre meninger. Vi er ikke perfekte, men vi gjør alltid hjemmeleksa vår. I dette tilfellet er det vel bevist ganske kraftig at dine innlegg var rav, ruskende, rivende gale. :)

 

Men skitt au - så fikk vi da belyst det emnet en gang for alle. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...