Gå til innhold

VLC vil ikke installere (Ubuntu)

Anbefalte innlegg

Jeg er en helt fersk Ubuntu-bruker og vil nå installere VLC.

Det jeg har gjort er å gå til "legg til/fjern" for så å søke etter VLC. VLC kommer opp og jeg krysser av. Jeg trykker på "ok" og får spørsmål om å anvende endringen. Jeg trykker meg videre og ingenting skjer.

Jeg har ikke forsøkt å installere noe annet, da pcen i all hovedsak vil bli brukt til film.

Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville anbefalt deg å laste ned Linux Mint som har alt av videokodeks ferdig installert og konfigurert til å spille film i flere medieavspillere ... siden den hovedsaklig skal brukes til film. Linux Mint er også noe av det nærmeste du kommer Ubuntu på de fleste områder

Du kan prøve å åpne Synaptic, finne frem til Repositories i menyene øverst og huke av for community og non-free (eller hva det er igjen ... husker ikke) og deretter klikke på reload/refresh-knappen så bakkebrønnene oppdaterer seg (kan hende dette allerede har blitt gjort tilgjengelig via Add/Remove så søk etter vlc først) og søke etter vlc der og prøv å installere.

Eller åpne terminalen og skriv kommandoen "sudo apt-get install vlc" og post hva som kommer opp der om ingenting funker.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale deg å instalere Linux Mint dersom du allerede har instalert Ubuntu, og bare stort sett vil se film. Det er mye unødvendig arbeid når du allerede har Ubuntu instalert, og forskjellen ikke er så stor. Dessuten er det enkelt å instalere codecs og medieavspillere i Ubuntu. Som sagt så kan du prøve å instalere vlc med synaptic, og se om det fungerer der. Det beste ville som sagt være om du kunne prøvd via terminalen, da det er enklere å oppfatte feilmeldinger der.

Lenke til kommentar

Kommer ann på hva han synes er enklest, noe som er individuelt. Det å installere Ubuntu klarte han tydeligvis fint, om han ikke får til dette med multimediakodeks er Mint et bra alternativ da installasjonen er den samme.

Om du vil ha tilnærmet lik støtte som i Mint tror jeg denne siden er ganske grei:

https://help.ubuntu.com/community/Medibuntu

de går veldig skritt for skritt frem hvordan du kan fikse det og det er ganske enkel copy n' paste.

Ellers kan Mint finnes her om du ikke får det til:

http://www.linuxmint.com/mirrors.php?id=25

Lenke til kommentar

Kanskje greit å forklare forskjellen på aptitude og apt-get.

Om jeg husker rett så installerer også anbefalte pakker seg når du skriver aptitude, om du avinstallerer med aptitude avinstalleres også pakker du ikke trenger lengre.

apt-get installerer kun de pakkene du trenger for å kjøre programmet, og avinstallerer kun programmet.

Du kan også huke av for denne funksjonen i preferences på Synaptic package manager, om jeg tar feil kan sikkert noen korigere meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...