Gå til innhold

Nytt robust kamera, 3000,-

Anbefalte innlegg

Heihei.

Er en ivrig amatørfotograf som noen gamle forumrever kanskje kjenner igjen. Fotograferingslysten har dabbet litt av det siste året, men har igjen funnet gleden av å forevige øyeblikket igjen. Til høsten (11. august) skal jeg i militæret, og regner med at jeg kommer til å oppleve mange fine øyeblikk i infanteriet i indre troms, som jeg kommer til å få veldig lyst til å ha bilder av. Var et år i utlandet og gikk på skole, og bildene derifra betyr veldig mye for meg i dag, men kameraet jeg brukte da kan jeg nok ikke bruke året som kommer. Har et pentax speilrefleks (*ist DL) som jeg elsker å bruke, og har i det siste lekt meg litt med en Nikon d2x, men begge disse er uaktuelt å ta med seg i militæret. Det må få plass i en litt stor lomme (de fleste kompaktkamera får nok plass) og det må være robust, men viktigst av alt: Det må være enkelt å bruke, raskt i reaksjonen og ha manuelle innstillinger lett tilgjengelig. Bildekvaliteten er ikke så farlig, regner med at de fleste kamera på markedet i dag tar gode nok bilder til å forevige øyeblikk blant gode kamerater. God bildekvalitet på høy ISO hadde vært fint, men er ikke et krav.

Så, kort fortalt:

Leter et kamera til ca. 3000 (dog kan jeg gå mye høyere om jeg føler at jeg får noe igjen for det) som har:

- god byggekvalitet

- god ergonomi

- manuelle innstillinger

- OK bildekvalitet.

Vidvinkel hadde også vært veldig kjekt. Tele har jeg ikke bruk for, det har jeg aldri sett vitsen med. Er vant til 24mm på APS-C, men vil gjerne ha noe enda litt videre om det er mulig.

Noen som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

Jeg skal muligens skaffe meg ett Panasonic TZ5.

Den har vidvinkel den, noe av det beste jeg har sett.

Tar bilder med strålende farge, (på lav ISO)

Og den har iallefall det alle sier, flott ergonomi, der du holder høyrehånda har blitt oppgradert fra TZ3 og er bare helt topp.

Så jeg anbefaler deg den ettersom G9 ikke er i ditt budsjett...

Den har sine ulemper, og de kan du fort finne ut mer om ved litt googling.

Lenke til kommentar

Ergonomi og menyer betyr mye. Jeg er vant med å jobbe mest mulig manuelt, og bruker veldig sjeldent full auto. Likte ikke den forrige panasonicen min særlig godt, og jeg har ikke bruk for 10x zoom.

Dette var vanskelig, gitt:P Har heldigvis et par måneder på meg. Skulle ønske jeg kunne dratt innom en fotosjappe og tafset litt, men det eneste som finnes i nærheten er elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...