Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

frityrolje som diesel


Anbefalte innlegg

de går ann å bruke frityrolje i stedenfor diesel, hviss du blander de ut med 3% whitesprit.

spørsmålet er om eg må tømme hele diesel systemet før eg fyller på frityrolje...

eller om det holder å kjøre bilen så godt som tom for diesel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fylle VVO (waste vegtable oil) på en moderne dieselbil ville jeg ikke gjort, disse er

ganske så krensen på drivstoffkvaliteten. har du derimot en gammel dieselbil så er det

ikke så nøye, de går på nesten hva det skulle være av oljer, både organiske og fosile.

Uansett så må du være nøye med å filtrere oljen før den tas i bruk, du ønsker ikke å få

salt og brent fett i dieselpumpa eller filteret.

Lenke til kommentar

Vi hadde en reodor felgen figur her som jeg bor, han hadde en gammel Mercedez 300D som han kjørte på frityrolje, han fikk den på diverse gatekjøkken rundt om, han kjørte på gratis drivstoff i flere år med dette systemet

Men han ble selvsagt ledd litt av for det stanket og luktet pomfrits av bilen når den kom kjørende

Det var en litt ekkel blanding av diesel og frityrstank, men de fleste syntes det var både kreativt og morsomt :!:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det er ikke fullt så enkelt.

Frityroljen må renses godt med egne filtre og også sentrifugeres til slutt for beste/tryggeste resultat.

Ettersom oljen har en tykkere konsistens enn diesel må den også varmes opp, det gjøres med varmevekslere i tank, drivstoffslanger og filteret. Ergo du må/bør ha to tanker. En tank for ordinær diesel for å starte bilen med og oppnå driftstemperatur, deretter slår du over på olje når denne har nådd en temperatur på omlag 70 grader. I landet vårt blir det aldri særlig varmt så vinterstid må oljen i tillegg spes ut betraktelig med ordinær diesel. Og oljen må isoleres hele vegen fram til dieselpumpen.

TDI motorer vil rimelig raskt havarere uansett om du varmer oljen, tryggest er du i en god gammel sugediesel av typen MB eller VW.

Krever litt jobb og er grisete å rense oljen, deretter kreves jobb i å sette opp systemet i bilen. Enten kjøper du et komplett kitt til dette (10000-14000 kroner) eller kjøper deler her og der og får et tilsvarende system for under halvparten.

Men når du er i gang starter besparelsen for miljøet og din lommebok.

Til alle dere som da sier "nei du bruker matvarer til å kjøre bilen din med og det skaper hungersnød og økte matvarepriser" er svaret; du har feil, jeg bruker avfall som ville forsøplet naturen til å kjøre bilen med ettersom dette er snakk om brukt frityrolje. Ettersom man må blande inn diesel for å gjøre oljen mer vinterbestandig så er man ikke helt "Grønn", men mer "Grønn" enn de fleste og det føles godt. :innocent:

Lenke til kommentar

Det man bør huske på med en slik løsning er å vri om til Diesel hver gang en stund før man skal stanse, derfor er slike løsninger mest besparende hvis du kjører en del langkjøring.

 

Glemmer du dette og det er kaldt vil hele systemet være full i stivnet frityolje, gjett om du får start på bilen da?

Lenke til kommentar

Om jeg hadde hatt en gammel bil ville jeg ikke vært så redd for å teste dette. De største problemene du får er salt og vann. Jeg ville hatt frityroljen stående noen dager først, så ville jeg skrapt av topplaget (Det flyter sikkert opp litt grums), deretter ville jeg tatt mesteparten av oljen og filtrert gjennom et tøyfilter, og så latt være å ta med bunnslammmet. I bunnslammet vil vann og salter samle seg, og ingen av delene har du lyst på i motoren.

 

Matrester tror jeg faktisk ikke er så ille for motoren (Bra er de ikke men...) De er ganske "bløte", og vil bli ommdannet til sot. Salt derimot vil smelte på temperaturer over 760grader, for så å stivne igjen når motoren er kald. Om du får saltlag på sylindervegger så kommer dette til å gi en utrolig stor slitasje. Salt er veldig harde partikkeler, og riper lett opp metalloverflater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...