hifiking Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg skal flytte og får låne en Transporter og en tilhenger med tillat totalvekt 2t. Samlet blir dette over de 3.5t som er tillatt med klasse b. Men jeg har også klasse C. Hjelper det? Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Nei, det gjør desverre ikke det. EDIT:Litt kort svar det der, litt mer kjøtt på beinet. Slik jeg nå har skjønt reglene gjelder følgende (ut fra måten du formulerte spørsmålet ditt tror jeg du vet dette du og): Klasse B: Bil + henger med følgende restriksjoner: Bil + hengers maksvekt må være under 3500 kg med mindre hengers maksvekt er 750kg eller mindre, da kan man ha bil (3500kg)+henger(750kg)=4250kg Det som jo er idiotisk er at man med en 2 tonn bil kan trekke en 1,5 tonn henger, mens man ikke kan gjøre det samme med en 3 tonns bil. Så med mindre man har BE, eller enda bedre CE, går desverre ikke dette an å gjøre (lovlig). Klasse C gir desverre ikke annet tillegg enn at du kan kjøre stor lastebil, endrer ikke størrelsen på hengeren desverre. (feks lastebil på 7500+henger på 1500 er ikke lov) Endret 24. juni 2008 av Ekko Lenke til kommentar
Gynt Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg skal flytte og får låne en Transporter og en tilhenger med tillat totalvekt 2t. Samlet blir dette over de 3.5t som er tillatt med klasse b. Men jeg har også klasse C. Hjelper det? Tilhengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Slik jeg har forstått det skal man regne tilhenger som fullastet når man ikke har E'en i førerkort, og den totale vekten må ikke komme over 3,5 tonn. I tillegg til dem restrisksjonene som tidligere er nevnt her... Lenke til kommentar
runerask Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Tilhengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. Dette gjelder vel uansett, og ikke noe med førerkortet-klasser å gjøre. For å hindre at tilhengeren overtar styringen... Lenke til kommentar
Gynt Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Tilhengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. Dette gjelder vel uansett, og ikke noe med førerkortet-klasser å gjøre. For å hindre at tilhengeren overtar styringen... Jeg var litt kjapp i mitt svar. Jeg leste det først som at han kom under 3500kg totalt. Uansett regner jeg med at Transporteren har egenvekt langt under 2000, og ergo ikke kan dra 2000 kg. Men akkurat dette finner han svaret på i vognkortet. Endret 24. juni 2008 av Gynt Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Den hengeren jeg får låne er for stor av flere grunner. Men først og fremst over samlet totalvekt. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Husk at det er den tillatte total vekten for bil og henger som ikke må overskride 3.5t. Altså ikke bilens egenvekt men totalvekt. "den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg." Eks. Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Tilhengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. Dette gjelder vel uansett, og ikke noe med førerkortet-klasser å gjøre. For å hindre at tilhengeren overtar styringen... Den regelen om hengervekt<egenvekt på bil gjelder bare for klasse B. Har man BE, så kan man som kjent dra det som står i vognkortet under tillatt hengervekt, og det kan, avhengig av bilfabrikantens godkjenninger, være mer enn bilens egenvekt. Eksempel: Land Rover-modellene Discovery og Defender har egenvekter på 1800-2000kg, tillatt totalvekt 3500kg, og tillatt hengervekt 3500kg, altså det samme som tillatt totalvekt. For motorvogn over 3500kg totalvekt kan ikke tilhengerens aksellaster overstige 1,5x trekkvognens aktuelle totalvekt. (fra Forskrift om bruk av kjøretøy, §4.2, 4.ledd) Reglene for maksimal tillatt hengervekt på biler under 3500 kg fant jeg ikke noe klar bestemmelse om, men det er godt mulig at øvre grense for hengervekt=bilens tillatte totalvekt, slik som i eksempelet.. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Tilhengerens totalvekt kan ikke overstige bilens egenvekt. Dette gjelder vel uansett, og ikke noe med førerkortet-klasser å gjøre. For å hindre at tilhengeren overtar styringen... Den regelen om hengervekt<egenvekt på bil gjelder bare for klasse B. Har man BE, så kan man som kjent dra det som står i vognkortet under tillatt hengervekt, og det kan, avhengig av bilfabrikantens godkjenninger, være mer enn bilens egenvekt. Eksempel: Land Rover-modellene Discovery og Defender har egenvekter på 1800-2000kg, tillatt totalvekt 3500kg, og tillatt hengervekt 3500kg, altså det samme som tillatt totalvekt. For motorvogn over 3500kg totalvekt kan ikke tilhengerens aksellaster overstige 1,5x trekkvognens aktuelle totalvekt. (fra Forskrift om bruk av kjøretøy, §4.2, 4.ledd) Reglene for maksimal tillatt hengervekt på biler under 3500 kg fant jeg ikke noe klar bestemmelse om, men det er godt mulig at øvre grense for hengervekt=bilens tillatte totalvekt, slik som i eksempelet.. grovt sett sier reglene at hengern aldri skal veie mer enn bilen. Har du bare klasse B, så skal totalvekta på hengern aldri overskride egavekta av bilen, uansett om bilen/hengern kjører uten last. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B. Var du edru da du skrev dette? Hint: totalvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Bil egenvekt på 2000kg men totalvekt 2600kg, kan bare trekke henger med totalvekt inntil 900kg. Med klasse B. Var du edru da du skrev dette? Hint: totalvekt er ikke det samme som tillatt totalvekt. totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Lenke til kommentar
SirEmanon Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg skal flytte og får låne en Transporter og en tilhenger med tillat totalvekt 2t. Samlet blir dette over de 3.5t som er tillatt med klasse b. Men jeg har også klasse C. Hjelper det? Aller først må du ha tilgang på en del vektangivelser. Disse vil du finne i bilens og den aktuelle hengerens vognkort. Ved mistanke om ekstra tung henger vil også hengerens aktuelle vekt være avgjørende. A - Bilens tillatte totalvekt =___________Kg B - Bilens egenvekt =___________Kg C - Bilens tillatte tilhengervekt =___________Kg D - Bilens totale vogntogvekt =___________Kg E - Hengerens tillatte totalvekt =___________Kg F - Hengerens aktuelle vekt =___________Kg Bestemmelser for førerkort. Med førerkort klasse B kan du alltid trekke henger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg dersom bilens vognkort tillater dette. Har du førerkort klasse B og en henger med tillatt totalvekt større enn 750 kg må du oppfylle følgende krav: A + E må aldri være større enn 3500 kg B må være større enn E Dersom du ikke oppfyller ovenstående krav må du ha BE i førerkortet. Bestemmelser om vekt. Følgende krav må alltid være oppfylt uansett hva det står i førerkortet: A + E må aldri være større enn D C må være større enn F E må være større enn F Se også denne: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Nei, tillatt totalvekt er ikke det samme som totalvekt. Totalvekt = egenvekt + last Tillatt totalvekt = egenvekt + tillatt last Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Nei, tillatt totalvekt er ikke det samme som totalvekt. Totalvekt = egenvekt + last Tillatt totalvekt = egenvekt + tillatt last ...men da kan du kansje forklare hva AKTUELL totalvekt er å da...? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg synes SirEmanon forklarte det veldig bra. Edit: Selv om de to siste punktene egentlig kunne vært: 2. C må være større eller lik F 3. E må være større større eller lik F Endret 27. juni 2008 av endrebjo Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Nei, tillatt totalvekt er ikke det samme som totalvekt. Totalvekt = egenvekt + last Tillatt totalvekt = egenvekt + tillatt last ...men da kan du kansje forklare hva AKTUELL totalvekt er å da...? Konklusjonen blir vel at det enkle ordet "totalvekt", uten noen nærmere forklaring, helst ikke bør brukes... Lenke til kommentar
hifiking Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Kjører nå en Caravelle med en henger som har maks tillatt totalvekt 700kg. Så da er alt vel. Dvs; må kaste masse jeg ikke får plass til. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Nei, tillatt totalvekt er ikke det samme som totalvekt. Totalvekt = egenvekt + last Tillatt totalvekt = egenvekt + tillatt last ...men da kan du kansje forklare hva AKTUELL totalvekt er å da...? Konklusjonen blir vel at det enkle ordet "totalvekt", uten noen nærmere forklaring, helst ikke bør brukes... joda, bruk gjerne ordet totalvekt. men når det kommer forklaringer som er stikk i mot alt jeg har lært (å jeg er yrkessjåfør med ei sertfikat-remse på linje med rullebladet til saddam hussein, og opplæring der etter), så blir jeg sabla nysgjerrig på hva vedkommende egentlig mener. jeg har lært at tillatt totalvekt og totalvekt er det samma, mens aktuell totalvekt er hva kjøretøyet veier der å da. så nå er det opp til spøkelset å forklare begrepene, å er det troverdig å logisk så skal jeg tro på det... Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 totalvekt å tillatt totalvekt er akkurat det samme. eneste totalvekta som skiller seg ut, er AKTUELL totalvekt, som er hva bilen veier der å da Nei, tillatt totalvekt er ikke det samme som totalvekt. Totalvekt = egenvekt + last Tillatt totalvekt = egenvekt + tillatt last ...men da kan du kansje forklare hva AKTUELL totalvekt er å da...? Konklusjonen blir vel at det enkle ordet "totalvekt", uten noen nærmere forklaring, helst ikke bør brukes... joda, bruk gjerne ordet totalvekt. men når det kommer forklaringer som er stikk i mot alt jeg har lært (å jeg er yrkessjåfør med ei sertfikat-remse på linje med rullebladet til saddam hussein, og opplæring der etter), så blir jeg sabla nysgjerrig på hva vedkommende egentlig mener. jeg har lært at tillatt totalvekt og totalvekt er det samma, mens aktuell totalvekt er hva kjøretøyet veier der å da. så nå er det opp til spøkelset å forklare begrepene, å er det troverdig å logisk så skal jeg tro på det... Hurra hurra. Hvis kallenavnet ditt (BECMST) er hele "remsa" med sertifikater du snakker om, tror jeg du må gjennomføre en virkelighetssjekk. Du har førerett i én klasse mer enn folk flest, jeg er ikke så sikker på om du skremmer noen med det. Jeg har ABEC1ED1EMST samt kode 160, betyr det at jeg er flinkere og mer til å stole på enn deg i ditt univers? Beklager at jeg er flåsete, men det der blei for dumt... Hva du har lært eller ikke lært spiller jo ikke så veldig stor rolle, så lenge det ikke kan backes opp med f.eks. en henvisning til en forskrift/lignende, for det finnes strengt tatt ingen garantier for at din kunnskap er eller gjengis korrekt. Da jeg tok førerkort klasse B fortalte kjørelæreren min (han var faktisk alkis...) meg at det var bra å ta seg en pils for å roe nervene rett før man skulle kjøre, det betyr ikke dermed at det er riktig Jada, det er et dårlig og søkt eksempel, men det illustrerer at det kjørelærere sier ikke nødvendigvis er korrekt eller fornuftig. Uansett er dette en teit diskusjon. Totalvekt er i dette tilfellet et tullete bambusbegrep som ikke uten videre kan sies å bety hverken det ene eller det andre. Drit i "totalvekt", og spesifiser heller hva dere mener. Hvis dere kan slå dere til ro med "tillatt totalvekt" (hva som er tillatt iht vognkort og lov/forskrift) og "aktuell totaltvekt" (hva kjøretøyet faktisk veier i det aktuelle øyeblikk), vil forhåpentligvis alle forstå hva det er snakk om, og det blir ikke krig i dag heller... Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå