aarlings Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 de går ann å bruke frityrolje i stedenfor diesel, hviss du blander de ut med 3% whitesprit. spørsmålet er om eg må tømme hele diesel systemet før eg fyller på frityrolje... eller om det holder å kjøre bilen så godt som tom for diesel? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Ville ikke prøvd det nei, men les mer om BioDiesel her først: http://en.wikipedia.org/wiki/Biodiesel Det må en form for rensing osv for at det skal funke. Skal du gjøre det hjemme i garasjen er du kanskje ikke så redd for bilen din Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Å fylle VVO (waste vegtable oil) på en moderne dieselbil ville jeg ikke gjort, disse er ganske så krensen på drivstoffkvaliteten. har du derimot en gammel dieselbil så er det ikke så nøye, de går på nesten hva det skulle være av oljer, både organiske og fosile. Uansett så må du være nøye med å filtrere oljen før den tas i bruk, du ønsker ikke å få salt og brent fett i dieselpumpa eller filteret. Lenke til kommentar
support81 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 Vi hadde en reodor felgen figur her som jeg bor, han hadde en gammel Mercedez 300D som han kjørte på frityrolje, han fikk den på diverse gatekjøkken rundt om, han kjørte på gratis drivstoff i flere år med dette systemet Men han ble selvsagt ledd litt av for det stanket og luktet pomfrits av bilen når den kom kjørende Det var en litt ekkel blanding av diesel og frityrstank, men de fleste syntes det var både kreativt og morsomt :!: Lenke til kommentar
aarlings Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 noen som har en ide om hvordan man renser frityroljen?? å om eg må tømme tanken helt, eller om de holder å kjøre bilen relativt tom å bare fylle tanken helt full med frityrolje? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Mythbusters har og kjørt en episode hvor de testet frityrolje. Endret 19. juli 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
aarlings Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 holder det å bare legge en duk oppi en sil... så blir de nok renset? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 19. juli 2008 Del Skrevet 19. juli 2008 (endret) Husker ikke helt, men tror det var det mythbusters gjorde. Edit: Endret 19. juli 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
aarlings Skrevet 19. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2008 hmmm... såg filmen. men vil de ikke fremdeles vere små partikler igjenn i oljen da? de vil jo tett til filter å diesel pumpen til slutt Lenke til kommentar
FrodoTorpedo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er ikke fullt så enkelt. Frityroljen må renses godt med egne filtre og også sentrifugeres til slutt for beste/tryggeste resultat. Ettersom oljen har en tykkere konsistens enn diesel må den også varmes opp, det gjøres med varmevekslere i tank, drivstoffslanger og filteret. Ergo du må/bør ha to tanker. En tank for ordinær diesel for å starte bilen med og oppnå driftstemperatur, deretter slår du over på olje når denne har nådd en temperatur på omlag 70 grader. I landet vårt blir det aldri særlig varmt så vinterstid må oljen i tillegg spes ut betraktelig med ordinær diesel. Og oljen må isoleres hele vegen fram til dieselpumpen. TDI motorer vil rimelig raskt havarere uansett om du varmer oljen, tryggest er du i en god gammel sugediesel av typen MB eller VW. Krever litt jobb og er grisete å rense oljen, deretter kreves jobb i å sette opp systemet i bilen. Enten kjøper du et komplett kitt til dette (10000-14000 kroner) eller kjøper deler her og der og får et tilsvarende system for under halvparten. Men når du er i gang starter besparelsen for miljøet og din lommebok. Til alle dere som da sier "nei du bruker matvarer til å kjøre bilen din med og det skaper hungersnød og økte matvarepriser" er svaret; du har feil, jeg bruker avfall som ville forsøplet naturen til å kjøre bilen med ettersom dette er snakk om brukt frityrolje. Ettersom man må blande inn diesel for å gjøre oljen mer vinterbestandig så er man ikke helt "Grønn", men mer "Grønn" enn de fleste og det føles godt. Lenke til kommentar
hean Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det man bør huske på med en slik løsning er å vri om til Diesel hver gang en stund før man skal stanse, derfor er slike løsninger mest besparende hvis du kjører en del langkjøring. Glemmer du dette og det er kaldt vil hele systemet være full i stivnet frityolje, gjett om du får start på bilen da? Lenke til kommentar
O_K Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Om jeg hadde hatt en gammel bil ville jeg ikke vært så redd for å teste dette. De største problemene du får er salt og vann. Jeg ville hatt frityroljen stående noen dager først, så ville jeg skrapt av topplaget (Det flyter sikkert opp litt grums), deretter ville jeg tatt mesteparten av oljen og filtrert gjennom et tøyfilter, og så latt være å ta med bunnslammmet. I bunnslammet vil vann og salter samle seg, og ingen av delene har du lyst på i motoren. Matrester tror jeg faktisk ikke er så ille for motoren (Bra er de ikke men...) De er ganske "bløte", og vil bli ommdannet til sot. Salt derimot vil smelte på temperaturer over 760grader, for så å stivne igjen når motoren er kald. Om du får saltlag på sylindervegger så kommer dette til å gi en utrolig stor slitasje. Salt er veldig harde partikkeler, og riper lett opp metalloverflater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå