Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bruke barnetrygden på lån

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har to barn og har til nå spart barnetrygden på to egne konto, med rundt 6% rente.

Ser at hvis vi betaler 2.000 mer på boliglånet (bruker av barnetrygden) sparer vi 2 år på nedbatalingen, vi kan jo da betale mer pr. mnd. Som igjen betyr rundt 103.000 kroner spart i renter for de to årene vi har mindre lån. Tatt utganspkt i dagens rente og trukket fra fradraget i skatt på sktra betalt rente.

Det er vel en lurere måte å spare på, kanskje ikke man må være rakettforsker for å forstå det...

Vi har tenkt at det er fint at de har egene sparekonto, som gaver til bursdager osv. kan settes inn på, men kanskje vi bør tenke en del smartere.

Men jeg lurer på hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi sparer også på konto til nesten 6% rente.

Men jeg synes ideen din ikke høres så dum ut. Kansje dere kan fortsette og betale inn det dere har "lånt" etter at boliglånet er nedbetalt (+rente).

Spørsmålet er vel, hvor gammle er ungene når dere er ferdig nedbetalt.

Vår tanke er at jentungen skal få disse pengene når hun blir 18. (Til skole, lappen osv)

Lenke til kommentar

Bruk hver en krone som står på disse to kontoene og foreta en engangsnedbetaling av lån. Renten på lånet er høyere enn renten på innskudd, så det tjener dere på. Det er meningsløst å sitte over tid med penger på innskuddskonto når man kunne redusert gjeld.

Når dere en gang i fremtiden trenger penger til barnas skolegang etc. er det bare å øke belåningen på huset igjen. Dette får dere innvilget på dagen. Det er ingen vits i å tape penger i påvente av at dere trenger pengene når dere uansett kan reversere og øke lånet igjen når dere først trenger det.

Lenke til kommentar

Bare fortsett og gjør slik dere har gjort hittil. Om dere begynner å rote med nedbetaling av lån og det senere blir skilsmisse blir det bare et stort rot, og det som skulle vært barnas penger blir veldig fort til deres penger, det beste kan være og fordele barnetrygden på sparing i fond og innskudd i barna sine navn. Det er heller ikke boligen er verdt så mye som dere tror og pengene er så lett tilgjengelige når dere trenger litt av de, at dere skal refinansiere boligen i fremtiden for å gi til barna tror jeg mest blir som en fantasi som skal rasjonalisere at dere stjeler fra barna sine penger for å kunne øke eget forbruk i nuet, la barnas penger være i fred. :D

Det at mange nå har refinansierert boligen for å støtte barna sine boligkjøp for at de skal komme inn på et stramt boligmarked tror jeg bare er et midlertidig fenomen.

Endret av enim2
Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt barnetrygden foreldrens penger enim, så det er jo ikke en issue. Barnetrygden gies jo fordi barn er dyre i drift. Det er en luksus å kunne spare disse. Å spare dem bør jo uansett gjøres på mest lønnsomme vis, i dette tilfelle antagelig å nedbetale lån. (Dersom renten på lånet er lavere enn det du får i banken, er jo selvsagt saken en annen).

Lenke til kommentar

Ta pengene og betal ned på lånet. Det virker som dere er oppegående mennesker, og har tenkt på dette. Barnetrygden er midler som utbetales til foreldrene - det er ikke et sparefond som staten oppretter i hvert enkelt barns navn (selv om enkelte virker å tro det). Til syvende og sist er det barna som arver det dere etterlater dere, slik at jeg ikke kan se noe motstridende i å tenke på barna OG redusere belåningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...