dico Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Jeg har nylig begynt med PHP og begynner å få til det meste som er basic. Har laget en side med mysql database i bakgrunnen. Siden er stort sett helt dynamisk. Meny og sider kan endres i et adminpanel. Jeg ønsker å kunne lagre innholdet på siden i to forskjellige språk. Eks. en ekstra textarea-boks for engelsk når jeg oppretter en ny side. Så når brukeren trykker på det engelske flagget på siden så skal personen kun se det som er skrevet på engelsk i databasen. Nettleseren bør også huske valgt språk til senere. Hvordan kan dette gjøres? Noen erfaringer? Noen som evt. vet om et lignende script? Evt. lagre brukerens valg i en session, så bruker jeg en if-setning for hvilket språk som skal skrives ut? Endret 23. juni 2008 av dico Lenke til kommentar
Kald Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Enkleste metoden for at nettleseren skal huske slike ting er vel å legge igjen en cookie som du leser hver gang brukeren åpner siden. En session lukkes når brukeren går vekk fra siden din. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det du kan gjøre er å lage to linker på sida di til setlanguage.php om _GET = NO så includerer den no.php eller om det er engelsk så includerer den en.php teksten legger du i array. finnes sikkert bedre måter, men slik gjor jeg det Lenke til kommentar
OISNOT Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 En PHP session er [oftest] en cookie det også (kan være en del av url ?sid=). Du kan stille inn hvor lenge du vil en session cookie skal vare, fra minutter til år eller bare så lenge nettleseren er oppe. http://no2.php.net/manual/en/session.configuration.php session.cookie_lifetime integer session.cookie_lifetime specifies the lifetime of the cookie in seconds which is sent to the browser. The value 0 means "until the browser is closed." Defaults to 0. See also session_get_cookie_params() and session_set_cookie_params(). Note: The expiration timestamp is set relative to the server time, which is not necessarily the same as the time in the client's browser. Lenke til kommentar
grimjoey Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) // endre språk og utløpstiden til det du vil (det finnes sikkert begrensninger dog) //språk $lang = 'no'; // eller 'en' // utløpstid $years = 0; $months = 0; $weeks = 0; $days = 0; $hours = 0; $minutes = 0; $seconds = 0; //--------- $miconst = 60; $hconst = $miconst * 60; $dconst = $hconst * 24; $wconst = $dconst * 7; $mconst = $dconst * 30; $yconst = $dconst * 365; $addtime = $years * $yconst; $addtime += $months * $mconst; $addtime += $weeks * $wconst; $addtime += $days * $dconst; $addtime += $hours * $hconst; $addtime += $minutes * $miconst; $addtime += $seconds; setcookie('language', $lang, time()+$addtime); // verdien hentes med $_COOKIE['language']; Endret 24. juni 2008 av grimjoey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå