Gå til innhold

Ikke kjøp spill fra Electronic Arts og andre som har SecuROM, det kan koste deg DYRT!

Anbefalte innlegg

Her i Norge har vi jo reklamasjon, markedsføringslover som er i stor grad til favør for forbruere osv. Kan man ikke da kreve å få bytta inn spillet hvis det viser seg at det instalers trojanske hester/rootkit?.

Norske forbrukerlover går lenger enn som så. Programmer som bevisst kan skade maskinen er erstatningspliktige.

OK, her må jeg ta deg på ordet og anta at dette stemmer. Problemet er at SecuROM (selv sier de) ikke bevisst gjør noen som helst skade. Når brenne-, emuleringsprogrammer osv. ikke funker skylder de på "kompatibilitetsproblemer" og sier de fikser disse så fort de oppdages.

MEN: Det står også på deres egne sider at en tilsiktet konsekvens av SecuROM er at man hindres i å ta 1-til-1 kopier av CD-er og DVD-er. Jeg trodde vi i henhold til norsk lov hadde rett til å ta en backup?

Tviler ikke på at SecuROM innebærer flere brudd på norsk lov også. Støtter at Forbrukerombudet blir involvert. Jeg driter sant og si i iTunes, men kan Apple ha vært så mye kjipere enn dette? Et søk på SecuROM på forbrukerombudet.no gir ihvertfall null treff.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I-og-med at dette sikkert bryter med flere av norges lover; kunne vi sendt en e-post til Forbrukerombudet samt "Datatilsynet (?)" elns..?

Jeg satt og tenkte på det i går kveld. Jeg sjekket også sidene til datatilsynet for å finne ut om de kanskje synst en slik sak kan være av interesse.

Hvis alt stemmer (at securom sender privat informasjon tilbake til [insert company here]) så tror jeg datatilsynet kan være interisert i å høre om dette, eventuelt undersøke litt mer proffesjonelt. Selv om sansynligheten for sanksjoner er liten vil det forhåpentligvis være til skrekk og advarsel til de neste i rekka.

Når det kommer til forbrukerombudet så er jeg ikke sikkert på hva de kan gjøre, men hvis securom er programert for å gjøre ting (snoking etc.) bevist uten noen form for tydelig opplysning så tror jeg forbrukerombudet vil reagere.

Det verste som skjer er at begge instanser ignorerer dette, da mye av informasjonen ikke er spesielt konkret. Men forhåpentligvis er det nettopp det som gjør dem interisert i saken. Datatilsynet er jo prinsipielt i mot disse tingene (utgivelse av privat informasjon). Så jeg oppfordrer noen har litt ferdigheter til å skrive en godt formulert mail til datatilsynet og forbrukerombudet (og evt. andre instanser som kan ha interesse av dette)

Edit: Denne diskusjoen burde kanskje flyttes til https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=972352 da det er tråden som omhandler securom, mens dette er tråden med listingen til alle spillene som inneholder securom.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Burde innlede et boikott av disse spilla. Eventuelt selskapene som lager de og/eller gir de ut. Og da mener jeg også konsollversjonene.

Bare synd jeg allerede har kjøpt Bioshock.

Nei, det burde vi ikke. Vi burde heller overtale bioware (f.eks) til å bruke noen andre som utgiver enn EA, EA er jo et godt eksempel på pengetjenende idioter som jeg hater så inderlig.

Endret av Haventh
Lenke til kommentar
ikke bevisst gjør noen som helst skade

Spiller egentlig ingen rolle når det er forbudt ved lov i utgangspunktet og samtidig installeres totalt uten brukerens viten.

Dessuten tilsier all erfaring med SecuROM både nå og tidligere, snille versjoner, at de har gjort utrolig mye kluss. Hadde Motorsagselskapet solgt deg en motorsag som eksploderte og kappet av deg begge ørene og nesa så hadde de vært ansvarlige.

Når et selskap så bevisst krysser grensen for hva som er lovlig, og VET at de metodene de bruker vil føre til både OS kollaps og alskens andre software problemer, så oppfører de seg TOTALT psykopatisk og kriminelt uansvarlig.

Jeg har uansett tatt kontakt med datatilsynet for å prøve å få en kommentar. Venter i spenning :)

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne sett denne saken belyst i massemedia, hvor er journalistene? :)

I lomma på utgivarane? Eg er ikkje sikker på kor godt den "frie pressa" fungerar på spelfronten. Det er ikkje ofte ein ser kritiske artiklar om spelindustrien, det nærmaste ein kjem er ein og annan negativ omtale av lavt profilerte spel. Eg trur litt av problemet er at spelpressa har interesse av å ha eit so godt forhold som mogleg med industrien, som både forsyner dei med materiale, og gir dei inntekter gjennom annonser.

Når slike saker ikkje får noko dekning, ser ein kven si side spelpressa står på. :hrm:

Kay

Lenke til kommentar
Men er det noen her som kan gi et bevis på at hvis man installerer dette så går til helvete? Bevis for at dette er en trojaner/malware osv?

Dette gjelder vel ikke Bioshock fra Steam?

Ja, det gjør det.

Faen :( Så jeg har det tullet installert med andre ord?

Lenke til kommentar

Jadda, gratulerer Electronic ''Arts.'' Søker nå om rootkits er tilstede med Kaspersky etter at jeg installerte Crysis for ca. to uker siden - ante fred og ingen fare. Så kommer jeg over denne tråden, samt en tilfeldig omtale av Bioshock fra Amazon.com, der brukeren nevner at Bioshock inneholdt rootkit(s). Det var nå godt jeg snublet over dette, ellers hadde den stygge SecuROM-en vært tilstede på min maskin en stund til. Enda godt Kaspersky tar hånd om sikkerheten her i huset - tester av antivirus-programmet taler sitt.

Adjø, EA og SecuROM.

Forøvrig, C&C3: Tiberium Wars har vel ikke SecuROM og en eller annen rootkit(s)?

Lenke til kommentar
Forøvrig, C&C3: Tiberium Wars har vel ikke SecuROM og en eller annen rootkit(s)?

Alle de tidligere utgivelser av C&C har brukt Safedisk tror jeg.

C&C Tiberium Wars bruker visstnok SecuROM 7.00 etter hva jeg har sett. Men om den har noe skummel malware vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Synes dere overreagerer kraftig. Det er jo ikke slik at denne rootkiten stjeler kontoinformasjon, koder, slik at det blir brukt av andre. For det første så har antivirus og brannmurer selvbeskyttelse. Det vil si at ikke hvem som helst kan avslutte prosessen uten i fra. For det andre, hvis de hadde gjort dette og klart dette, så er det jo ulovlig, og de hadde blitt stoppet snarest. Selvfølgelig får de ikke lov til å slå av antivirus og brannmuren til brukeren uten at noen bryr seg.

Hvis dere har faste kilder på at dette rootkitet slår av brannmurer og antivirus, så vil jeg gjerne se det. :) Bare for å vite om det er sant eller ikke.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...