Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få sovetabletter?

marlboro!

Anbefalte innlegg

Vet at man må få det på resept hos legen, men må han ha noen videre begrunnelse for hvorfor man vil ha det? Er vel egentlig en selvfølge at det er fordi man ikke får sove, men.. Hvordan funker det egentlig? Vil ha så mye at jeg kan sove i omså flere døgn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Har du en lege som er ikke er helt idiot så er det vel være nok hvis du forklarer at du har problemer med å sove og føler at du virkelig trenger det eller noe, evt. hvorfor. Går selv på Vallergan (innsovingsabletter) som jeg fikk etter å ha snakka litt med min lege, og hun gav meg det for at jeg ikke skulle bli avhengig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Leit og høre L4r5 :(

Melatonin er og anbefale ja. For min del er det effektivt, nesten for effektivt, da jeg sovner sånn kl 9 på kvelden.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar

L4r5, hva med å bytte lege? Med mindre legen din er bra på andre områder..

Trådstarter:

Hva har du prøvd for å få sove? Jeg vet ikke grunnen til at du ikke får sove, og det kan være så mangt (både psyke og andre ting). Men sett at det egentlig ikke skal være noen grunn til det: har du prøvd å legge deg til samme tid hver eneste dag i en lengre periode, slått av lyset, lukket øynene og ikke tenkt på noe som helst? Lagt bort alt som heter blader, tv, pc, mobil og andre ting som kan holde deg våken? Det kan ta veldig lang tid før kroppen får en normal døgnrytme. Og når man ikke sover ellers om dagen, legger seg til en fast tid hver kveld og er innstilt på å få sove - vil ikke dette hjelpe tror du?

Lenke til kommentar

Hei

Hvis trådstarteren har lyst å ta mye medisin så han kan sove i flere døgn, anbefaler jeg ingenting.

Strådstarteren har heller ikke begrunnet hvorfor eller hva slags problemer han har.

Er det sove problemer eller er det depresjon?

Soveproblemer bør ikke alltid bekjempes med medisin og piller.

Soveproblem er et "livstil" problem. dvs. forandringer fryder...

Et teoretisk råd:

Melatonin er et produkt av serotonin som igjen er, laget av aminosyren, tryptophan.

Kyllingkjøtt innholder høy konsentrasjon av tryptophan.

Kanskje en god kyllingsalat, og mindre dataspill, kan hjelpe mot søvnen?

Vaio ;)

Endret av Vaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får neppe Melatonin da jeg er (såvidt) under 18... Kanskje Vallergan ..?

Vaio: Jeg er en hun og jeg spiller ikke dataspill. Søvnproblemene er et resultat av depresjoner vil jeg si.. Kan ligge i kanskje 3-4 timer og ikke få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Og når jeg endelig får sove våkner jeg kanskje hver andre time og ligger våken en stund før jeg sovner igjen. Noen ganger er det umulig det og, og så må jeg bare stå opp midt på natta. Sovner ofte på dagen da, men er like trøtt om kvelden igjen. Seriøst, jeg vil bare sove (ordentlig). Tviler på at noen som helst mat kan hjelpe meg med det

Ja, ja, får vel bare ta meg en tur til legen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Får neppe Melatonin da jeg er (såvidt) under 18... Kanskje Vallergan ..?

Vaio: Jeg er en hun og jeg spiller ikke dataspill. Søvnproblemene er et resultat av depresjoner vil jeg si.. Kan ligge i kanskje 3-4 timer og ikke få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Og når jeg endelig får sove våkner jeg kanskje hver andre time og ligger våken en stund før jeg sovner igjen. Noen ganger er det umulig det og, og så må jeg bare stå opp midt på natta. Sovner ofte på dagen da, men er like trøtt om kvelden igjen. Seriøst, jeg vil bare sove (ordentlig). Tviler på at noen som helst mat kan hjelpe meg med det

Ja, ja, får vel bare ta meg en tur til legen...

Er under 18 jeg og, får Melatonin i mitt navn i samråd med fastlege. Noe jeg har merket er at jeg er trøtt på dagtid. Dette kan jo være av depresjon, men tenkte jeg kunne nevne det sånn at du vet det. :)

En annen ting: Alkohol og melatonin går visst ikke så bra ilag. Så skal du feste eller drikke, bør du kanskje vurdere og ikke ta den.

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Kan ligge i kanskje 3-4 timer og ikke få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Og når jeg endelig får sove våkner jeg kanskje hver andre time og ligger våken en stund før jeg sovner igjen. Noen ganger er det umulig det og, og så må jeg bare stå opp midt på natta. Sovner ofte på dagen da, men er like trøtt om kvelden igjen. Seriøst, jeg vil bare sove (ordentlig). Tviler på at noen som helst mat kan hjelpe meg med det

Som jeg sa så blir det ikke bedre når du sover på dagen. Jeg heller klarer ikke å sove like godt om man sover på dagen, det sier seg jo selv. Prøv å gjør som jeg sa i en ukes tid, så ser du helt sikkert forskjellen..

I tillegg hjelper det å trene hvis du ikke er sliten nok etter en lang dag, bare for å komme fortere inn i en skikkelig døgnrytme.

Lenke til kommentar
Er under 18 jeg og, får Melatonin i mitt navn i samråd med fastlege.

Hm, da så

Som jeg sa så blir det ikke bedre når du sover på dagen. Jeg heller klarer ikke å sove like godt om man sover på dagen, det sier seg jo selv. Prøv å gjør som jeg sa i en ukes tid, så ser du helt sikkert forskjellen..

I tillegg hjelper det å trene hvis du ikke er sliten nok etter en lang dag, bare for å komme fortere inn i en skikkelig døgnrytme.

Litt vanskelig å holde seg våken hele dagen når man kun har sovet 2 timer om natta

Lenke til kommentar

Altså. Hvis du skal få tilbake en døgnrytme kan du ikke sove nå og da. Det sier seg jo selv at du ikke får sove om natta, hvordan vet kroppen når den skal sove da? Hvis du ikke klarer å holde deg våken får du gå ut og finne på noe, det er kun i starten det vil være sånn - helt til kroppen din er vant til at den skal sove når det er natt.

Lenke til kommentar

Prøv først å vær litt strukturert en uke. Stå opp til samme tid (09.00) og legg deg til samme tid (24.00) hver dag. Om du setter av 7-8 timer til søvn bør du sovne av rimelig tidlig når du ligger i senga dersom du fyller tiden i mellom med no fornuftig f.eks prøve å gjøre noe med problemene som gjør deg deprimert.

Endret av Ant1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
Dere tror vel ikke dere bar kan troppe opp hos legen og be om ditt og datt? Medikamenter løser uansett ingenting.

Har løst mye for min del. Nå kan jeg endelig sove om natten, før lå jeg kun våken, og det kunne gå både 2 og 3 dager før jeg sovnet. Man kan gå til legen, forklare problemet, og fortelle at man kjenner enkelt personer som har fått medikamentet og spør om det er mulig og få dette, om det vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Et teoretisk råd:

Melatonin er et produkt av serotonin som igjen er, laget av aminosyren, tryptophan.

Kyllingkjøtt innholder høy konsentrasjon av tryptophan.

Kanskje en god kyllingsalat, og mindre dataspill, kan hjelpe mot søvnen?

Selv om jeg ikke tror det kommer til å hjelpe så veldig så likte jeg veldig godt at du skrev det. Utrolig mange leger tror at kosthold ikke har noe som helst med psyken å gjøre. Blant annet den gamle fastlegen min

Lenke til kommentar
Har du en lege som er ikke er helt idiot så er det vel være nok hvis du forklarer at du har problemer med å sove og føler at du virkelig trenger det eller noe, evt. hvorfor. Går selv på Vallergan (innsovingsabletter) som jeg fikk etter å ha snakka litt med min lege, og hun gav meg det for at jeg ikke skulle bli avhengig.

Vallergan er ikke innsovningstabletter. Det er allergitabletter som skal virke ekstremt sløvende. Jeg har selv gått på dem. De virker kløstillende og beroligende, og dermed trøtt :) Om legen din kalte det innsovningstabletter, så blir det feil betegnelse. Jeg for min del ble immun mot dem. Fikk ta 1-4 15-30 minutter før jeg skulle legge meg. Begynte med 1. Etter to uker var jeg oppi fire. Etter et par dager med fire, tok jeg min vanlige dose for å få sove før jobb. Det skjedde ikke. Jeg gikk rundt i 7 timer med øyne på stilk for deretter å jobbe i 8 timer. Da jeg kom hjem igjen, så jeg på serier til klokken var ETT! Det minste jeg har sovet på en uke er ca 14 timer. 12 av dem ble unnagjort på en dag, da hadde jeg allerede gått fire dager uten søvn...

Lenke til kommentar
Vet at man må få det på resept hos legen, men må han ha noen videre begrunnelse for hvorfor man vil ha det? Er vel egentlig en selvfølge at det er fordi man ikke får sove, men.. Hvordan funker det egentlig? Vil ha så mye at jeg kan sove i omså flere døgn...

(Jeg er våken på andre døgnet nå, så jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg quoter flere i samme post, derfor dobbelpost. Sorrysorry to the offended ppl :p)

Det spørs om du har problemer med innsovningen eller det å sove sammenhengende. De fleste får Vallergan som første alternativ fordi det ikke er avhengighetsskapende. Alle jeg kjenner som bruker den sover som en stein i opptil 12 timer, men går med hangover resten av dagen. Jeg, som sagt i forrige post, får ikke sove selvom jeg tar største dose. Og ikke får jeg hangover, men det gjør jeg ikke av alkohol heller.

Jeg har prøvd Imovane, men der også måtte jeg trappe opp bruket allerede etter første gang. Begynte med 1 pille, sovnet etter en time (forbedring fra 5-7 timer som det var den gangen), men neste morgen sovnet og våknet jeg med 5-15 minutters mellomrom i rundt to timer før jeg kom meg opp av sengen. Hadde jeg hatt jobb da hadde jo det bydd på LITT problemer. Neste kveld jeg tok 1 pille og ikke fikk sove etter 1 1/2 time, tok jeg en til. Det sto kun 1-2 på resepten, så jeg turde ikke ta fler. Dette er rundt 2 år siden ca. Da 2 piller ikke virket på TREDJE forsøk, ga jeg opp hele driten. Døgnrytmen min eksisterte ikke i det hele tatt, og det varierte fra 2 timers søvn til 16 timers søvn alt ettersom hvor lenge jeg stresset med å få sove. Får jeg ikke sove når det er gått 7 timer står jeg like greit opp og gjør noe fornuftig i stedet.

Mind, jeg har hatt søvproblemer siden jeg var 16, og har utviklet forskyvet døgnrytme (dvs at normal sovetid for meg er fra rundt 5 om natten til 12-13 om dagen, fastsatt av lege). Jeg fant meg en genial nattejobb, som jeg har hatt ett år nå, men når jeg ikke jobber, PRØVER jeg ha så "normal" døgnrytme som mulig. Det går som regel i ingen soving bortsett fra midt på dagen. Tenk å kunne ha en 8-4 jobb! Det vil jeg ha når jeg blir stor :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...