cs_ Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Her er en enkel versjon av historien om Adam og Eva: (kort/dårlig fortalt) I første mosebok første kapittel Gud skaper mennesket og gir han herredømme over alle levende ting gud har laget. I andre kapittel skaper gud edens hage som mannen skal jobbe med og passe på. Gud lar mannen spise alt av alle trær bortsett fra kunnskapens tre (ironisk?), fordi da vil han dø. Senere skaper gud dyr for å gi mannen en hjelper, men det viser seg at ingen av dyrene gidder. Derfor skaper gud kvinnen ved å bruke en del av ribbeinet til mannen. I tredje kapittel introduseres slangen, som skal mest sannsynlig være Satan. Slangen frister kvinnen til å spise fra det forbudte treet (kunnskapens tre), og forteller at hun ikke vil dø av å spise det. Først spiser kvinnen, så gir hun det til mannen som også tar en bit. Etter de har tatt en bit så åpnet de øynene (metaforisk) og merket at de var nakne, derfor tok de blader for å skjule sine genitalis. De forstår at de har forrådet gud, og prøver å gjemme seg for han. Når han konfronterer de forbanner han de med hardt arbeid og fødsel(og dermed fødselsmerter). I fjerde kapittel fortelles det om Adam og Evas familiehistorie. De får 3 barn: Kain, Abel og Seth (+ mange flere) Adam lever opp til 930 år før han dør. Er det noen som legger merke til at det er Satan som sørger for at vi er her i dag? Hadde ikke slangen lokket mennesket til å spise av treet ville vi aldri vært her. Adam og Eva hadde fortsatt vært i Edens hage hadde det ikke vært for Satan. Endret 24. juni 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 fødsel -en, -sler det å føde framskynde f-en / en hard f- / det å bli født Kristi f- / være blind fra f-en / avstamning være svensk av f- / begynnelse, tilblivelse foretaket hadde en trang f- / kvele i f-en tilintetgjøre, slå ned i tilblivelsesøyeblikket Kilde: ordbok.no Er du sikker på at de med ordet 'fødsel' i denne sammenhengen sikter til det å føde barn, skaffe avkom? Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Til kvinnen sa han: Jeg vil gjøre din møie stor i ditt svangerskap; med smerte skal du føde dine barn, og til din mann skal din attrå stå, og han skal råde over dig Tror dere at hvis dette ikke hadde skjedd, ville hele menneskeheten vært i edens hage? eller bare Adam og Eva? Hele poenget med Adam var å ha en til å passe på Eden's hage, mens Eva fungerte som en "venn" for Adam. Endret 24. juni 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det er jo betenkelig at Gud skapte 2 mennesker med den hensikt å la de to være de eneste på denne kloden og at de skulle leve i dumskap til evig tid. Man må jo være mer enn middels godtroende for å tro på en slik historie. Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg ser ikke helt hvorfor vi skal takke en ikke-eksisterende skapning for at han lurte et menneske som aldri har fantes. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Jeg ser ikke helt hvorfor vi skal takke en ikke-eksisterende skapning for at han lurte et menneske som aldri har fantes. Bli frelst. Endret 24. juni 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Vel, mormonere mener at fallet var en nødvendig del av guds plan, nettopp pga det som er beskrevet her. Syvertsen: Ikke ta alt du leser bokstavelig. Spesielt det som er skrevet av uopplyste mennesker. (som forsåvidt var godt inspirert av eldre historier i fra afrika, kina, etc. Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Bli frelst. Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Nei. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Her er en enkel versjon av historien om Adam og Eva: (kort/dårlig fortalt) I første mosebok første kapittel Gud skaper mennesket og gir han herredømme over alle levende ting gud har laget. I andre kapittel skaper gud edens hage som mannen skal jobbe med og passe på. Gud lar mannen spise alt av alle trær bortsett fra kunnskapens tre (ironisk?), fordi da vil han dø. Senere skaper gud dyr for å gi mannen en hjelper, men det viser seg at ingen av dyrene gidder. Derfor skaper gud kvinnen ved å bruke en del av ribbeinet til mannen. I tredje kapittel introduseres slangen, som skal mest sannsynlig være Satan. Slangen frister kvinnen til å spise fra det forbudte treet (kunnskapens tre), og forteller at hun ikke vil dø av å spise det. Først spiser kvinnen, så gir hun det til mannen som også tar en bit. Etter de har tatt en bit så åpnet de øynene (metaforisk) og merket at de var nakne, derfor tok de blader for å skjule sine genitalis. De forstår at de har forrådet gud, og prøver å gjemme seg for han. Når han konfronterer de forbanner han de med hardt arbeid og fødsel(og dermed fødselsmerter). I fjerde kapittel fortelles det om Adam og Evas familiehistorie. De får 3 barn: Kain, Abel og Seth (+ mange flere) Adam lever opp til 930 år før han dør. Er det noen som legger merke til at det er Satan som sørger for at vi er her i dag? Hadde ikke slangen lokket mennesket til å spise av treet ville vi aldri vært her. Adam og Eva hadde fortsatt vært i Edens hage hadde det ikke vært for Satan. Nei, det stemmer ikke. Hvis du leser vers 28 så ser du at Guds hensikt gikk ut på at de skulle være fruktbare og bli mange og fylle jorden med sine avkom. 1 Mosebok 3:26-28 26 Og Gud sa videre: «La oss danne mennesker i vårt bilde, i vår likhet, og la dem rå over havets fisk og himlenes flygende skapninger og husdyrene og hele jorden og hvert dyr som beveger seg og rører seg på jorden.» 27 Og Gud gikk i gang med å skape mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det; til mann og kvinne skapte han dem. 28 Så velsignet Gud dem, og Gud sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden og legg den under dere, og rå over havets fisk og himlenes flygende skapninger og hver levende skapning som beveger seg på jorden.» Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Synd for deg, blir du som brenner i helvete. TheaLinnea: (Nok et punkt hvor Gud er i flertall forresten.) Jeg leste det samme etter jeg skrev posten, men innså at det ikke var noen vei tilbake. Hvis slangen aldri hadde fordømt menneskeheten, ville jorden vært edens hage fyllt med mennesker? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Syvertsen: Det finnes ingen rasjonell grunn til å tro at man skal brenne i helvete Jeg tror at en gud hadde ikke gitt oss evnen til å være rasjonelle og logiske skapninger og forvente at vi ikke skal bruke den med å tro på noe uten bevis. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Synd for deg, blir du som brenner i helvete. TheaLinnea: (Nok et punkt hvor Gud er i flertall forresten.) Jeg leste det samme etter jeg skrev posten, men innså at det ikke var noen vei tilbake. Hvis slangen aldri hadde fordømt menneskeheten, ville jorden vært edens hage fyllt med mennesker? Det første Gud skapte, var sin «enbårne Sønn» (Joh 3: 16), «Guds skapnings begynnelse». (Åp 3: 14) Gud brukte så denne Sønnen, «all skapnings førstefødte», til å skape alle andre ting i himlene og på jorden, «de synlige og de usynlige». (Kol 1: 15–17) Apostelen Johannes sier under inspirasjon om Guds Sønn, Ordet: «Alt ble til ved ham, og uten ham ble ikke en eneste ting til», og han identifiserer Ordet som Jesus Kristus, som var blitt kjød. (Joh 1: 1–4, 10, 14, 17) Framstilt som den personifiserte visdom sier Guds Sønn: «Gud selv frambrakte meg som sin veis begynnelse.» Han forteller også om sitt nære samarbeid med Gud, Skaperen, som hans «mesterarbeider». (Ord 8: 12, 22–31) I og med at det var et slikt nært samarbeid mellom Gud og hans enbårne Sønn i forbindelse med skapelsen, og i og med at Sønnen er «den usynlige Guds bilde» (Kol 1: 15; 2Kt 4: 4), må det ha vært sin enbårne Sønn, sin mesterarbeider, Gud talte til da han sa: «La oss danne mennesker i vårt bilde.» – 1Mo 1: 26. I Edens hage viste Gud at mennesker som overtrådte hans påbud, ville bli straffet med døden. (1 Mos. 2: 16, 17) Døden ville derfor bare komme som en straff for synd, og det var Gud, livets Giver, som ville avgjøre hvem som fortjente å dø (Dette var Adam og Eva klar over). Så hvis Adam og Eva hadde vært lydige mot Gud ville jorden vært fylt med fullkomne mennesker som kunne leve evig på en Paradisisk jord. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 TheaLinnea: Hvordan kan du forklare at en rettferdig gud skulle straffe hele menneskeheten for en feil to personer gjorde? Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Synd for deg, blir du som brenner i helvete. Det er så fint at kristne snakker om barmhjertige Jesus i én setning for så å snu og snakke om at de som ikke er enig skal brenne i helvete i all evighet. La meg spørre deg om en ting: Når du en dag kommer til himmelen (hypotetisk sett selvfølgelig), vil du da tenke noe som helst over at mens du er der, så lider det store flertallet av alle mennesker som noensinne har levd i evig pinsel? Hadde det vært meg hadde ikke jeg godtatt tortur av masse mennesker. Har du i tillegg tenkt over hvor lenge evigheten er? Hvor god og rettferdig er gud når han syns dette er en riktig måte å organisere universet på? Her har han skapt alt som er i universet (inkludert Satan og lidelse) og så lar han oss ta ansvaret for hans inkompetanse. Det er direkte umoralsk etter mine prinsipper. Endret 24. juni 2008 av yssi83 Lenke til kommentar
Crex Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Synd for deg, blir du som brenner i helvete. TheaLinnea: (Nok et punkt hvor Gud er i flertall forresten.) Jeg leste det samme etter jeg skrev posten, men innså at det ikke var noen vei tilbake. Hvis slangen aldri hadde fordømt menneskeheten, ville jorden vært edens hage fyllt med mennesker? dere som tror på himmelen er feige.. dere trenger å tro at dere kommer et sted etter døden, dere vil tro at dere kan "sveve på skyene" i all evighet. helvete er bare noe so mer funnet opp for at folk skal være redde for å gjøre onde handlinger i middelalderen.... det er min mening Lenke til kommentar
yssi83 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 I Edens hage viste Gud at mennesker som overtrådte hans påbud, ville bli straffet med døden. (1 Mos. 2: 16, 17) Døden ville derfor bare komme som en straff for synd, og det var Gud, livets Giver, som ville avgjøre hvem som fortjente å dø (Dette var Adam og Eva klar over).Så hvis Adam og Eva hadde vært lydige mot Gud ville jorden vært fylt med fullkomne mennesker som kunne leve evig på en Paradisisk jord. Sånn reint bortsett fra at disse menneskene aldri har eksistert siden dyreartene (og dermed også menneskene) på jorden er et resultat av evolusjonsprosessen. Som en metafor viser den at jødedommen og kristendommen setter kunnskap om verden svært lavt, siden det var frukt fra kunnskapens tre som førte til syndefallet. Etter min mening er kunnskap om naturvitenskap, samfunnsvitenskap og psykologi det eneste som kan redde oss fra oss selv. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det første Gud skapte, var sin «enbårne Sønn» (Joh 3: 16), «Guds skapnings begynnelse». (Åp 3: 14) Gud brukte så denne Sønnen, «all skapnings førstefødte», til å skape alle andre ting i himlene og på jorden, «de synlige og de usynlige». (Kol 1: 15–17) Jeg trodde Jesus ble født i en stall jeg, lenge etter Edens hages fall. Hvor ligger/lå Edens hage forresten? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Qualye: Vel, alt etter hvilke kristne tolkninger man bruker så levde jesus (og alle andre) i himmelen før de ble født.. eller så er jesus og gud treenig, etc, etc. Samme gjelder Edens Hage. Noen mener den var i USA, andre mener Afrika, andre vet ikke. Nå vet man jo at mennesket stammer fra Afrika, men det er jo noe de fleste kristne velger å se bort i fra. Lenke til kommentar
TheaLinnea Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 TheaLinnea: Hvordan kan du forklare at en rettferdig gud skulle straffe hele menneskeheten for en feil to personer gjorde? Jeg skal forsøke og gi deg en forklaring utifra Bibelen (som jeg forholder meg til). Hva som gikk galt Fra den bibelske beretning har vi lært at våre første foreldre misbrukte sin frie vilje, en enestående gave som Gud har gitt menneskene. (Jevnfør 1. Peter 2: 16.) De valgte gal kurs da de valgte å være uavhengige av Gud. (1. Mosebok, kapitlene 2 og 3) Deres opprør reiste spørsmål av største betydning, for eksempel: Har universets Overherre rett til å herske over menneskene? Er hans styre det beste styre de kan ha? Kan de styre på en vellykket måte uten Guds tilsyn? Den sikre måten å finne svarene på disse spørsmålene på var å la det gå flere hundre år da menneskene styrte seg selv. Resultatene ville vise uten skygge av tvil om de kunne klare seg uten sin Skaper eller ikke. Da Adam og Eva vendte Gud ryggen, sluttet han å opprettholde deres fullkommenhet. Uten hans støtte begynte de å degenerere. Det førte til ufullkommenhet, alderdom og til slutt døden. På grunn av arvelovene overførte våre første foreldre disse negative trekkene til alle sine etterkommere, oss innbefattet. (Romerne 5: 12) Og hva kan vi si om resultatene av at mennesker har styrt i tusener av år? De har vært katastrofale, akkurat som Forkynneren 8: 9 med rette sier: «Mennesker har makt over andre, så de kan volde dem skade.» Den tiden som har gått, viser så avgjort at vi mennesker ikke har evne til å klare oss på egen hånd, uavhengig av vår Skaper. Bibelskribenten Jeremia skrev under inspirasjon: «[Gud], jeg vet at mennesket ikke selv kan rå for sin vei, og at vandringsmannen ikke selv kan styre sine skritt.» — Jeremia 10: 23; 5. Mosebok 32: 4, 5; Forkynneren 7: 29. Gud har ikke forandret sin hensikt Har de tusener av år som har gått av menneskenes historie — som har vært så preget av ondskap og lidelser — forandret Guds hensikt? Hans Ord sier: «Så sier [Gud], som skapte himmelen, han som er Gud, han som dannet jorden og gjorde den, han som grunnfestet den, han som ikke skapte den til å være øde, men dannet den til bolig for folk.» (Jesaja 45: 18) Gud dannet altså jorden til bolig for mennesker, og det er fremdeles hans hensikt at jorden skal være det. Gud skapte ikke jorden bare for at den skulle være bebodd, men det var også hans hensikt at den skulle bli et paradis for fullkomne, lykkelige mennesker. Det er grunnen til at Bibelen forutsier at det skal komme «en ny jord», et nytt menneskesamfunn, hvor ’rettferdighet skal bo’. (2. Peter 3: 13) Og i Åpenbaringen 21: 4 sier Guds Ord at i hans nye verden skal han «tørke bort hver tåre fra [menneskenes] øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke skal sorg eller skrik eller smerte være mer». Det er av slike grunner at Jesus kunne bruke ordet «Paradiset» om denne nye verden på jorden. — Lukas 23: 43. Ettersom Gud er universets allmektige og allvise Skaper, er det ingen som kan forpurre hans hensikt. «[Gud], Allhærs Gud, har sverget: Det jeg har tenkt, skal sannelig skje, det jeg har bestemt, skal stå fast.» (Jesaja 14: 24) Så når Gud sier at han skal gjøre denne jorden om til et paradis hvor det bor fullkomne mennesker, er det det som vil skje. Jesus sa: «Lykkelige er de som har et mildt sinn, for de skal arve jorden.» (Matteus 5: 5; jevnfør Salme 37: 29.) Jeg stoler på at dette løftet vil bli oppfylt. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Overbevisende! Jeg tror jeg skal forkaste rasjonaliteten til fordel for en blind tro på Bibelen. Hmmm. Synd for deg, blir du som brenner i helvete. Dumt at Gud tilgir alle og alt da, sålenge man spør Blir ikke noe helvete på selv den være seriemorder. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå