Gå til innhold

lurtepå om hvor jeg kunne kjøpe meg en doberman (gutt)


Anbefalte innlegg

hei. jeg lurte på om hvor jeg kunne få kjøpt en doberman hannhund. evnt. sånn ca. pris.... ønsker med en valp. (gutt) sånn at den blir vant til meg.... har ikke hatt hund før, men har forelsket med i dobermenn så jeg må ha en sånnen..

takk..

Endret av shausom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Burde du ikke også tenke på andre ting når du skaffer deg en hund?

Er det en vakthund, bjeffer den osv da kan man ikke bo hvor som helst.

Hvor mye energi har den, kreves det 2t lange turer osv.

jeg har da tenkt mye... vi er en stor og aktivt familie... så det bli nok aktivetet for hunden... så har jeg skjønt at doberman er ganske rolig hund i forhold til de andre hundene som er i dens størrelse... også bor vi i en enebolig så nok plass, og ingen plage til naboene.... er det noe annt jeg har glemt.? :p

Lenke til kommentar

Skal du ha en rolig hund i forhold til størrelse, så kjøper du ikke doberman. Det er en rase som krever en del, og etter hva jeg har erfart har de mye lyd i seg. Både vakt og i andre situasjoner.

 

Men om du virkelig er forelsket i rasen og mener den kan passe inn i ditt liv, prøv å finn en oppdretter i nærheten av deg og spør om å komme på besøk og slike ting. Beskrivelser over nett og bilder er ofte ikke representative nok for en rase.

 

Edit: På en rase som Doberman ville jeg kontaktet raseklubben og valpeformidler mtp. valp.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Du bør hvertfall sette deg inn i rasen FØR du i det hele tatt vurderer å kjøpe en slik.

Mange kjøper de kun for utseende og bæsjer på leggen da de innser at de må omplassere den pga manglende erfaring av en hannhund i værste pubertetsalder.

 

Disse hundene på bildet har også kuperte ører, noe som ikke lengre er lov i norge ;) Så skal du ha en slik må det bli import.

 

Det beste er som det skrives over å ta kontakt med raseklubben og oppdrettere du får anbefalt derifra. Det er ikke alle som er like seriøse, selv om de kanskje virker slik ;)

Lenke til kommentar

Skal du ha en rolig hund i forhold til størrelse, så kjøper du ikke doberman. Det er en rase som krever en del, og etter hva jeg har erfart har de mye lyd i seg. Både vakt og i andre situasjoner.

 

Men om du virkelig er forelsket i rasen og mener den kan passe inn i ditt liv, prøv å finn en oppdretter i nærheten av deg og spør om å komme på besøk og slike ting. Beskrivelser over nett og bilder er ofte ikke representative nok for en rase.

 

Edit: På en rase som Doberman ville jeg kontaktet raseklubben og valpeformidler mtp. valp.

[/quoto

er ikke doberman en av de smarte racene?... har faktisk hørt at de lærer veldig fort.. også har jeg sett en del filmer på youtube.... men vet at det ikke er nok.... hva er en oppdretter? en som har grie på det?

Lenke til kommentar
Du får dem forøvrig ikke i kuperte ører og kupert hale i norge. De har hengeører til vanlig :)

 

Koster ca. 10-12 000, kommer an på hvilken oppdretter du får.

Som alltid, det er en krevende hund. Gjør du en feil kan det bli kjipt for deg.

hæ.... feil altså.... selv om de er valper?.... biter de folk til døden??? eller tenker du på når de er vokst litt??

Lenke til kommentar

"HVA er en oppdretter", kjære kjære deg jeg tror du skal sette deg ned og lese MYE om hunder og hundehold. Det skal så mye mer til enn å være en aktiv familie. Selv med erfaring av hund fra før av!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en liten Labrador Retriever, det som mange sier er den mest familievennlige bikkja du kan få. Rolig og snill skal den være, og helt ok for en aktiv familie. Bikkja holder på å gjøre oss PEISE GAL, formel 1 racer med propell i ræva og halvveis slektskap med pirajaen (eter på alt og snapper som om hun aldri hadde lært no annet). Hun er værre enn schæfervalpen jeg bodde med en periode, og trodde jeg "kunne" alt pga.

 

Selv om rasen i boka sies å være, selv om rasen er passende for ditt og datt er det 100 ting man må være klar for. Du må legge ett godt grunnlag og finne deg en oppdretter du mener er passende og seriøs nok for deg.

 

Merk deg også at med en rase som f.eks Labrador eller .... en spaniel (bare for å ta eksempler) - raser som er skapt for enten selskap eller jakt, er det ikke "så farlig" om du gjør noen feil. De blir ikke rabiate, mannevonde bikkjer. Men har du en rase originalt skapt for VAKT, kan det fort bli vanskelig for deg og dine. Dominans (spesielt innen hannhundene) og overaggressivitet er bare stikkord i denne sammenheng. Man må ha gode nok kunnskaper til å sosialisere, miljøtrene og trene hunden nok. Den må bli sikker på omgivelsene, skjønne at folk er snille og få dempet vekk alle uvaner som man ikke vil ha til en familiehund.

 

PS: En oppdretter er der hvor valpene kommer fra. Man får ikke kjøpt valper i butikker her i Norge vettu.

 

Og ja jeg mener både valper og voksne. De er jo ikke valper for evig tid, vokser opp som ugress. Blir fort stor og får fort en egen vilje.

Endret av Green Machine
Lenke til kommentar

Jeg begynner å lure på om denne tråden er seriøst? De aller fleste vet vel hva en OPPDRETTER er?? Enten det er av fisk eller katt.

Lærer fort -fordi du har sett det på jutub el :roll:

 

Nei, denne tråden styrer jeg unna da jeg ser på den som useriøs. Trådstarter kan gjerne prøve å overbevise meg ;)

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om denne tråden er seriøst? De aller fleste vet vel hva en OPPDRETTER er?? Enten det er av fisk eller katt.

Lærer fort -fordi du har sett det på jutub el :roll:

 

Nei, denne tråden styrer jeg unna da jeg ser på den som useriøs. Trådstarter kan gjerne prøve å overbevise meg ;)

jeg skjønner ikke helt poinget ditt her.... du skriver selv ``de aller fleste vet hva en oppdretter er `` dvs. at det finnes også folk som ikke vet ha en oppdretter er .... men samme det.... jeg burde kanskje ha vist litt ``oppdrettere`` (noe jeg for første gang leste om her) før jeg tenkte på å kjøpe meg hunden... men ellers takk så lang

Lenke til kommentar
"HVA er en oppdretter", kjære kjære deg jeg tror du skal sette deg ned og lese MYE om hunder og hundehold. Det skal så mye mer til enn å være en aktiv familie. Selv med erfaring av hund fra før av!

 

Jeg har nettopp kjøpt meg en liten Labrador Retriever, det som mange sier er den mest familievennlige bikkja du kan få. Rolig og snill skal den være, og helt ok for en aktiv familie. Bikkja holder på å gjøre oss PEISE GAL, formel 1 racer med propell i ræva og halvveis slektskap med pirajaen (eter på alt og snapper som om hun aldri hadde lært no annet). Hun er værre enn schæfervalpen jeg bodde med en periode, og trodde jeg "kunne" alt pga.

 

Selv om rasen i boka sies å være, selv om rasen er passende for ditt og datt er det 100 ting man må være klar for. Du må legge ett godt grunnlag og finne deg en oppdretter du mener er passende og seriøs nok for deg.

 

Merk deg også at med en rase som f.eks Labrador eller .... en spaniel (bare for å ta eksempler) - raser som er skapt for enten selskap eller jakt, er det ikke "så farlig" om du gjør noen feil. De blir ikke rabiate, mannevonde bikkjer. Men har du en rase originalt skapt for VAKT, kan det fort bli vanskelig for deg og dine. Dominans (spesielt innen hannhundene) og overaggressivitet er bare stikkord i denne sammenheng. Man må ha gode nok kunnskaper til å sosialisere, miljøtrene og trene hunden nok. Den må bli sikker på omgivelsene, skjønne at folk er snille og få dempet vekk alle uvaner som man ikke vil ha til en familiehund.

 

PS: En oppdretter er der hvor valpene kommer fra. Man får ikke kjøpt valper i butikker her i Norge vettu.

 

Og ja jeg mener både valper og voksne. De er jo ikke valper for evig tid, vokser opp som ugress. Blir fort stor og får fort en egen vilje.

takk det var noe å tenke på.... hvor burde jeg lese om hunder og hundehold?? ps: i første omgang noe ikke så kjedelig:P

Lenke til kommentar

tja.. du kan jo prøve å surfe google ordet HUND, hundehold, adferd, valp i hus og trening.

Hva mener du med kjedelig? Alt skriveri er jo kjedelig hvis du ikke brenner for noe, så hvis dette er noe du virkelig vil suger du deg til all kunnskapen du greier.

 

Du siterte meg over her.

Det er heelt sikkert de som ikke vet hva en oppdretter er, det var jo derfor jeg skrev de fleste, de som IKKE vet hva det er derimot bæsjer i bleien sin enda ;)

Lenke til kommentar
takk det var noe å tenke på.... hvor burde jeg lese om hunder og hundehold?? ps: i første omgang noe ikke så kjedelig:P

 

Om du ikkje gidder å gjøre noke kjedleg først så gidder du vel aldri å sette deg skikkeleg inn i korleis du skal behandle ein hund? og du vil ha ein stor vakthund? nei, eg trur ikkje eg vil anbefale deg å skaffe deg ein sånn ein..

Lenke til kommentar

Inntil du orker å sette deg ned å lære deg en del mer å søke opp litt selv om hunder, så tror jeg du klarer deg lenge med en hund som denne:pinscherdg.jpg

 

 

Denne kan du se på til du stuper, og når du er lei, eller synes det er kjedelig så kan du pakke han bort :)

 

 

For å hjelpe deg litt hvis du virkelig er interessert i hund: Gå inn på forskjellige sider som f.eks: canis.no(hvor det står en del guider om hundehold) i tillegg så kan du google f.eks: doberman oppdrett og ta en telefon til noen oppdrettere og besøke de. Tviler på at noen seriøse oppdretter ville ha solgt deg hund idag etter hva jeg leser her..

 

Til slutt så anbefaler jeg deg å kanskje hoppe litt over utseendet på hunden en stund, og heller finne ut hvilke raser som har de kvaliteter du ønsker før du går videre med hundekjøp.

 

Når man handler hund så er det viktig å ikke ha dårlig tid. Mener også at det lå en guide helt øverst i dyrehold delen som tok for seg hundehold/hundevalg?

Lenke til kommentar
tja.. du kan jo prøve å surfe google ordet HUND, hundehold, adferd, valp i hus og trening.

Hva mener du med kjedelig? Alt skriveri er jo kjedelig hvis du ikke brenner for noe, så hvis dette er noe du virkelig vil suger du deg til all kunnskapen du greier.

 

Du siterte meg over her.

Det er heelt sikkert de som ikke vet hva en oppdretter er, det var jo derfor jeg skrev de fleste, de som IKKE vet hva det er derimot bæsjer i bleien sin enda ;)

din store lidenskap må være bæsj.... :p lurer på om du klarer å skrive noe her uten å bruke de bokstavne ( b, æ, s, j) etter hverandre.... men ellers takk for tipsene dine, de var faktisk ganske like de broren min på 2 år ( som forsatt bærsjer i bleien sin ) ga meg........

Lenke til kommentar

takk alle sammen.... tror jeg venter med å kjøpe meg en doberman en stund.... har fått lov til å besøke en familie som har doberman et par ganger for å bli litt bedre kjent med dobermenn... så tar det derfra... men ellers tusen takk for rådene....

Lenke til kommentar

Husk også på at det blir som å ha et barn. (Kanskje "verre"?)

Hunden kan leve i veldig mange år og det er ikke bare bare å skaffe barnevakt når du skal noe. Tenk over alt det praktiske. Hvor skal hunden være når du er på skolen/jobb, ferie, ute med venner, reise etc.

 

Så skjønner jeg ikke helt hvorfor du mener det er kjedelig å lese om en rase du er sån int. i. Hvor gammel er du egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...