Gå til innhold

De rike rømmer Norge!

Anbefalte innlegg

For et par år siden så annonserte Norges rikeste mann(John Fredriksen) at han ville forlate sitt norske statsborgerskap til fordel for et kypriotisk statsborgerskap,grunnen skal visstnok være skattereglene. Jeg leste også for en stund siden at flere og flere "velstående" mennesker velger å forlate sitt norske statsborgerskap(skal prøve å finne den artikkelen) til fordel for en annet land,de "ugunstige" skattereglene skal visst nok være grunnen. Jeg lurer på hva forumbrukerene syns om at flere og flere velstående og rike mennesker, velger å forlate Norge.

AP angriper «vulgær overklasse»

Er dette noe å bekymre seg over i det hele tatt?

Bør politikerne gjøre det mer attraktivt for rike og velstående mennesker å bo i Norge?

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For et par år siden så annonserte Norges rikeste mann(John Fredriksen) at han ville forlate sitt norske statsborgerskap til fordel for et kypriotisk statsborgerskap,grunnen skal visstnok være skattereglene. Jeg leste også for en stund siden at flere og flere "velstående" mennesker velger å forlate sitt norske statsborgerskap(skal prøve å finne den artikkelen) til fordel for en annet land,de "ugunstige" skattereglene skal visst nok være grunnen. Jeg lurer på hva forumbrukerene syns om at flere og flere velstående og rike mennesker, velger å forlate Norge.

Er dette noe å bekymre seg over i det hele tatt?

Bør politikerne gjøre det mer attraktivt for rike og velstående mennesker å bo i Norge?

Er ikke bare Fredriksen som har rømt landet, Ugland og Wilhelmsen flagget også ut resterende materiell og personell i løpet av uken som gikk.

Jeg lurer på hva forumbrukerene syns om at flere og flere velstående og rike mennesker, velger å forlate Norge.

Som ikke-sosialist synes jeg det er en stor tragedie som er i ferd med å skje.

Man (les regjeringen) er i ferd med å rasere Norsk næringsliv totalt ved å skremme de som tør å satse noe for å skape arbeidsplasser og verdier i utlendighet på grunn av misunnelse og naivitet samt manglende gangsyn.

Disse menneskene har ikke blitt velstående og rike ved å gå på sosialen, men ved hardt arbeide, innsatsvilje og evnen til å skape verdier.

De fortjener lønnen sin bedre enn noen andre.

de "ugunstige" skattereglene skal visst nok være grunnen

Blandt annet ja, en annen viktig grunn er mistroen til en regjering som er like stabil som en værhane i en tornado.

Stabilitet er viktig når man konkurerer på det internasjonale marked.

Lenke til kommentar

Folk må da få bo der de vil. Det er synd man mister næringsvirksomhet her til lands, på den annen side så syntes jeg lite om folk som prøve å bruke pengene sine som pressmiddel til å få endret politikken her til lands.

Det er fristende å pakke sakene og flytte sørover, men det er ikke hovedsakelig skatte og avgiftsnivået. Er mer reguleringsnivået, det virker som om vi har politikere som er mer opptatt av å styre det som styres kan. Puppet-masters wannabe. Så å flykte fra reguleringskåtheten og byråkratiet hadde vært noe, men vet ikke helt hvor flukten skulle tatt vei.

Jeg tviler på at det er dommedag om Fredriksen og co. flytter. Men det kan selvfølgelig få konsekvenser.

Lenke til kommentar

At en gruppe som er så til de grader subsidiert av staten - rederne - flagger ut, kommer ikke en gang i nærheten av min liste med bekymringer. Gamle seilere kan gråte sine vemodige tårer: jeg ser ingen grunn til at staten fortsatt skal gi storstilte subsider til en gruppe hvor eierne er blant Norges rikeste. At Fredriksen et al ikke var fornøyd med de subsidiene de fikk får neppe store konsekvenser for norsk økonomi, som sist jeg sjekket gikk bedre enn hva som sunt er.

PS: Fredriksen flyttet ut fordi han ville tilbringe mer tid i Norge (altså ingen flukt fra landet), alt i en kamp for å betale så lite skatt som mulig. Han slengte også rundt seg påstander om at han aldri mer ville investere en krone i landet; et løfte han naturligvis brøt rett etterpå. Det er mulig enkelte blåruss får halvkram av slike personer. Jeg gjør det ikke.

Lenke til kommentar

Beklager, jeg trodde deres gunstige skatteordninger var allment kjent. Akkurat som boliglån blir subsidiert gjennom skattesystemet (en gigantisk gave til middelklassen), mat gjennom halv matmoms, fly- og båtreiser gjennom tax-free-kvoten, blir rederne subsidiert gjennom gunstige skatteordninger. Indirekte subsidier (det økonomiske begrepet dette svarer til) koster staten penger akkurat som direkte subsidier.

Og i denne sammenheng kan det også nevnes at et utvalg som så på ordningen fant at det ikke var økonomisk gunstig å fortsette disse subsidiene (Rederiskatteutvalget, NOU 2006: 4). Så at rederne flagger ut burde virkelig ikke holde noen våkne om nettene, med mindre man har en helt spesiell forkjærlighet for sjøfart. Økonomiske argumenter for å opprettholde subsidiene er det uansett svært få av.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Når det gjelder rederier, så er det veldig enkelt å flytte bedriften ut i forhold til andre næringer. Så da må man nesten nøye seg med den skatten man får, og ikke legge for mye press på næringen.

Vinningsoptimal skatteprosent er ikke alltid den som er høyest.

Nå betaler ikke redere mye skatt, men problemet denne gangen ligger i overgangsreglene for den nye skatteordningen.

Lenke til kommentar

Disse rikingene betaler i utgangspunktet minimalt med skatt, så for landet gjør det ingenting. Eneste som bekymrer meg er om lønningene i Norge blir for høye til at vi kan ha konkurranseutsatte bedrifter her i landet. Da først kan vi få en katastrofe.

Lenke til kommentar
Otth: De betaler mye ja, men lite i forhold til reell inntekt.

Vel, det blir litt feil å bare sammenligne inntekt, ettersom de rike bruker en så liten andel av den til konsum sett i forhold til vanligfolk. Så ser man det i forhold til konsum, betaler de relativt sett svært mye.

Produktiv kapital gjør større nytte når den er i arbeid enn når den er i statskassen.

Lenke til kommentar

Jeg syntes ikke det at man selv er en vellykket person er en god grunn til at du skal betale så forferdelig mye mer skatt. Men, de rike belaster nok landet mer enn andre også, så LITT mer må de gjerne betale.

Når det er sagt så har nok "de rike" lengtet etter å flykte fra Norge i lang tid. Det er ikke slik at det helt plutselig har blitt ulønnsomt å bo i Norge og ikke lønnsomt i.. skatteparadiser.. (Der ble poenget mitt igjen bekreftet: ordet skatteparadis. Det er ikke et ord som er nytt for 2008)

Endret av Dux ducis
Lenke til kommentar
Jeg syntes ikke det at man selv er en vellykket person er en god grunn til at du skal betale så forferdelig mye mer skatt. Men, de rike belaster nok landet mer enn andre også, så LITT mer må de gjerne betale.

Hvordan belaster de rike landet mere enn oss andre?

Lenke til kommentar
Men, men. Jeg liker Venstres tanke om en flatt skatt.

Hvor har du det fra at Venstre støtter flat skatt? Det har jeg aldri hørt noe om. Har du noen kilder på at de støtter dette?

V-by: det skal da som regel litt til for å måtte skatte bort såpass mye.

Hvis man kun ser på inntektsskatt skal det en litt til, ja. Men hvis man inkluderer det som betales inn som moms og forskjellige avgifter er nok dette et beskjedent anslag (selvfølgelig avhengiger dette av hva man bruker penger på). Hvis store deler av forbruket ditt f.eks. går til alkohol og tobakk går ganske mye av disse pengene til statskassa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...