Gå til innhold

MP3 spiller for lydbok

Anbefalte innlegg

Finnes det MP3 spillere som er godt tilpasset det å spille av lydbøker ?

En viktig funksjon da er muligheten for å stoppe avspillingen og fortsette på samme sted senere. Ser også for meg at det hadde vært en fordel om man kunne veksle mellom en lydbok og musikk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Har to muligheter der, enten en spiller med manuelle bokmerker som du selv legger til hver gang - eks cowon D2 - eller spillere som skiller mellom lydbøker og vanlig musikk i menyen og osm har autobokmerke og lar deg komme tilbake til boka etter litt musikk - eks sansa clip eller sansa fuze.

Lenke til kommentar

Takk!

Bokmerke/Bookmark var kanskje søkeordet jeg lette etter :-)

Vet du noe om hvordan disse som skiller mellom lydbøker og andre mp3er gjør det? Antar at MP3en må tagges på et eller annet vis? Kommer nok nemlig til å bli mest brukt (i første omgang) med rippa lydbøker fra cd og ikke filer fra disse mp3-nedlastings-tjenestene (eks. audible).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Takk!

Bokmerke/Bookmark var kanskje søkeordet jeg lette etter :-)

Vet du noe om hvordan disse som skiller mellom lydbøker og andre mp3er gjør det? Antar at MP3en må tagges på et eller annet vis? Kommer nok nemlig til å bli mest brukt (i første omgang) med rippa lydbøker fra cd og ikke filer fra disse mp3-nedlastings-tjenestene (eks. audible).

Cowon D2 skiller ikke i og for seg, men du kan bruke mapper for å sortere selv

Sansa clip og fuze sorterer på to måter: enten putter du filene i podcasts eller audiobooks-mappene, eller du tagger filene med podcast eller audiobook som genre. Sansaene skiller altså mellom podcast og lydbøker i tillegg, ikke bare musikk/lydbøker. Har selv en Sansa Clip 4gb der jeg bruker denne sorteringen en del, og foretrekker det fremfor manuelle bokmerker siden den her gjør det automatisk og fortsetter der jeg slapp uten at jeg må lagre og laste bokmerker

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Vet du noe om hvordan disse som skiller mellom lydbøker og andre mp3er gjør det?

På Apple Ipod må filen være i Apple AAC format og filen må døpes om til å ha en endelse som .m4b ikke .m4a som for musikk. Når dette er gjort får du automatisk bokmerke og mulighet til å spille boken normalt sakte eller raskt uten å endre pitchen på lyden.

Lydbøker kan enkelt konverteres fra mp3 til AAC med gratis programmet:

MP3 to iPod Audio Book Converter

For at boken skal se ut som en lydbok ikke 300 må den konverteres til en enkelt fil ikke en for hver spor på cden. Dette medfører at du ikke kan hoppe til et enkelt spor, men siden du kan spole og den automatisk husker hvor du er i filen skulle dette gi minimale problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...