Kræz Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg venter nå på at Panasonic TZ-5 (Blå) skal bli lagervare. Hadde forrige utgave og likte veldig godt mulighetene som 28-280mm gir. Det jeg ikke var så fornøyd med var innendørs bilder med blits (utbrent), samt at kameraet er litt for stort til å ha i en bukselomme. Derfor har jeg bestemt meg for å ha et kamera som komplementerer TZ-5. Kriteriene for valg av kamera er: Passer i en bukselomme Koster under 2000 Har Face detection Gir gode bilder i dårlig lys (uten blits) Gode bilder innendørs med blits Helst 28mm God makro skader heller ikke Kamera jeg har funnet som passer deler av kriteriene er: Fujifilm FinePix F47fd (ca 1500 kr) + Svært lyssensitiv sensor + Rimelig - Har ikke vidvinkel ? Er kanskje litt for stort til å passe i en bukselomme? ? God med blits? Canon Digital Ixus 860 IS (1800 kr hos lefdal) + Bildestabilisator + 28 mm ? Er kanskje litt for stort til å passe i en bukselomme? ? God med blits? ? Lyssensitiv sensor? Casio Exilim Zoom EX-Z1200 (ca 2000 kr) Samtlige Exilim modeller er egentlig aktuelle pga den praktiske størrelsen, men jeg er usikker på hvordan bildekvaliteten er på de ulike modellene. + Går fint i en lomme - Ikke 28mm ? Bildekvalitet med blits og i dårlig lys? Er det noen som har utfyllende opplysninger på disse modellene, eller kan komme med tips til andre modeller som kan være greie å ha gitt svakhetene til TZ-5? De jeg har nevnt er aktuelle, men synes ikke noen av de treffer helt. Edit: Endret navn på tråd Endret 25. juni 2008 av Kræz Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 bra tråd! endelig kom den. jeg har akkuratt samme problem. jeg har også lyst på panasonic TZ5, men jeg vet fordelene og ulempene til kameraet. kan si at kameraet Casio Z1080, er det kameraet jeg skal gå for om jeg ikke vill ha TZ5. Det har faktisk god ISO opp til 800 ca. Og har "MASSE" nyttige funksjoner, som Casio har stappa inn. Det ser tøft ut har 2,6 LCD som er meget klar og viser masse detaljer. Det tar rett og slett gode bilder i snap og meget klar video i tillegg. Men det har 3x Zoom, det har ikke 1280x720 oppløsningsmuligheten for video, har ikke 3LCD med 460k dots, har ikke vidvinkel (TZ5 har noe av det råeste jeg har sett på lav ISO og fargene og detaljene kameraet klarer og fange er sykt... Skjekk cameralabs.com og se på bildesammenligningene mellom TZ5 og den andre jeg ikke husker, og du kan til og med se at når det er max zoomet så har TZ5 de klare naturlige fargene, mens den andre har kaldt og dødt bildefarge... Jeg klarer ikke bestemme meg nei... Og jeg har råd og har lyst på det ja... Og jeg vet ikke om jeg blir fornøyd med det etter jeg har kjøpt det, lol. Og ja hvorfor er omtrent alle TZ5 kameraene utsolgte? På prisguide.no er det 3 butikker som selger og blant de er seff pixmania... Husk at Z1080 har det meste, og Fuji f40fd/f47fd har gode bildeegenskaper... Kan noen hjelpe meg og? Lenke til kommentar
Kræz Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Bare for å presisere da det kan virke som om det er rom for feiltolking: Jeg skal ha Panasonic TZ-5, men jeg skal også ha et kamera nr 2. Og det er valg av dette kamera nr 2. jeg ønsker innspill på. Til Plizket: Som nevnt hadde jeg TZ-3 og likte dette meget god, men blitsen var litt ute av kontroll på typiske festbilder og det var for stort til å ha i en bukselomme. Men det finnes pr i dag ingen kompakt alternativer til TZ-5. Har du først hatt 28-280mm så blir du fort "avhengig". Kan ellers nevne at Amazon.com kampanjepris og selger Panazonic TZ-5-Blå til 270$ (!!!), men de sender kun til USA så det blir JetCarrier + styret rundt toll om du velger den løsningen. Edit: leif Endret 24. juni 2008 av Kræz Lenke til kommentar
James Bond Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Bare for å presisere da det kan virke som om det er rom for feiltolking:Jeg skal ha Panasonic TZ-5, men jeg skal også ha et kamera nr 2. Og det er valg av dette kamera nr 2. jeg ønsker inspill på. Til Plizket: Som nevnt hadde jeg TZ-3 og likte dette meget god, men blitsen var litt ute av kontroll på typiske festbilder og det var for stort til å ha i en bukselomme. Men det finnes pr i dag ingen kompakt alternativer til TZ-5. Har du først hatt 28-280mm så blir du fort "avhengig". Kan ellers nevne at Amazon.com kampanjepris og selger Panazonic TZ-5-Blå til 270$ (!!!), men de sender kun til USA så det blir JetCarrier + styret rundt toll om du velger den løsningen. ok. så man blir avhengig ja komplett.no har 12 stykker igjen av Tz5 Black til 2945,- Bør vi altså gripe sjansen? Angående andre kameraet du bør kjøpe siden du nevner festbilder, bra bilde i lite lys uten blitz, er Fujifilm f40fd/f47fd. hvorfor sier nok seg selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå