KVTL Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Her var det skrevet masse rart og atter en gang kommer det fort frem at tilhengerreglene til Kl. B er vanskelige og svært forvirrende. Til og med de som jobber med dette til daglig i Statens vegvesen og politi sliter med dette. Har selv sett artikkler der representanter fra UP har direkte uttalt at kjøring med tilhenger krever kl. BE, har også hørt fra andre som har BE at myndighetene ville stoppe dem og gi dem bot for helt lovlige vogntog når de hadde BE. Før dere leser vil jeg bare gjøre dere oppmerksomme på at jeg skriver HUSK! når det er spesielt viktig informasjon som dere må huske og ikke glemme, og som hjelper dere til å forstå reglene lettere. Jeg tror det er mest effektivt pedagogisk å settte opp først hva man har lov til å trekke med kl. B, dertter hva som man ytterligere har lov til å trekke med kl. BE. Før jeg starter så litt begrepsavklaringer, slik at ingen blir mer forvirret enn nødvendig. Vogntog: Bil+ tilhenger= vogntog. Tillat totalvekt (heretter forkortet kraftig til tt): Maksimal vekt som kjøretøy og tilhenger kan veie, dette står i vognkortet. Med andre ord hva man maksimum har lov til å laste. Aktuell totalvekt (forkortet at): Den vekten som bil eller tilhenger veier til enhver tid. Det vfil si at hvis man hadde satt bil event. tilhenger på en vekt så hadde resultatet man hadde fått vært aktuell totalvekt. Først litt felles regler som gjelder både B og BE: Koblingslasten må aldri overstige det som står i vognkortet, en grei tommelfingerregel her er at man bruker det minste tallet man finner i begge vognkortene. Eks 1. er koblingslasten i vognkortet på bilen 75 kg. og koblingslasten i vorgnkortet på tilhenger 50 kg, er maksimal koblingslast 50 kg. Eks. 2: Er koblingslasten på bilen 40 kg og koblingslasten på tilhenger 60 kg, kan koblingslasten maksimum være på 40 kg. Koblingslasten finner man lettest ved å sette en (bade)vekt på nesehjulet, man får også kjøpt utstyr som man kan feste permanent på tilhengerens nese(hjul). Vogntogvekt må ikke overskrides: Hva vekten av bil + tilhenger maksimalt kan være, denne kan ikke overstiges og varierer fra bil til bil. Denne finner man i vognkortet. HUSK! Skill alltid mellom hva bil har lov til å trekke og det sjåføren har lov til å kjøre. Vektbegrensningene i førerkortet har ikke lov til å bli overskredet uansett. I resten av innlegget legger jeg automatisk til grunn at vektene i vognkortet ikke blir overskredet med mindre jeg spesifiserer dette særskilt. Først så starter jeg med kl. B: Forvirringen rundt hva man kan trekke starter som hovedregel for kl. B, dette mener jeg har sin skyld i den berømte "campingvognregelen" som fort kan føre til at man kommer på ville veier. Først skal det minnes på at det kun er tt som er interessant for de som har kl. B, og ikke vt. Uansett om man har lastet opp tilhengeren til 350 kg, så er det tilhengerens tt som gjelder. Eks. tilhengerens tt er 750 kg, mens hengerens vt er 350 kg (du har lastet den opp til 350 kg), så er det uansett 750 kg. som må legges til grunn. Når det er avklart tar vi utgangspunkt i hovedreglen for førerkort kl. B: Man kan aldri trekke en tilhenger som har tt over 750 kg. Det betyr at en tilhenger med tt over 750 kg. ikke kan trekkes lovlig med kl. B, også her gjelder reglen om "ingen hovedregel uten unntak." disse vil jeg komme tilbake til senere. Det betyr at man i teorien kan laste et vogntog lovlig helt opp til 4250 kg. Eks. Hvis man har en bil med en vt på 3500 kg og en tilhenger med tt på 750 kg så kan man lovlig kjøre 4250 kg. Det var hovedreglen, og i motsetning til kl. C og D så har man i kl. B en såkalt "campingvognregel". Egentlig er uttrykket "campingvognregel" misvisende siden det gjelder alle former og typer for tilhengere, og ikke bare campingvogner. Så er det unntaket fra hovedreglen om at man ikke kan trekke tilhenger med større tt enn 750 kg. Her åpenbarer det seg to krav for at man skal kunne kjøre tilhenger med mer enn 750 kg. tt, det vil si at begge kravene må være oppfyllt: 1. Tilhengerens tt ikke overskrider bilens egenvekt inkl. fører. (Dette finner dere i vognkort) 2. TT for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg. (Dette finner dere i vognkort) Som man umiddelbart ser så gjelder ikke reglen om at man kan laste lovlig opp til 4250 kg, bruker man unntaksreglen for å trekke tilhenger så må tt på både bil og tilhenger ikke overstige 3500 kg. Videre så må ikke tilhengerens tt ikke overskride bilens egenvekt inkl. fører. Eks. Veier vogntoget 3501 kg, kan ikke dette kjøres lovlig på unntaksbestemmelsen. Her må man ha BE. - OBS: Dette gjelder kun hvis henger veier over 750kg. Veier den 750 kg og under gjelder hovedreglen ovenfor. Er tilhengers tt på 1500 kg og bilens egenvekt inkl. fører på 1200 kg, så kan man ikke trekke vogntoget lovlig med kl. B, her må man også ha kl. BE. HUSK! Hovedreglen er at man med kl. B kan trekke en tilhenger med tt inntil 750 kg, med andre ord vogntoget kan veie opptil 4250 kg (3500 kg. + 750 kg.). Skal man dra tyngre tilhenger på kl. B så må man benytte seg av unntaksreglen. Oppsummering kl. B: Som nevnt ovenfor så må man skille sterkt mellom hva sjåføren har lov til å kjøre, og det bilen har lov til å trekke. Nå går vi over til kl. BE: Siden BE ikke har noen unntaksregel for trekking av tilhenger slik som B har, blir det mindre forvirring og det er lettere å forstå reglene. Hovedreglen for BE er altså da at det er først når man trekke en tilhenger over tt 750 kg og som ikke oppfyller unntaksreglen man må ha BE. HUSK! Det må understrekes atter en gang at BE ikke gir noen dispensasjon fra vektene i vognkortene til bil og tilhenger, disse vil alltid begrense hva man har lov til å trekke med BE. Eksempl der man trenger BE: Peder har lånt en tilhenger med tt på 1200 kg. I førerkortet finner Peder fort ut at bilens egenvekt inkl. fører er på 1100 kg. Siden Peder ikke kan trekke denne tilhengeren på unntaksbestemmelsen til kl. B (oppfyller ikke kravet om at tilhengerens tt ikke må overstige bilens egenvekt inkl. fører), så må Peder ha kl. BE for å trekke denne lovlig. - Husk at selv om Peder har BE, så har han fortsatt ikke lov å overskride vektene i vognkortet. Dette gjelder både hva bilen har lov til å trekke, maks koblingslast og maks vogntogvekt. Selv om jeg har prøvd å forenkle reglene litt, så er det ikke enkelt. Det som vanskliggjør reglen som sagt, er unntaksreglene som gjelder for kl. B. For å lære seg fort og enkelt hva man har lov og ikke lov å trekke med sitt førerkort så må man fort finne ut av om man har B eller BE, deretter må man ta utgangspunkt i de reglene som gjelder for sin førerkortklasse samt hvilken vekter bilen har lov til å trekke. For de som kun har B gjelder følgende i korte trekk (hvis man ikke har tilgang til forskrifter og lover eller Norsk Caravan Clubs geniale kalkulator): HUSK! Skill alltid mellom hva bil har lov til å trekke og det sjåføren har lov til å kjøre. Vektbegrensningene i førerkortet har ikke lov til å bli overskredet uansett. HUSK! Hovedreglen er at man med kl. B kan trekke en tilhenger med tt inntil 750 kg, med andre ord vogntoget kan veie opptil 4250 kg (3500 kg. + 750 kg.). Skal man dra tyngre tilhenger på kl. B så må man benytte seg av unntaksreglen. For de som har kl. BE (og ikke for de som har bare B) så gjelder følgende: HUSK! Skill alltid mellom hva bil har lov til å trekke og det sjåføren har lov til å kjøre. Vektbegrensningene i førerkortet har ikke lov til å bli overskredet uansett. HUSK! Skill alltid mellom hva bil har lov til å trekke og det sjåføren har lov til å kjøre. Vektbegrensningene i førerkortet har ikke lov til å bli overskredet uansett. Endret 22. september 2008 av KVTL Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Oppsummering kl. B:Som nevnt ovenfor så må man skille sterkt mellom hva sjåføren har lov til å kjøre, og det bilen har lov til å trekke. Eks. Peder har en tilhenger uten brems med tt 750kg, disse tilhengerene er ganske billig og vanlig. Siden Peder har kl. B så har han lov til å trekke denne tilhengeren på hovedreglen. Men så kikker også Peder i vognkortet til bilen, her ser Peder at bilen maksimalt kan trekke en tilhenger på 690 kg. uten brems og 1200 kg. med brems. Siden Peder sin tilhenger er uten brems, kan ikke Peder lovlig kjøre tilhengeren med kl. B. Han må da enten få noen andre til å kjøre hengeren for seg eller kjøre opp til BE hvis han skal ha glede av tilhengeren på en lovlig måte. Dette gjelder uansett, selv om tilhengeren er tom. Bra innlegg, selv om det ble nokså langt etterhvert.. Men det jeg har sitert over er jeg uenig i, eller så har du nok funnet en annen lovhjemmel enn meg. Paragrafen som forbyr deg å overskride bilens tillatte hengervekter med og uten brems er såvidt jeg vet denne: §4-2 i forskrift om bruk av kjøretøy, 4. ledd: "Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides." (min utheving). Merk at dette er likt uansett førerkortklasse. Slik jeg tolker dette, så kan Peder Aas, selv med bare klasse B, likevel trekke sin tilhenger med 750kg tillatt totalvekt bak bil med tillatt hengervekt u/brems på 690kg, vel å merke så lenge hengerens aktuelle totalvekt holdes under 690kg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 "Er tilhengers tt på 1200 kg og bilens egenvekt inkl. fører på 1500 kg, så kan man ikke trekke vogntoget lovlig med kl. B, her må man også ha kl. BE" trudde jeg kunne reglene jeg, men den var ny for meg. Hengerns totalvekt er MINDRE enn egenvekta på bilen, å til sammen veier de ikke mer enn 3500 kg..(1200 + 1500 =2700 kg)... Kan ikke se noe annet enn at det holder med klasse B der,..så venligst utdyp nærmere: Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 >fordi jeg skrev feil. Er ikke lurt å lese skatterett samtidig so mman skriver om veitrafikkrett. Men har rettet på det nå, og kortet ned litt. er dte emr feil så hyl ut, slik at det blir rettet asap. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg mener også å ha lest at hvis man har planer om å trekke på en henger med et levende dyr inni (les hest), så må man ha førerkort klasse BE. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det er feil, eneste som regulerer hva du har lov å trekke når man har B er vektgrensene. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg mener også å ha lest at hvis man har planer om å trekke på en henger med et levende dyr inni (les hest), så må man ha førerkort klasse BE. Stemmer nok ikke, men avhengig av avstand du har tenkt å kjøre, og om du transporterer egne eller andres dyr, så kan du trenge et kompetansebevis for transport av levende dyr, som såvidt jeg vet utstedes av mattilsynet (?) etter gjennomført kurs. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg mener også å ha lest at hvis man har planer om å trekke på en henger med et levende dyr inni (les hest), så må man ha førerkort klasse BE. Stemmer nok ikke, men avhengig av avstand du har tenkt å kjøre, og om du transporterer egne eller andres dyr, så kan du trenge et kompetansebevis for transport av levende dyr, som såvidt jeg vet utstedes av mattilsynet (?) etter gjennomført kurs. Å jeg som pleier å ha med bikkja på traktor-hengern Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det gjelder kun kompetansebevis til næringsmessig transport. Frakt av hund på hengeren er neppe noe som går under dette. Dog skal det understrekes at man plikter til å gjøre seg kjent med regelverket ved frakt av levende dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå