Gå til innhold

Olympus 12-60mm og 50-200mm - objektiver for årevis?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått gode svar på mine siste spørsmål på forumet ang. Olympus speilrefleks, og våger meg med ett til, da det er en stor investering. Det er nå to aktuelle objektiver: Olympus 12-60mm SWD og 50-200mm SWD, begge to er relativt dyre. Men, med en så dyr investering, kan jeg være nogenlunde sikker på at disse objektivene vil vare i flere år? Objektiver er vel noe som burde ha en ganske lang levetid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort sagt; JA!

De har en lei tendens til å "overleve" kamerahuset.

Selv kjøpte jeg 14-54mm (også et godt alternativ) for noen år siden for å bruke det med mitt E-500. Vet ikke hvor mange eksponeringer jeg har hatt med andre objektiver (brukte jo kit'et først, og har 40-150 utenom), men nå har jeg passert 30k med det kameraet og på E-3'n er jeg godt på vei oppover... Objektivet er bare pålitelig og fungerer...

Lenke til kommentar

Disse objektivene har en svært bra kvalitet generelt. De er støv- og sprutsikre og oppløsningen er høy. Selv har jeg både 14-54 som kiskogl og den gamle 50-200mm. Ikke fullt så raske hva fokus angår, men leve dyktige til hvilket som helst FourThirds med en oppløsning inntil 15-16 mpix, kanskje også høyere enn dette.

Mao. Objektivene er på høyde med hva som helst på markedet i dag...

Lenke til kommentar
Men, med en så dyr investering, kan jeg være nogenlunde sikker på at disse objektivene vil vare i flere år? Objektiver er vel noe som burde ha en ganske lang levetid?

Du har iallefall garanti i 5 år, og sjansen for at de lever lenge er stor.

Det er imidlertid et lite men.

Dagens kamera og objektiv får flere funksjoner og elektronikk innebygd, og det er dermed flere "utsatte" feilkilder.

Jeg er temmelig sikker på at de objektivene jeg kjøpte på 80 tallet vil overleve de jeg har kjøpt i det siste.

Dette er vel prisen vi må betale for å være med på racet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...