Gå til innhold

Svinaktige kyllingkaker alà L4r5

L4r5

Anbefalte innlegg

Svinaktige kyllingkaker alà L4r5

- Et kullinarisk eventyr for selv den mest klønete hobbykokk

Denne retten ble til under et innfall av akutt matleihet. Jeg fant ingen ting som fristet hverken i kjøleskap eller fryser. Hva gjør man da? Jo, man begynner å kombinere ting. Eksperimentere litt.

En eller annen gang så er man nødt til å komme over en god kombinasjon på slump.

Og det gjorde jeg. Sikkert folk som har gjort lignende ting før, så æren er sikkert ikke min. Men her har dere altså min versjon.

Denne retten er noe "alle" kan få til. Det er ikke noe hokuspokus eller magisk. Ingen hemmelige triks. Den kan tilpasses så og si en hver gane. Alt fra de mest hardbarkede krydder-narkisene, som føler maten ikke smaker noe om man ikke kan tenne et telys med ånden sin på tre meters avstand etter måltidet, til de mest puritanske smaks-fetisjister.

For å gjøre det enkelt for wannabe-kokken (ja, jeg snakker til deg. Du som akkurat har flyttet ut hjemmefra for å studere i en alder av 17 år og aldri har sett en stekepanne før) så har jeg tatt en del bilder for å guide deg trygt gjennom kjøkkenets farefulle kroker. Beklager kvaliteten på bildene. Jeg hadde bare et jalla mobilkamera tilgjengelig.

Først og fremst så finner du frem en skjærefjøl. Jeg foretrekker å bruke en i tre. Så tar du en kyllingfilet per person.

Photo-0154.jpg

Husk å ikke bare lage til deg selv, men også dama du vil imponere. Denne retten ser mer avansert ut enn den er.

Finn en god og skarp kniv. Begynn å skjære filetene i små terninger eller strimler.

Photo-0153.jpg

Men husk å være forsiktig. Det imponerer ingen damer ved å kutte av en finger. (Hvilket ikke betyr at du ikke kan dra damer på det også. Sympati og morsfølelse kan smelte en isblokk av en kjerring. Men som sagt, ikke sats på dette. Du vil heller gå for verdensvant og avansert kokk.)

Slik ser det ut når du har delt opp to fileter. Akkurat nok til deg og kveldens "offer":

Photo-0156.jpg

Så slenger du faenskapet opp i en skål og tilsetter det krydderet som din gane ønsker.

Her ser du mitt lekre kina-porselen, kjøpt på utsalg for 99,- kr settet:

Photo-0158.jpg

Som dere ser så har jeg her vært litt pysete. Har bare brukt litt nykvernet sort og rødt pepper. Vanligvis så er jeg en av de som liker masse krydder på maten min, men kontrasten mellom det søte, nesten nøtteaktige kyllingkjøttet og det salte, røkte baconet kommer bedre frem synes jeg om jeg er litt forsiktig.

Her kan du som sagt variere som du vil. Hiv gjerne oppi lutt chillipepper, grillkrydder, kikkoman eller tilogmed rødvin om du føler deg fancy. Bare sørg for at blandingen ikke er for våt og ikke for tørr. Den må klistre seg litt sammen for at neste steg skal fungere.

Til neste steg så trenger du en pakke bacon:

Photo-0155.jpg

Faktisk så trenger du ikke en hel pakke. Du trenger bare en skive per kyllingkake. Resten kan du spise rå mens du lager maten (om du liker rått bacon selvsagt. Hvilket jeg som den vikingen jeg er gjør.) eller spare til neste gang du skal leke verdensvant kokkelurer.

Skal vi se... Hvor var vi. Jo, vi hadde akkurat funnet frem baconet. Så tar du litt opphakket kyllingfilet og former til en liten "klump" (eller "kake" om du vil bruke det ordet).

Photo-0159.jpg

Photo-0160.jpg

So far so good. Hittils er det vel ingen av dere som sliter? Det er jo ikke noe kunststykke dette.

Ta så en baconskive og surr rundt siden av den nylagede kyllingfiletklumpen din:

Photo-0161.jpg

Photo-0162.jpg

Photo-0163.jpg

Er baconskivene breie så sørg for å pakke litt under og oppå klumpen din også. You'll get the hang of it.

En kyllingfilet holder til ca. tre kaker. Så mine to fileter ble til disse seks kakene:

Photo-0167.jpg

Det fine med denne retten er at alle forberedelsene kan du fint ta foran tv'en. De krever ingen spesielle verktøy uten om kniv og skjærefjøl. Så langt som dette så gjorde jeg alt mens jeg satt og så på Smash Lab på Discovery.

Men så får du komme deg inn på kjøkkenet. Finn frem en stekepanne og legg oppi litt smør. Eller legg oppi mye. Trenger ikke tenke på sunnhet og sånt. Smaken er viktigst er det ikke?

For dere studenter... DETTE er en stekepanne:

Photo-0168.jpg

Slå på plata og vent til smøret begynner å bli brunt. For dere fargeblinde så er dette når det slutter å frese.

Legg oppi kyllingkakene en etter en slik:

Photo-0169.jpg

Skru så ned varmen litt. Skal ikke svi de i stykker heller.

Siden mesteparten av baconet ikke er i kontakt med stekepanna så legger vi på et lokk:

Photo-0170.jpg

Mangler du lokk så kan en tom grandiosaeske gjøre nytten.

Etter noen minutter snur man dem:

Photo-0171.jpg

og steker på andre siden også. Legg merke til at jeg ikke sier nøyaktig antall minutter. Det er fordi jeg sjelden eller aldri ser på klokka når jeg lager mat. Forsøk deg frem. Snu når du tror de er passe. Skal begynne å få en sånn sprø stekskorpe på seg. Hvis du er i tvil så snur dem heller flere ganger.

Legg dem over på en tallerken og server med ris og din favoritt posesaus. Krydderbernaise fra Toro er en klassiker her.

Slik ser de ut når de er klare:

Photo-0173.jpg

Føler du deg avasert så kan du gjerne pynte med litt grøntfor og tomater eller noe. Chicks digg that.

Bon apetitt og lykke til med matlagingen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Masse bra tips her, når lærte jeg jo hva en stekepanne er også! :D

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Spiser du rå bacon? eww...

Har hørt at det ikke er så bra å spise rå gris. Men bacon er vel kanskje saltet og røkt, om det har noe betydning.

Retten var ikke så dum. Må prøves, men det finnes så mange andre gode retter man kan lage med et par kyllingbryst. :)

Så/hørtes ellers veldig godt ut - og ikke minst, kreativt.

Du må skrive handleliste eller ingredienser i første post! :fun:

Lenke til kommentar

I en del land har man hatt problemer med trikiner. Derfor man skal være litt forsiktig med svinekjøtt etter som jeg har forstått. Kan selvsagt også være andre parasitter og bakterier også, men generelt sett så har vi svært høy matsikkerhet her i norden.

Når det gjelder handleliste så trenger man bare kyllingfilet, bacon, smør (eller olje om du fortrekker det) og det man ønsker av krydder. Det er så lite at en punktliste i førsteposten strengt tatt er unødvendig spør du meg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder handleliste så trenger man bare kyllingfilet, bacon, smør (eller olje om du fortrekker det) og det man ønsker av krydder. Det er så lite at en punktliste i førsteposten strengt tatt er unødvendig spør du meg.

Uansett er det enkelt å huske ingrediensene.

Skal prøves i morgen ;)

Lenke til kommentar
Jeg vil se de der frityrstekt eller ovnsbakt, somehow.
Ovnsbakt tror jeg gjør seg. Hive inn sammen med litt bambuskudd, tomater, diverse grønnsaker, hvitløk i en langpanne.

Dette visste jeg ikke om deg, Lars.

Dette kommer godt med i den perioden av livet jeg beveger meg inn i nå.

Ca. hvor lang tid tar denne å tilberede totalt? 20-30 min?

Ti minutter kanskje på forberedelsene? Brukte nok litt mer her om dagen siden jeg skulle ta bilder og greier samtidig. Pluss at jeg så på tv. Og så kanskje 5-10 på resten. Koker hurtigris og saus samtidig som kyllingkakene steker for å spare tid. Det er raskt og det er godt.

Og klart man kan lage mat. Man er da ikke helt tapt bak en busk heller.

Lenke til kommentar

Så digg ut, dette skal prøves neste gang jeg må lage mat selv. :p Mora mi lager noe lignende av og til der hun tar litt skikkelige kyllingfileter som hun deler opp sånn at det går krydder og det man ønsker inni midten av fileten, så surre litt ordentlig skinke rundt greiene før det går i panna. Ikke så ulikt egentlig, og veldig veldig godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...