Gå til innhold

Sliter formatering på disken ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter for mange fromatering det kan hende sectorer dør, da vil fra sectoren bortover ikke fungere leger. Du er heldig hvis du får badsectores på slutten av hardisken. Børsten leser kun til badsectoren og klarer ikke komme seg lenger. :)

Avhengig av producent og harddisk-kvaliteten

Endret av xerwate
Lenke til kommentar
Etter for mange fromatering det kan hende sectorer dør, da vil fra sectoren bortover ikke fungere leger. Du er heldig hvis du får badsectores på slutten av hardisken. Børsten leser kun til badsectoren og klarer ikke komme seg lenger. :)

Avhengig av producent og harddisk-kvaliteten

What? OS vil jo merke sektorene som bad og skippe de.

Lenke til kommentar

Windows skiper ikke noe, hvorfor svarte du Nei når du ikke viste harddisk får bad sectores? Hver eneste sector er lagd av magnet og dem mister magnetisme og da regnes som døde sektorer. Formatere for mye, avbrytte formatering ved gal måte dvs frakoble strøm fra datamaskin, filer, små forematerings programmer mm. kan ødelegge sektorer.

Formater helst fult og ikke raskt eller standard en gang å året ca..

Rask/Standard formatering vil sektorene se sånn ut -..-..-.---.--.-.---..-- ca da.

Full formatering vil se sånn ut: ---------------------

:)

Har en harddisk liggene hjemme som før var 80 GB og nå leser kun ca. 35 GB av disken og fra den døde sektoren og ut platen regnes som døde :)

Lenke til kommentar

Sektorer som er 'bad' blir markert som 'bad' av filsystemet, og vil ikke lenger bli mulig å allokere.

Du kan fint bruke sektorer etter en ødelagt sektor, så dette er tull og tøv fra ende til annen. ;)

Disker blir ødelagt etter en viss tids bruk, men formatering sliter ikke noe mer på disken enn vanlig bruk.

Lenke til kommentar
Rask/Standard formatering vil sektorene se sånn ut -..-..-.---.--.-.---..-- ca da.

Full formatering vil se sånn ut: ---------------------

Du verden, for noe fantasifullt sprøyt.

Det er absolutt ingen forskjell på disken etter full eller hurtig formatering.

Lenke til kommentar

Markering av bad sectors avhenger av filsystemet. NTFS gjør dette når man utfører er full formatering, og unngår dermed at de blir brukt (kilde). Bruker man FAT er man avhengig av å kjøre chkdsk for å merke slike sektorer.

IP

Lenke til kommentar

IP, mente ikke noe om filsystem. Jeg snakker om harddisk-platen fysisk. Det er milliarder av små biter på diskplaten som er magnet og har to pol, hver skriving skifter de posisjon (Det er en fysisk funksjon).

Mr. hårek, greit om du sier noe, jeg regner med at du er ute etter å samle antalinnlegg, du er tilgit.

GeirGrusom, gir deg et eksempel på det, hvis du hører på en lyd-CD og CDen har et hull, spillerlaseren håper over? eller ryster lyden der inntil du trykker å sporer forover :)

Endret av xerwate
Lenke til kommentar
Mr. hårek, greit om du sier noe, jeg regner med at du er ute etter å samle antalinnlegg, du er tilgit.

Jaja, skjønner godt at du ikke har noe fornuftig å si.

Jeg trenger vel ikke svare for GeirGrusom, men hvorfor trekker du plutselig inn CD når vi snakker om harddisk? Det er jo helt irrelevant.

Forøvrig er det to måter å fjerne dårlige sektorer på. Man kan kjøre chkdsk (som gjøres ved vanlig formatering), da leses alle sektorene av OS og de dårlige mappes vekk i filsystemet.

Men den beste måten er å kjøre diskdiagnostic og la disken selv mappe de vekk.

Lenke til kommentar
IP, mente ikke noe om filsystem. Jeg snakker om harddisk-platen fysisk. Det er milliarder av små biter på diskplaten som er magnet og har to pol, hver skriving skifter de posisjon (Det er en fysisk funksjon).

GeirGrusom, gir deg et eksempel på det, hvis du hører på en lyd-CD og CDen har et hull, spillerlaseren håper over? eller ryster lyden der inntil du trykker å sporer forover :)

Venn. Kamerat. Buddy. Du tar feil. Slutt å prøve å grave deg ut av hullet.

Og det finnes ingen Ubuntu 8.0.

Lenke til kommentar

Tror jeg må forklare en ganske viktig forskjell på CD-er og harddisker:

CD-er går i spiral utover, og er avhengig av brillefin justering for at CD-en skal fungere.

Hvordan dette gjøres på en CD er temmelig komplisert, så jeg går ikke videre inn på det her.

Merk også at det er forskjell på yellowbook(data-CD) og redbook(audio-CD) angående feilbehandling.

Harddisker derimot, er delt opp i sektorer, altså den fysike platen er bare sirkler utover delt opp i sektorer. Dette gjør justeringsmekanismen ganske mye enklere, og maskinen kan fint hoppe over "bad sectors" uten noen problemer.

Det finnes ingen grunn til at en bad sector et sted skal føre til at resten av disken er ødelagt.

Dessuten er det ingen harddisker i dag som kun har en plate, som vil gjøre det ganske vanskelig at halvparten av disken forsvinner på grunn av en bad sector.

Eneste full format gjør, er å lete etter bad sectors. Den skriver ikke over dataene på disken etter det jeg vet (annet en det som er nødvendig for å sette opp filsystemet)

Håper dette oppklarer litt :)

Lenke til kommentar
Lær deg å snakke Same shit hva du tror på.. jeg har bydg selv båre Home Edition og Proffesional Norsk selv så skaff deg noe annet å holde på med enn å si LØGN til folk.Om du hadde litt kjenskap om det ville du kommet med mer detaljer å forklare steg etter steg hva han skulle gjøre i nLiteIKKE kom med flere såne kommentarer gidder ikke svare en som deg...

Måtte bare gå igjennom postene til RISKTOTO.

Man skal ikke tulle med som har bygd både windows Home Edition og Proffesional Norsk.

Hva skal man med microsoft ;)

Nevte pappas pc i et innlegg og.

Litt fjortis tendenser her.

Dempe seg litt og sjekke fakta kan vel være et tips.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Har sett litt på postene selv og ALT som kommer fra brukeren din er bare dritt, folk spør om hjelp og du sitter og bruker den STORE fantasien din til og finne opp svar som er langt fra rett! Og i tilegg skriver du dårligere en en 10åring med dysleksi gjør! (beklager viss du faktsik har dysleksi, men da burde du kanskje opplyse oss om det i signaturen din eller lignende) Forumet er for og hjelpe folk (for det meste) og da at en fjortizz som deg skall gå rundt og svare feil blir bare veldig feil!

Sånn, da har jeg fått sakt det :)

Edit: Glemte og skrive at innlegget var ment til RIKSTOTO!

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Og i tillegg skriver du dårligere enn en 10åring med dysleksi! (gjør skal vekk) (beklager viss du faktisk har dysleksi, men da burde du kanskje opplyse oss om det i signaturen din eller liknende) Forumet er for å hjelpe folk (for det meste), og da at en fjortis som deg skal gå rundt og svare feil blir bare veldig feil!

Sånn, da har jeg fått sagt det :)

Edit: Glemte å skrive at innlegget var ment til RIKSTOTO!

Retta skrivefeil står i utheva skrift. Eg vonar du skal byrje å sjå etter EIGNE skrivefeil, før du byrjar å rette på andre.

Lenke til kommentar
Og i tillegg skriver du dårligere enn en 10åring med dysleksi! (gjør skal vekk) (beklager viss du faktisk har dysleksi, men da burde du kanskje opplyse oss om det i signaturen din eller liknende) Forumet er for å hjelpe folk (for det meste), og da at en fjortis som deg skal gå rundt og svare feil blir bare veldig feil!

Sånn, da har jeg fått sagt det :)

Edit: Glemte å skrive at innlegget var ment til RIKSTOTO!

Retta skrivefeil står i utheva skrift. Eg vonar du skal byrje å sjå etter EIGNE skrivefeil, før du byrjar å rette på andre.

Så lenge du forstår hva jeg skriver så bryr jeg meg svært lite, men du skjønner jo ikke hva han mener når han skriver!

Lenke til kommentar

Har veldig lite peiling på dette med sektorer, etc. Men jeg vil vise til hovedspørsmålet om formatering sliter på harddisken. Her kan jeg kun nevne noe fra egen erfaring. Har 7 harddisker koblet opp mot PC’en min. Disse er fra 1 GB til 750 GB. Den eldste er fra ca. 1993 (tror jeg) og alle de eldste er fra gamle maskiner som er formatert veldig mange ganger. Ingen av disse har mistet noe av kapasiteten sin. Har ingen ”bad” sektor som jeg kan se.

Derfor støtter jeg meg til det enkle og greie svaret til tofagerl i svar nr.1. Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...