Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

vg1 etter sommer! (allmenn realfag)

Anbefalte innlegg

Heisann, Jeg skal altså inn på allmenn(forhåpentligvis), men er litt bekymret for matten! tror jeg skal ta 1P men hvis noen kunne gi ett par hint/oppsumere noe fra pensumet i matten så kunne jeg kansje lete litt etter noe stoff på internett, ville vært fint med noen linker osv sånn at jeg kan jobbe litt før skolestart.

Endret av Duppen2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det aller meste er lettare enn pensumet frå 10. klasse.

Eg veit ikkje om alle skular bruker Sinus-bøkene frå Cappelen, men Sinus har i alle fall ei alternativ lærebok som heiter Eingongsboka. Denne er spesielt laga for dei som har litt problem med matte.

okay :) da blir det lettere, hvis jeg ikke velger 1T :p det er vel hardere

Lenke til kommentar

Eg går 1P, og har greie karakterar her. Forstår ingenting av det dei driv med på 1T. :p

Har du tenkt å velje realfag på VG2 kan det vere lurt å ha 1T. Vil du heller ha språk, samfunnsfag og økonomi er 1P eit greitt val. Kjem jo heilt an på kva planar du har for vidare utdanning. Det går an å starte på 1T, og dersom du ikkje klarer å henge med kan du gå over til 1P. Var ein del i klassen min som skifta fordi det vart for vanskeleg og intenst.

Lenke til kommentar

ah der er problemet mitt,jeg skal gå realfag men visste ikke at jeg burde gå 1T og derfor tok jeg å meldte meg inn på 1P! men, det er vel mulig å skifte før jeg har begynt?

Endret av Duppen2
Lenke til kommentar
Måtte du bestemme deg so tidleg? Vi bestemmte oss etter skulestart, og kunne skifte dersom vi fann ut at valet var feil.

Det er visst tilrådd på det sterkaste at ein tek 1T dersom ein skal ha realfag har eg høyrt.

!! vi måtte bestemme oss i Mars/April

Lenke til kommentar
Kjem vel kanskje an på storleiken på skulen då. Her har vi berre ein allmenklasse per årstrinn, so på VG1 var vi 9 som hadde 1P og 21 som hadde 1T.

yeah men får nok krangle meg fram til 1T selvom det kommer til å gå dårlig der

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det går å bytte matte innenfor de første ukene,

Uansett, skal man ha for eksempel fysikk eller/og kjemi i andre og tredje-klasse så må man nesten ha T- matten. Så å si allt innenfor fysikk bla. bygger på T-matten etter det jeg har forstått (man får visst undervisning helt fra bånn, men bare kort)

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at det går å bytte matte innenfor de første ukene,

Uansett, skal man ha for eksempel fysikk eller/og kjemi i andre og tredje-klasse så må man nesten ha T- matten. Så å si allt innenfor fysikk bla. bygger på T-matten etter det jeg har forstått (man får visst undervisning helt fra bånn, men bare kort)

ja altså det burde ikke væra sånn at du må gå vidregående på nytt fordi du valgte feil matte XD

Lenke til kommentar

Nei, men hvis du tar P-matte og fysikk så må du være sykt god til å skjønne matten fort, og dermed er det lite vits i å velge P-matte i 1. klasse.

Hvis du skal ha fyskikk eller kjemi så vil jeg råde deg til å snakke med rådgiver el. for å få byttet matte ganske fort i starten av året.

Kalvegodt sa at de kunne bytte hele året.

Det er mulig hvis du går fra T-matte til P-matte, er mye vanskligre andre veien fordi all matten hele året bygger på det samme og dermed sliter du litt hvis du bytter den veien etter et halvt år...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...