Gå til innhold

Nintendo innser at Wiis 512 MB ikke holder i lengden!

LucarioX

Anbefalte innlegg

Allerede fra lansering fortalte Nintendo at Wii var en konsoll som skulle appellere til softcorespillere, som ikke spilte så ofte og bare ville ha litt enkel moro.

Dette førte til at Wiien kun fikk 512 MB lagringsplass – langt mindre enn Sonys Playstation 3 og Microsofts Xbox 360. Nintendo har tidligere forsvart seg med at «kun geeks og otakus trenger mer lagringsplass». Nå beklager de utsagnet, og melder at lagringsplassen på Wii er et problemområde de jobber med.

Ingen ekstern harddisk

Nintendo vil allikevel ikke avsløre noen detaljer om hvordan de skal løse problemet. De lover at brukeren ikke vil trenge å kjøpe noen ekstern harddisk eller oppgradere noen komponenter i konsollen. Så hva kan de gjøre da?

Nintendos Laurent Fischer holder kortene tett, og sier ikke annet enn at utviklingsteamet jobber med saken.

Mange klager.

Problemet ble et faktum for mange da Nintendo lanserte spillkanalen WiiWare. Spillene man kunne laste ned tok betydelige deler av harddiskplassen, og mange brukere klaget.

Som en foreløpig løsning sier Fischer at det er mulig å lagre spillene på SD-kort, eller eventuelt å slette gamle spill. Disse kan fortsatt lastes ned gratis fra WiiWare hvis du vil spille de igjen. Litt klønete, men fortsatt bedre enn ingenting. Vi får vente og se hva deres nye løsning blir.

http://www.itavisen.no/sak/777351/-_Vi_jobber_med_saken/

Bare jeg som stusser over at de ikke har noen planer om å komme med en ekstern harddisk? Hvordan kan de fikse problemet uten å lansere noen ny Hardware? Støtte for SD kort på 16 og 32GB med mulighet for å kjøre ting direkte fra kortet hadde vel vært det greiste. Men hvordan kan de gjøre det uten å kreve at vi "kjøper noe nytt" ..? SD kort følger jo ikke akkurat med Wiien? Bare jeg som synes dette var litt forvirrende?

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Eg og reknar med noko i den retningen at ein "streamar" innhaldet frå ein server, noko som vil bli ekstremt dyrt. Ein online harddisk om de forstår kva eg meinar.

Då må jo du vere eit born snillekim, sidan du heng på nintendo-delen av forumet.

Lenke til kommentar

Må vel bli noen form for online basert harddisk. Dette er vel en ganske god ide, for da blir alle fristet til å dra Wii'en sin på internet. Da slipper dem å inkludere firmwares og da vil vel mange fler kjøpe mer gamle spill. Går vel opp i opp med flere fornøyde kunder.

Aspic, husk at det finnes mange 40-åringer som har lyst til å bli barn igjen :innocent:

Lenke til kommentar

Er ikke sikkert at dette blir så dyrt for nintendo og streame innholdet. De trenger jo bare å lagre selve "Iso'en" hos seg og streame det du trenger over til brukeren. Trenger ikke lagre Imaget/ROM'en til alle spille til hver enkel bruker. Savegames blir lagret på disken slik som tidligere...

Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på om jeg hadde likt online lagring så godt. Hva om du tar opp Wiien igjen om 20 år for å ta en runde med Mario Kart med noen kompiser? Da har Nintendo sikkert tatt ned serveren for flere år siden og alle spillene dine er ubruklige. Tenk så kjekt det er å dra fram de gamle spillmaskinene i dag, bare å plugge dem i TVen og kontakten, stappe inn spillene og spille. Selv foretrekker jeg helt klart å ha spillene mine lett tiljengelig hos meg selv, ikke på en server stående i Tyskland eller Japan. Hva om du skal på hytta? Skal du altid måtte være koblet til internett for å spille? Takk, men nei takk!

Lenke til kommentar
Er ikke så sikker på om jeg hadde likt online lagring så godt. Hva om du tar opp Wiien igjen om 20 år for å ta en runde med Mario Kart med noen kompiser? Da har Nintendo sikkert tatt ned serveren for flere år siden og alle spillene dine er ubruklige. Tenk så kjekt det er å dra fram de gamle spillmaskinene i dag, bare å plugge dem i TVen og kontakten, stappe inn spillene og spille. Selv foretrekker jeg helt klart å ha spillene mine lett tiljengelig hos meg selv, ikke på en server stående i Tyskland eller Japan. Hva om du skal på hytta? Skal du altid måtte være koblet til internett for å spille? Takk, men nei takk!

Jeg skjønner godt det problemet. Men Nintendo har nok ingen valg. Hvordan ellers skal de klare å løse problemet uten å oppgradere konsollen på noen som helst måte?

Jeg syns det er rart at de ikke valgte mer lagringsplass under planleggingen.

Det ville uansett ikke blitt dyrt å mangedoble kapasiteten.

Lenke til kommentar
Nei eg veit ikkje heilt ka eg skal si, har ende ein gode del igjen på min Wii, men syns det hadde vert greit om Nintendo kunne gi oss valget dersom vi skulle trenge det.

Valget med å kunne oppgradere lagringsplassen? Jeg skjønner ikke problemet med at de ikke ser det også som et alternativ. Men de er kanskje litt mer redde for piratkopiering og slikt? Om det blir en harddisk-server, så vil de få kontroll mot piratkopieringen.

Spørsmålet er også hvor lenge de vil kunne tilby dette uten å ta betalt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt det problemet. Men Nintendo har nok ingen valg. Hvordan ellers skal de klare å løse problemet uten å oppgradere konsollen på noen som helst måte?

Jeg syns det er rart at de ikke valgte mer lagringsplass under planleggingen.

Det ville uansett ikke blitt dyrt å mangedoble kapasiteten.

Mhm, de kan jo sende ut et 16GB SD kort til de Wii eierne som trenger det, akkurat som de gjorde med disse Wii mote jakkene. Kanskje litt dyrt, men sikkert ikke alle Casual spillere som trenger det. Samtidig som de sender ut SD kort til de som trenger det kan de jo legge til et 16GB SD kort i alle Wii maskiner som selges fra nå av. For å slippe å tape penger kan de jo utsette et eventuelt priskutt. (som uansett må komme før eller senere) En Wii konsoll + 16GB SD kort til 2500kr høres jo bedre ut enn bare en Wii konsoll til 2500kr?

Om tid og stunder når prisen på SD kort synker vil de jo kanskje tjene på det faktisk, iom. at de har en god "unnskjyldning" for å ikke redusere prisen.

Edit: Ble visst ganske rotete forklart, sorry :p

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Kan jo hende de kjører en løsning hvor man enten kan ha spillene på server, slik jeg foreslå over. Og i tillegg kan lagre på minnekort. Slik at brukeren kan velge, enten betale for å oppgradere, eller la det gå treigere med å ha ting liggende på server.

Lenke til kommentar

Nei eg veit ikkje heilt ka eg skal si, har ende ein gode del igjen på min Wii, men syns det hadde vert greit om Nintendo kunne gi oss valget dersom vi skulle trenge det.

Valget med å kunne oppgradere lagringsplassen? Jeg skjønner ikke problemet med at de ikke ser det også som et alternativ. Men de er kanskje litt mer redde for piratkopiering og slikt? Om det blir en harddisk-server, så vil de få kontroll mot piratkopieringen.

Spørsmålet er også hvor lenge de vil kunne tilby dette uten å ta betalt.

Er vel piratkopiering som har skjylda ja. Skjønner dog ikke hvordan de skal klare kontrollere alt innholdet på en massiv server.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Men de kan vel ikke tilby gratis lagring på en server? Tenk så full den blir til slutt?

Trenger ikke bli så stor, blir jo hele spill bibliteket som ligger klar for nedlastning fra før. Også en stor tabell som forteller hvilken bruker/maskin som har tilgang(betalt) for hva...

Lenke til kommentar
Jeg aner ikke hva løsningen vil bli.

Men en server kan være løsningen. Men da må man være tilkoblet internett.

Og det kan ikke bli så billig for Nintendo.

6 hele innlegg forsvant fra tråden, samt at jeg har redigert litt.

Saklig diskusjon = win, tull = ban. Forstått?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...