Gå til innhold

Utelukker vitenskap religion, eller omvendt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan tolkes utfra kampene Muhammad hadde med de kristne i sin tid, og trenger ikke nødvendigvis overføres til i dag.

Ikke nødvendigvis, men hvorfor ikke?

Og: Hvorfor skiller du mellom Islam og hellig krig når du ikke skiller mellom nazisme og holocaust?

Jeg ser at du har store problemer med å forstå sammenhengen mellom nazisme og religion. Jeg skal gjøre det veldig enkelt for deg.

1. Nazistenes hovedfiende er jøder. Jødene skal utryddes for enhver pris.

2. De troendes hovedfiende er de som ikke tror. De vantro skal utryddes for enhver pris.

Har du virkelig problemer med å se denne sammenhengen? Hvorfor er dette en useriøs sammenlikning? De troende sprenger seg selv i lufta sammen med mange uskyldige(vantro) for at de får belønning i himmelen, akkurat som at nazistene gasset jøder under andre verdenskrig. Hadde de muslimske gærningene hatt like stor makt som nazistene klarte å oppnå før utbruddet av andre verdenskrig så hadde det ikke vært mye som hadde skilt resultatet. Jeg hadde ikke vært i live så lenge for å si det sånn. Problemet er bare det at hvis de muslimske landene prøver seg på et stunt i samme gate som Tyskland under andre verdenskrig så blir resultatet at landene teppebombes av FNs styrker. Det er derfor ikke mulig å gjøre det på den gamle måten. Derfor gjøres det nå ved snikangrep på eksempelvis; T-baner, sykehus, barnehager eller finanssentrum. Alt dette for å skape frykt slik at vi skal overgi oss til islam. Still don't get it?!

Bra forklart. Håper folk innser hvorfor det er så viktig at Islam ikke får enda mer makt i verden, for da er en reprise av holocaust høyst mulig. Vi kan jo starte med å legge fra oss respekten for overbevisningene deres.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Det er faktisk fullt mulig å oppdra barn i en kristen tro uten å være isolert.

Det er ikke løgn at religion er nyttig for folk, studier viser nettopp dette.

Igjen kommer unyansen - man sammenligner med nazisme.

Kun fordi det er mange andre kristne i samfunnet. Det er IKKE mulig å oppdra barn til tro på tannfeen uten at de blir isolerte.

Det er forskjell på at folk sier "religionen min er viktig for meg" og at den faktisk er det. Jeg trodde selv at troen min på Jesus var viktig for meg i barndommen, men etter at jeg ble ateist fant jeg ut at den på ingen måte var det. Dessuten, dersom religion hadde vært viktig for folk, er det ikke en grunn til å la være å kritisere idiotien. Hva om det er viktig for meg å kritisere religion? Det finnes også andre ting enn religion som kan være viktig for folk. Ta mennesker som lever og ånder for supporterklubben til fotballaget sitt. Skal vi ikke kunne kritisere Brann-fansen for å pipe mot egne spillere fordi enkelte supportere kan bli støtt?

Det er helt på sin plass å sammenligne Islam med nazisme. Begge er hatfulle dogmatiske ideologier som deler mennesker inn i grupper uten å basere seg på beviser. At du mener man skal tolke Islam i motsetning til nazismen, får stå på din regning. Du har ingen svar på dette ser det ut til, bare pjatt om hvor useriøs sammenligningen er. FORKLAR hvorfor den er useriøs, takk.

Er vell ingen tvil om at religion er viktig...

...viktig for de som fant den opp, og viktig for de som drifter den.

de som dyrker den er kveg!

NB: Det er vell heller på sin plass å sammenligne kr.dommen og nazismen.

du vet vell at pavedømme delfinanserte jødeutryddelsen og at nåværende pave var medlem av Hitler Youth?

http://www.jesus-is-savior.com/False%20Rel...lected_pope.htm

Lenke til kommentar
Her har vi igjen mangelen på nyansen. Det er små grupper som er kreasjonister og religiøse fanatikere, men det virker som om dere elegant sveiper alle milliarder av religiøse mennesker under en diger kam her. Hva med å være litt mer nyansert i sin kritikk?

Det er de moderate muslimene som ber om å bli puttet i bås når de kaller seg muslimer selv om de ikke tror på det som står i Koranen. Det er nøyaktig det samme som at fredelige mennesker som i dag er stolte av den hvite rase, skulle kalle seg nazister, og kreve respekt for nazismen siden nazismen har utviklet seg etter 2. verdenskrig, og at fåtallet som går rundt og dreper jøder og negere, har et forvridd bilde av hva nazisme egentlig er i 2008.

Lenke til kommentar
Her har vi igjen mangelen på nyansen. Det er små grupper som er kreasjonister og religiøse fanatikere, men det virker som om dere elegant sveiper alle milliarder av religiøse mennesker under en diger kam her. Hva med å være litt mer nyansert i sin kritikk?

Det er de moderate muslimene som ber om å bli puttet i bås når de kaller seg muslimer selv om de ikke tror på det som står i Koranen. Det er nøyaktig det samme som at fredelige mennesker som i dag er stolte av den hvite rase, skulle kalle seg nazister, og kreve respekt for nazismen siden nazismen har utviklet seg etter 2. verdenskrig, og at fåtallet som går rundt og dreper jøder og negere, har et forvridd bilde av hva nazisme egentlig er i 2008.

Javell, og det vet du?

Du vet vell sikkert hva krigen dreide seg om?

Noe anelse på hvorfor tilnærmet ingen jøder bosatt i scandinavia ble sendt på arbeidsleir?

noe synspunkter mth. post 304?

Lenke til kommentar
det er ikke religionen i seg selv som er årsak til fanatismen, det er noe som nærmest ligger i enkelte menneskets natur siden man finner fanatisme innenfor mange områder. Skal vi fjerne vitenskapen fordi det finnes fanatiske ateister? Skal vi slutte med trening fordi det finnes treningsnarkomane?

Hvorfor ikke la dem leve sitt liv slik de ønsker?

Tror du de som sprenger seg selv og uskyldige mennesker i lufta hadde vært selvmordsbombere om de ikke var hellig overbevist om at de var martyrer som ville bli belønnet i Paradis?

Hvem går det ut over at det finnes fanatiske ateister? Hvem går det ut over at det finnes treningsnarkomane? Hvem går det utover at det finnes fanatiske muslimer?

Lenke til kommentar
Og: Hvorfor skiller du mellom Islam og hellig krig når du ikke skiller mellom nazisme holocaust?

trum.

Det blir som å sammenligne epler og rosiner, det har svært lite med hverandre å gjøre.

Ordet jihad har flere betydninger, hvorav bare en av dem er hellig krig. Andre betydninger er indre strid/indre åndelig kamp, dvs. en åndelig utvikling av en selv. Det er svært få muslimer som anser jihad som hellig krig i den forstand at de som ikke er islam-troende skal utryddes.

Holocaust var en del av nazitoppenes plan om å utrydde vestens jøder, samt homofile, sigøynere, handicappede osv. Hvor mange nazister som var enig i dette vet jeg ikke.

Igjen så tar du fanatikernes tolkning av Koranen og gjør den som den eneste gjeldende, mens du fullstendig overser at det absolutte flertallet, millioner av muslimer verden over, ikke tolker Koranen på den måten. De eneste som tolker Koranen slik du gjør er deg, dine medateister som er anti-religion og islamist-fanatikerne.

Til nostrum82: Hvis du stiller meg et skikkelig spørsmål, så skal du få et skikkelig svar.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Igjen: Det er ikke snakk om ignoranse, det er snakk om tolkning. Å tolke hellige tekster krever som oftest mer enn at en lekmann plukker ut sitater her og der og tolker dem bokstavlig.

Same shit different wrapping inntil du har svart på hvorfor Koranen skal tolkes og ikke tas bokstavelig når det er Allah som har skrevet den.

Lenke til kommentar
det er ikke religionen i seg selv som er årsak til fanatismen, det er noe som nærmest ligger i enkelte menneskets natur siden man finner fanatisme innenfor mange områder. Skal vi fjerne vitenskapen fordi det finnes fanatiske ateister? Skal vi slutte med trening fordi det finnes treningsnarkomane?

Hvorfor ikke la dem leve sitt liv slik de ønsker?

Tror du de som sprenger seg selv og uskyldige mennesker i lufta hadde vært selvmordsbombere om de ikke var hellig overbevist om at de var martyrer som ville bli belønnet i Paradis?

Hvem går det ut over at det finnes fanatiske ateister? Hvem går det ut over at det finnes treningsnarkomane? Hvem går det utover at det finnes fanatiske muslimer?

noe synspunkter til post 304 og 306 isdrit?

Det later til at du har møtt deg selv i døren...

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
jeg kan enten sitte og ergre på meg magesår eller jeg kan akseptere at samfunnet består av mange elementer jeg ikke nødvendigvis liker.

Det er også en tredje mulighet: du kan gjøre en innsats for å fjerne elementene du ikke liker.

Lenke til kommentar
Som sagt: Det er stor forskjell på religion generelt og de mer konservative og fanatiske retningene som kreasjonister og slikt. Det er viktig å kunne skille slikt fra hverandre.

Det er forskjell på skadeeffektene, men det er ingen rasjonell forskjell.

Lenke til kommentar
jeg kan enten sitte og ergre på meg magesår eller jeg kan akseptere at samfunnet består av mange elementer jeg ikke nødvendigvis liker.

Det er også en tredje mulighet: du kan gjøre en innsats for å fjerne elementene du ikke liker.

hvordan da?

bompe poster (304 og 306) dedikert til deg som du ikke er skolert nok til å besvare?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig å kritisere kristendommen uten å bruke bibelsitater.

Ja, jeg driver selv og tar bachelor i KRL. Så etter dine ord er jeg kraftig dum! Du vil ikke engang kalle det kunnskap.

Det er tydeligvis heller ikke mulig å kritisere kristendommen ved å bruke bibelsitater, siden de verste bibelsitatene skal tolkes i stykker...

Det er forskjell på kunnskap om religion og kunnskap om religionens påvirkning på samfunnet.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at det ikke er mulig å kritisere kristendommen uten å bruke bibelsitater.

Ja, jeg driver selv og tar bachelor i KRL. Så etter dine ord er jeg kraftig dum! Du vil ikke engang kalle det kunnskap.

Det er tydeligvis heller ikke mulig å kritisere kristendommen ved å bruke bibelsitater, siden de verste bibelsitatene skal tolkes i stykker...

Det er forskjell på kunnskap om religion og kunnskap om religionens påvirkning på samfunnet.

Det er helt klart forskjell på det.

er vell derfor du ikke klarer å svare på 304 og 306?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke slik at de verste bibelsitatene skal tolkes i stykker. Bibelen - sammen med de aller fleste hellige skrifter - bør tolkes, både delene og som helhet.

Og, ja, det er selvsagt forskjell på kunnskap om religion og kunnskap om religionens påvirkning på samfunnet. Det første kalles religionshistorie og det andre penser mer inn på religionsvitenskap/religionssosiologi/religionsantropologi.

En av de største forskjellene mellom islam og nazisme er vel kanskje at det ene er en religion mens det andre er en politisk ideologi. Førstnevnte har krig mot ikke-troende som en mulig tolkning av jihad, en tolkning som blir gjort av en svært liten fanatisk minoritet. Nazisme har utryddelse av jøder, eller i det minste deportering av dem, som en viktig og ubestridelig bestanddel av sin ideologi.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Javell, og det vet du?

Du vet vell sikkert hva krigen dreide seg om?

Noe anelse på hvorfor tilnærmet ingen jøder bosatt i scandinavia ble sendt på arbeidsleir?

noe synspunkter mth. post 304?

Hva mener du? At sammenligningen ikke er gyldig?

Lenke til kommentar
pavedømme delfinanserte jødeutryddelsen?

Bevisst, vel vitende om hva pengene skulle gå til?

leste du linken?

du tror vell ikke at benetict var medlem av hitler youth uten å vite hva han var medlem av?

USA finnanserte begge parter under ww2, men det blir en annen historie...

Det er vell heller ingen hemmelighet at det var de kristne som i fra gammelt av startet jødeforfølgelsen.

Mye av dagens kristne praksis er en effekt av tidlig jødehat

kan se om jeg finner kilde om det er vesentlig for deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...