K.. Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 (endret) Heisann kjære forumsmartinger. Status quo: Jeg har to lister i excel som inneholder en del data. Dataene i liste 1 fikk jeg inn en bestemt dato og dataene i liste 2 kom noen dager etter. Problemet mitt er at jeg trenger å vite hvilke data som er unike for liste 2, altså hvilke data som ikke går igjen i liste 1. Kort sagt skal jeg rense liste 2 for duplikater i liste 1. Dataene i liste 1 og liste 2 fordeler seg på 6-7 kolonner hver og et ulikt antall rader (ca 50 rader i liste 1 og 100 innlegg i liste 2 - altså er det ca 50 duplikater i liste 2). Dette er det mange måter å gjøre på, for eksempel å sette listene ved siden av hverandre og trykke sorter etter en atributt slik at like elementer kommer ved siden av hverandre. Dette blir imidlertid noe tungvint siden jeg skal gjenta denne prosessen med fremtidige lister og en god del data skal analyseres. Idé: Ser for meg en mulig løsning på dette, men jeg mangler VB-kunnskapene for å gjøre dette selv. Siden en av atributtene til liste 1 og 2 er unike kan disse brukes for å finne evt. duplikater. Følgende algoritme burde funke: 1. Lagre den første unike verdien i den unike kolonna i liste 2 til en variabel. 2. La en annen variabel løpe i tilsvarende kolonne i rad 1. 3. Dersom en ikke får match, kopier den aktuelle raden en er på til et annet regneark. 4. Start om igjen, men nå med neste verdi. Når denne algoritmen har løpt ferdig har alle de unike innleggene i tabell 2 blitt kopiert ut til et annet regneark. --- Pewpew, dette ble veldig... abstrakt, så jeg håper dere som leser klarte å henge med. Om ikke, rop ut så skal jeg prøve å forklare bedre. Tror ikke det er så veldig vanskelig å få til, men, som sagt, jeg kan ikke nok om dette i excel for å gjøre det. Laget et lite eksempel som vedlegg - hjelper kanskje for å beskrive samt til å se hvordan dataene i liste 1 og 2 er fordelt. Er veldig taknemlig for all hjelp. Red: Endret emnetittelen til noe mer beskrivende. Endret 23. juni 2008 av Knut Erik Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Beklager sent svar, den forsvant ut fra forsiden hos meg. Dette kan gjøres enkelt med eksisterende funksjonalitet. Legg alle dataene etter hverander i samme kolonner og klikk Data -> Filter -> Avansert filter. Hak av for Bare unike poster. Velg om du vil filtrere listen på stedet (og kopiere de unike postene manuelt) eller om du vil lime inn resultatet et annet sted direkte. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Hjertelig takk, kjeklulf!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå