Gå til innhold

Advarsel: Medlem i smsking? Revurder det!

Anbefalte innlegg

Er du en av de over 50.000 medlemene til smsking?

Jeg var hvertfall det, og trodde dette var en god måte å spare penger på ettersom de tilbyr "gratis sms"!

Vel, er du medlem av smsking (eller andre lignende mobiltjenester), man dette være grunnen til at mobilregninga blir litt dyrere enn forventet!

5. INFOMELDINGER/ABONNEMENT:

--------------------------

Som medlem på SMSKing.no, godtar du å betale for ditt abonnement via SMS hver måned. Maks pris pr SMS er kr 19.- Ditt medlemskap er en løpende, og fornyes automatisk for 15 dager inntil du selv sier opp.

Dette er hva som står i Betingelser for SMSKing brukeresmsking.no. Du blir altså trukket automatisk 19 kroner hver 15 dag, eller rettere sagt hver gang smsking sender deg meldingen "Vi har nå oppdatert din sms-profil med 15 nye sms...".

Og dette koster deg faktisk mer enn 450 kroner i året!

Pengene overføres til 4642.10.18340 som eies av Neovada Telecom AS (leasingselskapet som kontrollerer smsking) og merkes smsking.no.

Om du lurer på hvor mye penger du har "tapt" på smsking blir altså regnestykket:

[Antall måneder du har vært medlem] x 2 x 19 = svar i kroner.

For å melde seg ut (noe jeg selv syntest var vanskelig å finne ut av) sender du meldingen "SMSKING STOPP" til 2440.

En siste opplysning, selv om dette virker som noe som ikke burde være lovlig, så er det desverre det ettersom man selv er ansvarlig for å lese gjennom betingelsene før man melder seg inn. Det er derfor viktig å være påpasselig og cite hva man gjør når man melder seg inn i slike tjenester.

Bare dette gir selskapet en inntekt på over 20 millioner i året! Mye tappet fra kontoer til offere som ikke en gang vet det skjer!

-----

Grunnen til at jeg skriver dette er, som dere sikkert nå har skjønt, at jeg selv ble utsatt for dette. Desverre for meg skjedde det også noe klikk hos maskinen som sender ut disse "Vi har nå oppdatert din smsking-profil...", og jeg mottok denne 10-15 ganger hver dag. Da måneden var over satt jeg igjen med en regning på over 300 kroner bare fra dem! Derfor jeg begynnte å undersøke, og derfor jeg skriver dette!

Selvsagt er det ikke lovlig det som skjedde med meg, og jeg kunne sikkert klart å få tilbake pengene mine ved å skape masse oppstyr!

Men hvem gidder lage masse bråk for bare 300 kroner?

Er nok mange som tenker sånn, desverre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rart hvordan "Gratis SMS" likevel ikke er gratis...

Hvordan er sånt lovlig? Hvorfor?

Det er godt mulig det er brudd på markedsføringsloven, men det er i alle fall definitivt brudd på rettningslinjene for CPA (betaling med SMS). Dette har blitt diskutert flere ganger før, og jeg har skrevet flere innlegg om det før:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=8072412

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=766287

Kontakt CPA-ansvarlige i Telenor/Netcom og KLAG!

Telenor: [email protected]

Netcom: https://netcom.no/omnetcom/partnere/cpa-inn...verandorer.html

Hvis jeg tolker retningslinjene riktig skal det ikke være mulig å bli belastet månedlig via SMS (starte abonnement) uten å få tilsendt en SMS med prisinfo m.m:

Forbrukeren som bestiller Abonnementstjenester skal umiddelbart motta en

”informasjonsmelding” med følgende informasjon:

o Tjenesten kan stoppes ved å sende en SMS med kodeord “STOPP”

o Tjenesten løper per X (måned, år osv.) og fornyes/ikke fornyes automatisk.

o Abonnementets varighet.

o Prisen for tjenesten og de enkelte mottatte meldingene

o Telefonnummer til Kundens kundeservice.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Stemmer det.

Neovada Telecom er dessuten i en annen tråd om utsending av reklame sms man mener er i strid med norsk lov. De er riktig nok bare mellomfolk, men de har et ansvar.

Det er jo ingen problem å gi noen noe gratis, når man betaler for andre ting :innocent:

Men, som sagt, det er viktig å lese betingelser nøye. Heldigvis ikke medlem i sånt, nettopp grunnet følelsen av useriøshet når man ser sånt.

Lenke til kommentar

Anb. alle som bruker slike tjenester å bruke den via gulesider.no, der får du 10 gratis sms hver dag, og de er faktisk gratis, og det følger ikke med noe reklame. Eneste bakdel der er at avsender er tlf.no, og ikke ditt eget nr

Lenke til kommentar
Biip.no er vel gratis?

Medlemmet samtykker i at informasjon om seg selv vil være lagret hos Biip.no. Medlemmet samtykker også med sin registrering å motta relevant informasjon til sin innboks lokalt på Biip.no - samt i enkelte tilfeller til sin epost-adresse og sin mobiltelefon. Dette er en betingelse for å kunne sende gratis SMS.

Jeg sendte i tillegg en melding til en av moderatorene i biip.no og fikk svar. Poster under.

[Min e-post]

Hei!

Jeg har akkurat skrevet en artikkel om hvordan noen selskaper (som f.eks. Neovada Telecom som markedsfører gjennom bl.a. smsking.no) "lurer" medlemmene sine til å betale dem penger uten å vite det selv.

Jeg fant ikke retningslinjene/betingelsene deres, så jeg vender meg til deg som moderator og talsmann.

Det jeg lurer på er om det er mulig å være medlem hos dere og benytte seg av deres "gratis sms"-tilbud uten å måtte betale dere noe?

I så fall, hvor er det dere får inntektene deres fra?

Slik at jeg selv kan sjekke, er det noe sted dere har betingelsene man godtar ved å melde seg inn slik at jeg kan lese dem?

På forhånd takk!

Hilsen Viggo TW.

[svar]

Hei Viggo!

En av våre moderatorer videresendte din henvendelse til meg.

Våre medlemsregler/retningslinjer finner du i bunnen av alle sider på

biip.no. Legger for sikkerhets skyld ved link til de:

http://www.biip.no/default.aspx?section=ar...e=medlemsregler

Selvfølgelig kan du være medlem uten å betale oss noe. Vi finansierer

tjenesten ved at annonsører kjøper og betaler for bannerplassering på

biip.no. Ellers så må man akseptere å motta reklamemeldinger til sin

mobiltelefon (som det fremgår av medlemsregelene), men dette benytter vi

oss av i liten grad.

Hvis man velger å melde seg på en av våre konkurranser, eller velger å

kjøpe f.eks "credits" så koster dette penger, men da går dette også klart

frem av informasjonen.

Mvh

Bo Myrås

Biip.no

EDIT: Puttet e-postene inn i quote

Endret av VTW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...