Gå til innhold

Zoom og bildestabilisering

Anbefalte innlegg

Mitt gamle Canon Hi8 har 20x zoom og optisk bildestabilisering. Skal jeg ha disse finessene i dag blir det svindyrt. Noen som vet hvorfor det har blitt sånn? Maks 10x zoom (med unntak av Canon MV-serie da) og digital bildestabiliering over hele fjøla på de modellene jeg har råd til (innenfor 10 lapper).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har du 20x optisk zoom? Det er sikkert fint å ha dersom du bruker stativ, men hvis du filmer håndholdt blir det meget vanskelig og få et rolig bilde noe særlig over 10x :-?. Derfor mener jeg det er nok med 10-12x. Under filming bør man vel heller ikke zoome så forferdelig mye, hvis man ikke har en god grunn for det :wink: . Det er bedre å variere kameravinkelen til det som filmes i tillegg til å variere utsnittene. Flytt på kameraet! :woot:

Du bør helt klart prøve å få tak i et kamera med optisk bildestabilisering :yes:

Lenke til kommentar

Grunnen til at så få har optisk bildestabilisering er selvsagt pris. Dette er dyrere å lage enn digital bildestabilisering.

Grunnen til at færre kameraer har kraftig optisk zoom kan være at det stilles høyere krav til bildekvalitet nå enn før.

Canon MVX2i har optisk bildestabilisering, men koster ca. 11500 kr. Dessverre har det "bare" 10x zoom.

Kraftig tele kan være fint hvis man har stativ. Kraftig vidvinkel er imidlertid mangelvare på de fleste kameraer.

MLW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...