Admiralen Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jeg mener at empiri fra moderne historie i Suriname og Sør-Afrika tyder på at det er den utdannede middelklassens fravær som får en nasjon til å knake i sømmene, og ikke den parasitterende overklasses utreise til smigrende skatteparadiser. Uten leger og de helserelaterte semi-profesjoner, videre uten akademia og ingeniører pluss andre tekniske utdannelser; ja da går nasjoner ned i en bratt utforbakke. Kakser overvurderer totalt sin egen betydning, med hvilket ikke menes at kapital er uviktig for nasjoner under utvikling, men er egentlig mangel på kapital ett påfallende stort problem i Norge nå? Nasjonen drukner jo i oljepenger anno 2008. Kapital kan erstattes, og middelklassen kan ikke. Den rørende omtanke som mange debattanter i Norge utviser i forhold til John Fredriksen er for meg merkelig. Hadde bare en liten promille av denne omtanken for kaksene tilfalt de fattige i Norge, ja, så ville vi kanskje utryddet fattigdommen i dette landet en gang for alle? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det virker på meg merkelig at f.eks rederier og andre store selskaper som opererer i Norge kun betaler selskapsskatt i landet de har sitt hovedkontor. Jeg tror vi må legge om dette systemet internasjonalt, eller rett og slett si at "alle som tjener penger i Norge, må skatte på de pengene i Norge". Hvis det ikke allerede er sånn da... det er dette jeg lurer på. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Jaja, det er sikkert en super ordning, da kan vi bli kvitt all_næring en gang for alle! Jeg tror det slike rikinger aller mest er ute etter, er stabilitet, nemlig et økonomisk styre som ikke skiftest hvert 4. år og nye økonomiske reformer i hytt og pine. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Det virker på meg merkelig at f.eks rederier og andre store selskaper som opererer i Norge kun betaler selskapsskatt i landet de har sitt hovedkontor. Jeg tror vi må legge om dette systemet internasjonalt, eller rett og slett si at "alle som tjener penger i Norge, må skatte på de pengene i Norge". Hvis det ikke allerede er sånn da... det er dette jeg lurer på. Pengene de tjener, tjener de på sjøen, skal de da skatte pengene til sjøen ? Og det vil dessuten være umulig å legge om skattesystemet internasjonalt. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Men, men. Jeg liker Venstres tanke om en flatt skatt. Hvor har du det fra at Venstre støtter flat skatt? Det har jeg aldri hørt noe om. Har du noen kilder på at de støtter dette? V-by: det skal da som regel litt til for å måtte skatte bort såpass mye. Hvis man kun ser på inntektsskatt skal det en litt til, ja. Men hvis man inkluderer det som betales inn som moms og forskjellige avgifter er nok dette et beskjedent anslag (selvfølgelig avhengiger dette av hva man bruker penger på). Hvis store deler av forbruket ditt f.eks. går til alkohol og tobakk går ganske mye av disse pengene til statskassa. Vel.. Et enklere skattesystem – flatere skattVenstres langsiktige mål er en flat bruttobeskatning for alle inntekter, få særfradrag og et stort bunnfradrag som sikrer god sosial fordeling. Toppskatt er en dårlig løsning for å drive sosial fordeling, fordi denne ordningen fører til en urimelig økning i marginalskatten (skatten på siste tjente krone) når inntekten passerer visse nivå. Fjern formueskatten Norge er i dag ett av få land som fortsatt har formueskatt. Formueskatten er en betydelig belastning for næringslivet. Formueskatten øker skattebelastningen for nystartede bedrifter og øker risikoen ved investering i nyskaping. Rydd opp i gebyr- og avgiftsjungelen Dagens skatte-, avgifts- og gebyrsystem er uoversiktlig. Venstre vil ha et enklere system, der man som hovedregel avgiftsbelegger det man vil ha mindre av. Gebyrer for offentlige tjenester må ikke bli fordekte, generelle avgifter, men kun gå til å dekke kostnaden for tjenesten. Venstre vil heve grensen for tollfri postimport til tusen kroner for å avbyråkratisere og forenkle internetthandel. Men ja, hvis man inkluderer moms og slikt så kan jeg forsåvidt være enig at det raskt blir store mengder av inntekten. Men som venstre så har jeg ikke noe imot høye avgifter på alkohol og tobakk (til en viss grad såklart) ettersom det er ting som koster samfunnet unødvendig mye ekstra og det er bare rett og rimelig at de som vil bruke slike ting tar regninga selv. Men siden helsesystemet vårt er basert på gratis hjelp så er det klart at man må bruke avgifter på produktene. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Rikingene betaler nesten ikke skatt, de har ingenting å sutre over. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Rikingene betaler nesten ikke skatt, de har ingenting å sutre over. Er du klar over hvor mye de fleste såkalte rikingene egentlig bidrar? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Rikingene betaler nesten ikke skatt, de har ingenting å sutre over. Er du klar over hvor mye de fleste såkalte rikingene egentlig bidrar? Det står 0,- i ligningen deres, hvor mye selskapene deres betaler i skatt er irrelevant. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det står 0,- i ligningen deres, hvor mye selskapene deres betaler i skatt er irrelevant. Så du tror at de ikke tar med seg sine holdingselskaper når de flytter? Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Rikingene betaler nesten ikke skatt, de har ingenting å sutre over. Er du klar over hvor mye de fleste såkalte rikingene egentlig bidrar? Det står 0,- i ligningen deres, hvor mye selskapene deres betaler i skatt er irrelevant. For det første så står det ikke 0,- i ligningen på alle de rikingene som ennå er i Norge, for det andre så er det ikke alltid irrelevant hvor mye selvskapene betaler i skatt, for det tredje så har rikingene ofte et firma som er deres som skaper arbeidsplasser i Norge, og alle de arbeidstakerne betaler skatt! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Ja, bedriftene er fortsatt i Norge selv om de har flyttet utenlands. Så om de flytter utenlands så gjør det ingenting. Som admiralen nevner så er det viktigere at vi har kompetanse i her i landet til å produsere produkter verden vil ha. Om det selskapene har norske eiere eller ei bør ikke ha noe å si. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Ja, bedriftene er fortsatt i Norge selv om de har flyttet utenlands. Når de rike ikke bor i Norge selv har de ingen grunn til å ha holdingselskapene sine i Norge. Inntektene disse selskapene genererer vil da ikke kunne skattelegges. I tillegg reduserer dette denne personens investeringsvilje og lojalitet i Norge. Personen vil også være langt mindre villig til å ta et samfunnsansvar. Endret 25. juni 2008 av Otth Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Korfor skal eg ha sympati med eit selskap som vart bygd opp på å utnytte krigsseglarane? Heilt seriøst, skal eg vere takknemleg for at sjømenn daua og vart traumatiserte, for so å myste støtte i ettertid? Endret 25. juni 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Sist jeg sjekka var det lett å få jobb i Norge. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Korfor skal eg ha sympati med eit selskap som vart bygd opp på å utnytte krigsseglarane? Heilt seriøst, skal eg vere takknemleg for at sjømenn daua og vart traumatiserte, for so å myste støtte i ettertid? Var det ironisk ment? Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Slik som norske myndigheter nesten "jakter" på rikingene, så er det ikke så veldig rart at de "flyket" landet Norge! Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser, som vi da mister til en viss grad - uheldigvis! Men det er da Norge det... Sist jeg sjekka var det lett å få jobb i Norge. Ja, det har vært en periode nå hvor det har vært lett å få jobb i Norge, men en slik tilstand varer ikke evig. Det ser nesten ut som om du er likegyldig til at et firma flytter utenlands og mange norske arbeidstakere mister jobbene sine. Når det kommer en tid hvor det ikke er lett å få jobb i Norge, da er det fint å ha de arbeidsplasene fremdeles i Norge! Lenke til kommentar
Coa Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Det at rikinger forlater landet for å spare noen kroner viser hvor kapitalistiske de er! Tror Norge klarer seg fint uten disse! Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jaja, det er sikkert en super ordning, da kan vi bli kvitt all_næring en gang for alle! Det gjør vi da slettes ikke. Det eneste jeg snakker om er å ikke gi disse rasshølene i pose og sekk. Altså at de ikke BÅDE kan tjene sine penger her, være nullskatteytere i Norge, og samtidig skatte i et annet land som har nær null skatt. Jeg tror det slike rikinger aller mest er ute etter, er stabilitet, nemlig et økonomisk styre som ikke skiftest hvert 4. år og nye økonomiske reformer i hytt og pine. Ja jøss, Panama og Mauritsius er sikkert langt mer stabile enn Norge. Pengene de tjener, tjener de på sjøen, skal de da skatte pengene til sjøen ? Øh... IQ'en min falt nettopp flere poeng når jeg leste den setningen, tror jeg Personlig mener jeg at det er dumt at de drar, fordi at rikingene fører ofte med seg arbeidsplasser Det gjør de ikke. Ikke mange hvertfall. Mulige noen butlere og Ferrari dealere selger litt mindre, men slik jeg forstår er det store inntektsgrunnlaget finnes fremdeles innenfor kongeriket Norge. Mitt ønske er at vi skal beskatte selskapene og personene som tjener pengene, DER de tjener pengene, og ikke i landet hvor holdings eller hovedkvarter er. Rederidriften tjener jo Norge nesten ikke skattekroner på uansett, og de har ikke hatt særlig med norske sjøfolk siden 70 tallet. Er du klar over hvor mye de fleste såkalte rikingene egentlig bidrar? Mange av dem koster i dag mer enn de smaker. Mange av dem er nullskatteytere. At de betaler skatt når de kjøper seg Yacht eller Ferrari teller ikke. Det gjør vi alle sammen. Eller så skal jeg gå å registere mitt eget selskap i morgen, og sette meg opp som self-employed subcontractor til firmaet jeg jobber for, og kreve å få betale 0,- i skatt, som de andre rasshølene. Korfor skal eg ha sympati med eit selskap som vart bygd opp på å utnytte krigsseglarane? Hele industrien legger seg på rygg under påskudd av at "globalisering" er så fælt, og samtidig utnytter de den for alt den er verdt og store penger - og så bedriver de utpressning mot skattemyndighetene for å slippe å betale skatt. Det hele er et forbanna, udemokratisk spetakkel, og disse rederkarene skulle vært runda opp og dytta i fengsel på Guantanamo for terrorisme mot Skattemyndighetene. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Poenget er at siden det eneste man har på land er et kontor, og siden det ikke skal mye til for å flytte driften utenlands, derfor er det begrenset med skatt man kan kreve av rederne uten at de flytter ut, fordi det er for denne næringen svært enkelt å flytte selskapet ut, og så kan man sitte igjen med et kontor i Norge hvor man drifter selskapet, og skatte til et land med stabile skatteordninger. Man tar heller ikke rikinger med å innføre utbytte skatt. Røkke for å ta et eksempel, kunne ta noen hundre millioner i skattefritt utbytte pga av skjermingsreglene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå