Nutjob Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Hei! Sitter nå på lan hjemme hos meg og kompisen min med stasjonær pc(jeg har også stasjonær) får ikke koblet seg til internet. Han får opp "begrenset eller ingen tilkobling" og når vi feilsøker det, ser det ut til at feilen ligger i DNS og nøkkelporter. Hva skal vi gjøre for å fikse dette problemet? Har søkt gjennom google men ble bare sendt videre til forum som henviste til utrolig mange måter, som trådstarter sa ikke funket. Så, noen som har peiling? Trenger hjelp fort! Kan nevne at det er koblet opp på denne måten : Modem - hub/switch - pc zaltmann Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Du kan starte med å peke og le:) Når det er gjort så kan du begynne å hjelpe han. Får han IP, hvis ja.. hvilken? Får han DNS adresse... Hvis ja, er den lik din? Hvis alt over er ok (tilsynelatende), så kan du teste "nslookup" i commandshell. Skriv der f.eks www.vg.no og trykk enter, og se hva den returnerer. Sjekk også at kortet han mottar IP og DNS automatisk, hvis det er slik nettet er satt opp hos deg da. Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Har samme problem med nye pcer:/ Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 23. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2008 Du kan starte med å peke og le:) Når det er gjort så kan du begynne å hjelpe han. Får han IP, hvis ja.. hvilken? Får han DNS adresse... Hvis ja, er den lik din? Hvis alt over er ok (tilsynelatende), så kan du teste "nslookup" i commandshell. Skriv der f.eks www.vg.no og trykk enter, og se hva den returnerer. Sjekk også at kortet han mottar IP og DNS automatisk, hvis det er slik nettet er satt opp hos deg da. hehe Han får IP adresse: ja, den er 169.254.148.10 DNS adresse: nei det har vi ikke sett Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Han får IP adresse: ja, den er 169.254.148.10 Som viser at han ikke får IP-adresse. Sjekk innstillingene for nettverksoppkoblingen. Sammenlign med tilsvarende på din maskin. Sjekk kabel og se hvordan den er koblet til router/modem. Bytt evt. med den kabelen du har for å se om det virker. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Ser dere benytter en switch/hub. Denne vil ikke dele ut IP-adresser. Hvis modemet bare leverer ekstern IP innover vil kun en maskin komme opp. Hvilken IP-adresse har din maskin (Holder med å oppgi første element). Lenke til kommentar
Jonern Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Høres ut for meg som at dere trenger en router istedet for switch/hub. Hvordan er det vanligvis koblet når det ikke er lan da (og det virker)? Endret 24. juni 2008 av Jonern Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Høres ut for meg som at dere trenger en router istedet for switch/hub. Hvordan er det vanligvis koblet når det ikke er lan da (og det virker)? til vanlig er den koblet slik: modem -> switch -> router(som forsyner bærbare pc'ene i huset med wireless), pc'n min er koblet til switch(som routeren) med kabel IP'en min er 172.29.2.107 Endret 24. juni 2008 av zaltmann Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Høres ut for meg som at dere trenger en router istedet for switch/hub. Hvordan er det vanligvis koblet når det ikke er lan da (og det virker)? til vanlig er den koblet slik: modem -> switch -> router(som forsyner bærbare pc'ene i huset med wireless), pc'n min er koblet til switch(som routeren) med kabel IP'en min er 172.29.2.107 prøv heller og koble slik: modem->router>switch Lenke til kommentar
Nutjob Skrevet 24. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2008 Høres ut for meg som at dere trenger en router istedet for switch/hub. Hvordan er det vanligvis koblet når det ikke er lan da (og det virker)? til vanlig er den koblet slik: modem -> switch -> router(som forsyner bærbare pc'ene i huset med wireless), pc'n min er koblet til switch(som routeren) med kabel IP'en min er 172.29.2.107 prøv heller og koble slik: modem->router>switch haha, takker det funka x) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå