Dagger Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Vel.... tenker på å bygge en subwoofer, men jeg vet ikke hva jeg må ha!(deler osv) hva trenger jeg? er det vanskelig? hvor stort element? osv. Vet ikke hvilke deler jeg trenger..... Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 Hva slags sub skal du bygge? Passiv eller aktiv? Skal du bygge en passiv sub så trenger du: Subwoofer element Delefilter(Så fremt du ikke har en forsterker med egen utgang til sub) Kabler Sponplater(MDF) Tilkoblingsterminaler Spesifikasjon på suben. Noen suber passser best til lukket kasse mens noen passer best til bassrefleks kasse. Fordeler/ulemper med lukket kasse: Litt mer tight lyd(Strammere bass) Tungdrevet(Fordel med kraftig forsterker) Enkelt å lage kasse(Trenger stort sett kun riktig volum) Fordeler/ulemper med bassrefleks: Litt slappere lyd Lettdrevet/spiller høy buldre bass Vanskeligere å lage kasse(Utregning av resonansfrekvens. Såfremt du ikke får med tegning til kasse da) Skal du ha en aktiv sub så må du i tilegg ha en forsterker å bygge inn i kassen. Lenke til kommentar
finetrond Skrevet 12. mars 2003 Del Skrevet 12. mars 2003 du kan ta en titt på denne siden: http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=65 hvis det ikke selvgjort er velgjort du vil ha. Priser fra ca 2000kr til alt for mye. Lenke til kommentar
Dagger Skrevet 12. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2003 Skal bygge sjæl PS: hvor kjøper jeg disse delene? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 vil vel si at denne siden er perfekt for deg http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...el/prodlist.htm her kan du kjøpe byggesett som har alt... stemmer med hverandre... og du får med byggeplan (tegning) dynabel'en er blitt testet i denne månedens lyd å bilde... er blitt rost opp i skyene... om du ikke kan så forferdelig mye kassestørrelse i forhold til element osv må dette være det beste alternativet. ps. i pakkene får du med alt untatt mdf... som du kan få kjøpt på din lokale byggevareforhandler... vil forresten anbefale denne... http://www.mamut.com/dynabel/subdet164.htm har den ikke selv men etter stor interesse for hjemmekino har jeg konkludert med at den sub'en er fin... hva skal den brukes til forresten? om det er musikk eller film osv Lenke til kommentar
svennand Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 her er forresten den lyd å bilde testen: http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18...gbilde-1-03.pdf synes å huske at pdf materialet som du trenger for å bygge kassen ble på ca 250kr??? kan hende jeg tar feil! Lenke til kommentar
Dagger Skrevet 13. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2003 hvor kjøper jeg kassa? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 hvor kjøper jeg kassa? Skal du bygge selv kan du kjøpe materialer til kasse (vanligst er mdf-plate, det er både billig og egner seg bra) på en vanlig byggvareforhandler (f.eks. Byggmakker). Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Kan legge til at Maxbo og liknende kytter opp MDFen for deg hvis du vet målene på kassa. Noe som står på Eltek sine kasser iallefall. Det du må gjøre da er å sette sammen kassa og putte i delene. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. mars 2003 Del Skrevet 13. mars 2003 Har akkurat kjøpt en sånn dynaBel Phobos. MDF plata kosta 450kr (122 x 245cm). Byggebeskrivelsen er ikke akkurat så veldig detaljert, det er bare de 3 sidene som ligger på Web'en. Vi får se hvordan det går. Lenke til kommentar
Dagger Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Si ifra hvordan det går da. Lenke til kommentar
AndersK_ Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Hvis du er n00b i basskasse bygging men likevel vil bygge selv, kjøp et kit fra ljudia! :smile: De er KNALL brae på lyd osv. Ljudia online! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. mars 2003 Del Skrevet 22. mars 2003 Da var Phobos'en ferdigbygd. Må bare gjenta at det var en elendig byggebeskrivelse. Ikke å anbefale for folk med lite snekker erfaring. Resultatet for meg ble greitt nok, kun en litt skjev bakplate å sette fingeren på. Dessuten er finishen et stykke unna det du får når du kjøper ferdig, men det spørs jo hvor mye arbeid man vil legge i det. Lydtrykket er mer enn bra nok på 14 m2, det blir meget ubehagelig å skru opp for mye (får håpe katten kommer hjem igjen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå