bidz Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Tok dette bildet av samboeren min og hesten hun bruker å ri. Bildet er croppet og etterbehandlet noe i Lightroom (kontrast, fargemetning, eksponering). Canon 40D Sigma 70-200mm f/2.8 APO EX II f/5.6 1/1250 ISO 200 118mm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg synes at rytterens ansikt skal vises på et slik bilde. Her burde du ha ventet til du fikk et bilde i riktig vinkel, i og med at du har full kontroll over situasjonen. Dette er nemlig et bilde som du enkelt kunne ha arrangert, siden du deler seng med personen på hesten. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg synes at rytterens ansikt skal vises på et slik bilde. Her burde du ha ventet til du fikk et bilde i riktig vinkel, i og med at du har full kontroll over situasjonen. Dette er nemlig et bilde som du enkelt kunne ha arrangert, siden du deler seng med personen på hesten. Hehe, jeg skal si det til henne, vis ansiktet ditt neste gang! Men denne hendelsen var altså ikke arrangert, det skjedde ganske spontant mens hun hadde innriding av hesten i dressur. Dette er ikke noe hester "skal kunne" å dermed så blir det faktisk veldig vanskelig å arrangere - det er verken ønskelig for hest eller rytter å holde på sånn som det her, da begge kan bli alvorlig skadet. Jeg har forøvrig et bilde der ansiktet hennes vises, men jeg synes ikke det bildet er så fint da det er akkurat i det hesten går opp og kun delvis har løftet seg. Endret 24. juni 2008 av bidz Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Når man tar bilder av dyr og barn kreves tålmodighet, stor tålmodighet. Det finnes ingen grunn til å ikke få det til, selv om du må fylle opp et 8gb kort. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Når man tar bilder av dyr og barn kreves tålmodighet, stor tålmodighet. Det finnes ingen grunn til å ikke få det til, selv om du må fylle opp et 8gb kort. Hehe, vet det veldig godt. Å sitte med nesten tre kilo i hånda (kamerahus og optikk) i flere timer å ta bilder kjennes for å si det sånn. Tror jeg skal satse på en monopod etterhvert! Jeg er fornøyd med resultatet iallefall, med tanke på at det ikke var planlagt overhodet, og at jeg sjeldent er med å ser på at hun rir. Jeg var med kun for å teste Sigma-objektivet denne gangen og resultatet av det ble veldig mange flotte bilder. Hadde jeg tatt bildet med et seriøst formål så hadde jeg selvsagt vært mer kritisk til detaljer selv Lenke til kommentar
bidz Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Fant faktisk ut at jeg hadde et bilde der både hest og rytter var med. Forøvrig så er steiling som dette fullstendig umulig å arrangere. Den eneste plassen man lærer steiling som et "triks" er ved spesielle spanske rytterskoler med spesielt opptrente hester. Har man ikke en slik hest og/eller en slik opptrening så skjer det særdeles sjeldent, iallefall uten at rytter fyker av eller hesten går på trynet/går for langt bak og faller bakover. Dette er ti ganger mer ukontrollerbart enn å gå opp på bakhjulet med en Yamaha YZF-R1 for å si sette det litt i perspektiv. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Der hadde du jo et bra bilde. Det måtte jo være et der inne i mengden av bilder. Du skriver at det er krevende, og det tror jeg gjerne. Men jeg vil gi deg et råd som ikke har med fotograferingen å gjøre. Skal du presentere et slik bilde på et mer voksent forum, så holder det ikke med forklaringer og unnskyldninger. Du har valgt et krevende objekt, og da må du forholde deg til det. Du må ta de rette bildene. Får du ikke det til i et forsøk, så legger du ikke ut de halvveis resultatene du har fått komplett med unnskyldninger. Du venter heller til du har det rette bildet. Her hadde du det. En vanskelig oppgave skal løses, ikke nesten løses. Du har klart det denne gang, men en stund tvilte jeg på deg. Håper du forstår hva jeg mener. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå