Gå til innhold

Kjøpte Xbox360, angrerett


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en Xbox360 Elite på Teknofilmessen i Oslo spekrum på søndag, men fant ut nå at denne versjonen var for dyr for det jeg kommer til å bruke den til.

 

Selv bor jeg i kristiansand, så jeg var innom expert i sørlandsparken å ville ha den byttet, men dette nektet de plent. Argumenter med feks at angreretten ikke gjelder elektronikk(?) og at forseglinga var åpnet...

 

Så sitter jeg å leser på forbruker.no og lovdata:

§ 1. Virkeområde

 

Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted.

 

§ 2. Unntak fra lovens virkeområde

 

Loven gjelder ikke for:

a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler

b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300

c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren

d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig

e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler

f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne

 

Skal jeg fremdeles ikke ha rett til å få byttet denne?

 

Edit:

 

Lovdata sier også:

Varer som er forseglet av selger

 

Så sant varen ikke har tatt skade, vil ikke åpning av emballasjen innebære at angreretten er avskåret. Ofte vil det være nødvendig å åpne innpakningen for å ta stilling til om man vil angre på kjøpet.

 

Ved fjernsalg (med unntak av telefonsalg) har likevel selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen. Selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på selve forseglingen. Dersom forseglingen ikke er merket, vil du kunne angre innen 14 dager, uavhengig av om forseglingen er brutt.

 

Men kartongen med Xboxen var aldri mer forseglet enn en rundt gjennomsiktig teipbit, og den er ikke fra Expert...

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fortsatt en forsegling. MEN, du ble antakelig ikke opplyst om at du mistet returretten ved å bryte forseglingen.

Samtidig er jeg litt usikker på hvordan returretten på messer fungerer. Når du handler fra nettbutikk, har du returrett mot den aktuelle butikken. Nå har du handlet på en messe, og den eksisterer jo ikke etter helga... Expert har jo ingen returrett ut over den de har i sin nettbutikk. Mulig du kan ta kontakt med kundeservice der eller lignende.

Lenke til kommentar

Du har angrerett på xbox'en din ja. Slik informasjon skulle Expert eller hvem du nå kjøpte den av gitt med - på Electroworld-messen på høsten, som arrangeres av Elkjøp, så får alle kunder med informasjon rundt hvordan bruke angreretten sammen med kvitteringen sin. Regna med det var det samme for Expert sin messe.

 

Anyway, poenget er at du har angrerett, men kan hende at boksen ikke skal til din lokale expert. Du har også angrerett på spillene dersom forseglingen ikke er brutt på disse.

 

Fantastisk morsom argumentasjon forøvrig fra butikken :). Begge to er feil når det er snakk om xbox360, for angreretten gjelder alt av varer, så lenge varen er kjøpt utenfor fast utsalgsted (messe går under dette). Du har nok dessverre snakket med en som ikke har så mye greie på det, eller har fått dårlig opplæring, eller har misforstått. Det finnes nok flere der på butikken som har bedre greie på det.

Lenke til kommentar

Min første tanke hadde vært å ringe Expert sentralt, sagt at du kjøpte noe på messen, men vil angre og ønsker å snakke med servicesjef,produktsjef e.l.

 

Dette er min løsning der andre situasjoner er mindre åpenbar. Vet ikke personen hvordan, så vet eller finner personen ut for deg som regel :)

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke sikkert du har handlet hos expert bare fordi det er expert som har stått som arranger før messen.

 

EDIT: Ta en ekstra god titt på kvitteringen din, se om det står noe som helst der av info.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hehe, her står det følgende som overskrift:

 

Expert (logo) Ekspert (stjerne) Bonus

 

Og kundesenteret jeg har ringt inn til flere ganger, (som faktisk har sagt de gangene at det skal være ok å levere inn xboxen) har meg i systemet.

 

Oppdatering forøvrig etter å ha vært der igjen:

 

1: Ingen av de ansatte har noen som helst peiling på Angrerett virker det som.

2: Alle de ansatte har hørt om denne xboxen siden jeg var der i går også. (3. person som jeg aldri har sett før kommer bort til returdisken. "Åja, DEN xboxen ja"...)

3: Butikksjefen ringer meg i morra om han får lest utskriftene fra lovdata. (de øverste lederene slutter selvfølgelig tidlig...)

4: Unnskyldninga for at jeg ikke kan levere var at sjefen sa at det var sånn.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Fikk du ingen informasjon med varen (angrerettskjema osv) har du 3 måneder angrerett. Ble det heller ikke opplyst på noen måte på messa, har du faktisk 12 måneder angrerett. Til info

 

Electroworld (Elkjøp sin messe) bruker Elkjøps vanlige returrett, som overgår den lovfestede angreretten. Problemet til Expert er at de vanligvis ikke har noen form for returrett i sine butikker. Uansett bør den sentrale kundeservicen ha greie på dette, siden de har en nettbutikk som er pliktet til å følge lovene.

Lenke til kommentar

Ikke helt rett efjeldse, expert bonus-butikkene (ikke de som ikke heter bonus altså) har 30 dagers returett på en del ting, men ikke flat-tv, ting med lagringsenheter, mobiltelefoner og et par andre ting, om jeg ikke husker helt feil (jeg KAN ta feil her..expert sine sider sier ingenting om dette..).

Lenke til kommentar
Hehe, her står det følgende som overskrift:

 

Expert (logo) Ekspert (stjerne) Bonus

 

Og kundesenteret jeg har ringt inn til flere ganger, (som faktisk har sagt de gangene at det skal være ok å levere inn xboxen) har meg i systemet.

 

Oppdatering forøvrig etter å ha vært der igjen:

 

1: Ingen av de ansatte har noen som helst peiling på Angrerett virker det som.

2: Alle de ansatte har hørt om denne xboxen siden jeg var der i går også. (3. person som jeg aldri har sett før kommer bort til returdisken. "Åja, DEN xboxen ja"...)

3: Butikksjefen ringer meg i morra om han får lest utskriftene fra lovdata. (de øverste lederene slutter selvfølgelig tidlig...)

4: Unnskyldninga for at jeg ikke kan levere var at sjefen sa at det var sånn.

http://www.expert.no/Content/content.aspx?tbcontentid=148

 

Ring hit i morgen du (expert-hovedkontor) og forsøk å snakke med en eller annen som var ansvarlig for elektrofil, ang angrerett. Da kan du kanskje si hva du synes om at du ikke fikk info om angrerett eller noe, og at butikkene tydeligvis ikke er informert heller.

Lenke til kommentar

Jupp, de har jeg snakket med 3 ganger.

 

Gang 1: "Jaaada, det skal gå helt fint å bytte i din nærmeste Expert Bonus butikk"

Gang 2: "Hmm, det er jeg ikke helt sikker på, må nesten høre med sjefen her å ringe deg opp igjen." (fikk aldri no telefon tilbake.)

Gang 3: "Joda, angrerettsjema finner du der å der, fyll den ut osv, så oppretter jeg en sak her å ringer deg tilbake når jeg har funnet ut mer" (ikke hørt noe her heller)

 

Jess. Har gjort det jeg kan te nå, så får vi se hva butikksjefen har å si imorra...

Lenke til kommentar

Nei, du har ringt experts kundeservicenr. Jeg ga deg link til en side der nr til experts hovedkontor er - der salgssjefer, direktører og annet sitter.

 

Expert AS

Postboks 43

NO-1483 Skytta

Besøksadresse:

Stamveien 1

Gjelleråsen Næringspark

Telefon: +47 67 92 70 00

Telefaks: +47 67 92 70 76

For bedriftshenvendelser, send mail til: [email protected]

Lenke til kommentar

Ringte nå hovedkontoret, men ble satt rett over til supporten.

 

Her sier en av de samme jeg har snakka med at angreretten ikke gjelder. Jeg konfronterte med at xboxen ble kjøpt på ei messe å han sa et øyeblikk. (ventemusikk....................................)

 

Han: "Du har egentlig ikke noen angrerett, men du kan ta turen til din nærmeste butikk å få en tilgodelapp, og om de fortsetter å nekte kan de ringe hovedkontoret."

Begrunnelsen for ingen angrerett var at jeg oppsøkte messen, og ikke omvendt.

 

Skal jeg ta sånt som framgang? :p

 

Men nå er jo gjerne tingen at jeg ikke vil ha noen tilgodelapp, men cash, som jeg kan bruke et annet sted, iogmed at dette har tatt altforlang tid, og jeg føler kundeservicen på expert sørlandsparken suger balle.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
Begrunnelsen for ingen angrerett var at jeg oppsøkte messen, og ikke omvendt.

 

Altså, du oppsøkte riktignok messen, siden messen ikke kom hjem til deg :p

MEN, det er fortsatt et salg utenfor fast utsalgssted. Jeg er litt usikker på om de messene kan betraktes som en butikk, men jeg har mine tvil.

 

Ta med deg en utskrift fra angrerettloven og konfronter sjefen på den lokale expert-butikken med det. Kan han jobben sin, ordner han opp i det. Virker som personen på kundeservice ikke var helt opplært..

Kan ikke han hjelpe deg, spør du om han kan ringe til sin sjef for å spørre han/henne.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Begrunnelsen for ingen angrerett var at jeg oppsøkte messen, og ikke omvendt.

 

Altså, du oppsøkte riktignok messen, siden messen ikke kom hjem til deg :p

MEN, det er fortsatt et salg utenfor fast utsalgssted. Jeg er litt usikker på om de messene kan betraktes som en butikk, men jeg har mine tvil.

 

Ta med deg en utskrift fra angrerettloven og konfronter sjefen på den lokale expert-butikken med det. Kan han jobben sin, ordner han opp i det. Virker som personen på kundeservice ikke var helt opplært..

Kan ikke han hjelpe deg, spør du om han kan ringe til sin sjef for å spørre han/henne.

Alle vi som jobbet på en tilsvarende messe (ElectroWorld) fikk info fra dag en om at alle kunder måtte informeres om angreretten på 14 dager, og at vi skulle gi med brosjyre på hvordan kunder skulle angre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...