Gå til innhold

Utelukker vitenskap religion, eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Igjen slår det meg at intoleransen mot religion i denne tråden er større enn hva vitenskapen selv sier om religion.

Det er ikke vitenskapens oppgave å tolerere/respektere. Det er vitenskapens oppgave å avdekke sannheter om universet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt poeng var at holdningene til mange i denne tråden er mye mer bastante enn hva vitenskapen selv er mot religion.

Vitenskapen er ikke bastant mot religion da det ikke foreligger noe å være bastant mot. Du har tydeligvis ikke forstått at vitenskapen og vitenskapsmenn ikke gidder å kaste bort tiden sin på å en gang kommentere religiøse dogmer. Årsaken er at de religiøse ikke har noen bevis på sine påstander og derfor ikke er verd en kommentar eller tid fra seriøse forskere. Hadde man kommet med bevis som faktisk beviste religiøse påstander så hadde det vært aktuelt å bruke tid på å falsifisere påstandene. Skjønner?

Lenke til kommentar

Vitenskapen sier ikke noe om hvorvidt det eksisterer en gud eller ikke. Religionsvitenskapen er heller ikke i tvil om at religion har mange positive sider, så som håp, felleskapsfølelse, mening med livet osv. Her i denne tråden er det ikke rom for noen av delene. Her eksisterer ingen gud - det vet man helt garantert - og religion er intet annet enn bullshit, eventyr og skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
Her eksisterer ingen gud - det vet man helt garantert - og religion er intet annet enn bullshit, eventyr og skremselspropaganda.

Hvis du vet om noe som beviser noe annet så er jeg villig til å forandre syn jeg. Jeg tror ikke på annet enn det som er bevist, hvorfor er det så vanskelig å sette seg inn i? For meg er noe annet utenkelig. Jeg forstår ikke hvorfor folk har en slik sterk trang til å påstå at eventyr er reelle. For meg er alt som ikke er bevist bare historier og eventyr, hvorfor skulle det være noe annet? Var det noe annet så hadde man kunnet bevise det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Vitenskapen sier ikke noe om hvorvidt det eksisterer en gud eller ikke. Religionsvitenskapen er heller ikke i tvil om at religion har mange positive sider, så som håp, felleskapsfølelse, mening med livet osv. Her i denne tråden er det ikke rom for noen av delene. Her eksisterer ingen gud - det vet man helt garantert - og religion er intet annet enn bullshit, eventyr og skremselspropaganda.

:)

Ikke fortell meg at du ikke så denne provokasjonen komme? Du vil ikke ut med hvor du står, derfor provoseres du til å ta et eller annet standpunkt! Til og med jeg klarer å se at du hadde spart deg dette hvis ikke du var så svevende i hvor du står hen... religiøs eller ateist, whats it gonna be?

Og du, hva er religionsvitenskap for noe? Det er et ord jeg ikke har hørt om før

:)

Og hvorfor skulle noen bli bedre eller godere ved å tro? Ser ikke helt grunnen hvis dette er den største grunnen til å tro? Hvorfor trenger folk eventyr for å skjermes fra livet slik det egentlig er? Skulle nesten tro at du syntes det er bedre å leve på en løgn enn å se sannheten og realiteten i øynene?

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet man kunne diskutere saklig og konstruktivt, ikke gå inn for å provosere. Hva er hensikten med det? Hvor man står bør ikke påvirke sakligheten, og derfor ikke nødvendigvis relevant.

Religionsvitenskap er forskning på religioner som samfunnsfenomener (sosiologi, psykologi, antropologi osv).

Lenke til kommentar

Det er flere faktorer som kan gi håp, felleskap og mening med livet. Hva disse faktorene er varier svært både fra individ til individ og fra kultur til kultur. For mange er det religion som er en stor bidragsyter til dette. Det er en funksjon religion kan ha i et samfunn. Poenget med at jeg nevnte det var at dette er ting religionsvitenskapen er enig om, men som mange i denne tråden (som holder vitenskapen høyt) ser ut til å benekte siden religion ikke er annet enn sprøyt, tullball og propaganda. Det var for å vise at mange av utsagnene i denne tråden faktisk er ganske uvitenskapelige.

Lenke til kommentar

For min del er jeg utmerket klar over de gunstige effektene som religion, New Age-overbevisning og tilsvarende kan ha på en, uavhengig av sannhetsgehalt. Jeg synes bare ikke noe om det å ty til usannheter, men det får være opp til hver enkelt.

For all del, gjør det som funker.

Lenke til kommentar
Det er flere faktorer som kan gi håp, felleskap og mening med livet. Hva disse faktorene er varier svært både fra individ til individ og fra kultur til kultur.

Ingen av avhengig av å tro på Kristendommen, Islam eller andre destruktive religioner for å ha håp, fellesskap og mening med livet. Hvis de vil at troen sin skal respekteres, kan de velge en annen tro.

Nazisme kan også gi det retning, håp og mening med livet.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...